Botulismspruta

eyz

Trådstartare
Min häst ska för första gången äta hösilage i höst.

Eftersom det är "första gången" för oss båda vet jag inte hur det går till med sprutorna. Som jag förstått så är det flera sprutor hästen får. Hur många ska den få innan man kan börja fodra med hösilage? Hur lång tid innan man börjar fodra ska sprutan ges? Något speciellt att tänka på?

Tacksam för svar. :bow:

Sv: Botulismspruta

Grundvaccinationen består av tre sprutor som ska tas med en månads intervall. Hästen har fullgott skydd först efter att grundvaccinationen har gjorts färdig.

Tack för ditt svar. Då är det hög tid att ringa ut veterinären då.

Innebär botulismvaccinet i sig någon risk? Tänkte jämfört med andra vaccineringar, typ stelkramp och influensa.

TS: är det ok att göra en liten utsvängning?

Om man vaccinerade stoet med bot.vacc en månad innan fölning när behöver fölet då vaccineras för att få skydd? Har den ngt skydd alls från stoet?

Innebär botulismvaccinet i sig någon risk? Tänkte jämfört med andra vaccineringar, typ stelkramp och influensa.

Det är inte ett levande vaccin vilket gör risken mindre för reaktioner.
Risken att "smuts" följer med kanylen vid sticket finns ju alltid vid injektioner.

Grundvaccinationen gör du ju bara en gång, dvs när du ska börja vaccinera mot botulism. Det är 3 sprutor och de ges med 1 veckas mellanrum av veterinär. Vi betalade 300:-/spruta.

Om du ska börja vaccinera i höst får hästen tre sprutor med tre veckors mellnrum och sen ges en spruta/år efter det (den fjärde sprutan bir alltså nästa år vid ungeför samma tid).

Jag tror inte att du måste vänta med att ge hästen hösilage. Risken för botulism är inte jättestor så om du börjar lite innan vaccinationen är klar så gör det inget. Många hästar är aldrig vaccinerade mot botulism och har ätit hösilage i många år.

Jag tror inte att du måste vänta med att ge hästen hösilage. Risken för botulism är inte jättestor så om du börjar lite innan vaccinationen är klar så gör det inget. Många hästar är aldrig vaccinerade mot botulism och har ätit hösilage i många år.

Vet en tidigare Os-fättävlasnryttare som förlorade två unghästar. Då han började ge höensilage innan hans hästar var färdigvacinerade.

Han skulle aldrig råda någon att ge, innan hästen har fått sina sprutor. Vi frågade honom.

Tack för ditt svar!

Han kommer äta hö en bit in i september så en spruta ska han väl hinna få innan. Är bara så nojig, har varit emot hösilage i alla år... :angel:

Det finns skepsis gentemot hösilage. Men änsålänge finns inga tecken på att det skulle vara sämre för hästen att få hösilage än att få hö. Men såklart finns det fortfarande diskussioner och spekulationer kring det. Själv lägger jag ingen värdering i det. Jag utfodrar med det som stallägarna väljer att köpa in sålänge värderna är bra och hanteringen av fodret sköts på rätt sätt.

Det krävs en mer nogrann hygien kring hösilage än med hö. Botulism är ju en bakterie som kan uppstå tex om hösilaget blivit förgiftat av att det hamnat ett djur i balen som dött och börjat förmultna. Det är ingenting som egentligen har med själva fodret att göra. Därför är det alltid viktigt att man luktar på balen, kollar noga när man tar av den och börjar rota i den om man ser ngt misstänksamt. Jag har haft hösilage av olika kvalite i flera år och aldrig upplevt problem varken hos de vaccinerade eller de ovaccinerade hästarna. Aldrig har jag heller varit med om att man hittat döda djur i balarna. Det är inget som förekommer i varje skörd, hela tiden. Det är sånt som händer ibland och som man ska vara mkt aktsam på.

Man får aldrig utfodra hästar med foder från en dålig bal. Vaccinerade eller ej!

KL

Jag har även hört att utfodring från marken i hagen kan orsaka boutolism av min vet. Vet inte om han menade på att bakterien fanns i marken?

Dock vet jag inte om han menade att man skulle vaccinera oavsett om man gav hö eller hösilage i hagen... Kankse någon mer insatt som vet om jag är på rätt spår?

// Ha en bra dag!

Jag har även hört att utfodring från marken i hagen kan orsaka boutolism av min vet. Vet inte om han menade på att bakterien fanns i marken?
Vad jag förstår så bildas bakterien på olika sätt, men alltid pga dålig hygien. Jag har dock utfodrat på marken och det går bra sålänge marken inte är väldigt gäggig och att man är noga med att inte låta fodret ligga på marken för länge (vi utfodrar 1-2 ggr/dag, delvis på marken). genom att vara nogrann med hygienen, kolla fodret dagligen och inte servera gammalt foder förebygger man att bakterien bildas.

Dock vet jag inte om han menade att man skulle vaccinera oavsett om man gav hö eller hösilage i hagen... Kankse någon mer insatt som vet om jag är på rätt spår?
Jag har aldrig hört att man behöver vaccinera mot botulism när hästarna endast får hö. Risken för att bakterier ska växa i ett torrt hö är isf mkt liten. Hösilaget är ju riskebelt efter som att det är "konserverat", innehåller mkt fukt. Det är en färskvara.

Däremot skulle jag vaccinerat mot botulism om hästen får hösilage, även om den inte får det i hagen utan bara inne. Men hygienen och hanteringen av fodret ska vara precis lika nogrann oavsätt om hästarna är vaccinerade eller ej.

Då ditt svar innehåller många sakfel så känner jag mig tvungen att kommentera dina svar så inga osanningar sprids.

Vad jag förstår så bildas bakterien på olika sätt, men alltid pga dålig hygien.

Fel. Baketrien finns även i jorden! Har inget med hygien att göra.
Den kan vid gynnsamma betingelser, framför allt i syrefri miljö, bilda sporer och toxin. Behöver alltså inte komma in döda djur i hösilaget utan har man otur räcker det med jord.

Jag har dock utfodrat på marken och det går bra sålänge marken inte är väldigt gäggig och att man är noga med att inte låta fodret ligga på marken för länge (vi utfodrar 1-2 ggr/dag, delvis på marken).
De kan bli sjuka då bakterien lever i jord. Då spelar det ingen roll om det är hö den äter när den får i sig bakterien.
genom att vara nogrann med hygienen, kolla fodret dagligen och inte servera gammalt foder förebygger man att bakterien bildas.

Givetvis ska men inte ge gammalt foder, men det har inget med botulism att göra

Jag har aldrig hört att man behöver vaccinera mot botulism när hästarna endast får hö. Risken för att bakterier ska växa i ett torrt hö är isf mkt liten. Hösilaget är ju riskebelt efter som att det är "konserverat", innehåller mkt fukt. Det är en färskvara.

Däremot skulle jag vaccinerat mot botulism om hästen får hösilage, även om den inte får det i hagen utan bara inne. Men hygienen och hanteringen av fodret ska vara precis lika nogrann oavsätt om hästarna är vaccinerade eller ej.
Håller med! Botulism behöven en syrefattig miljö för att utvecklas och det gör den alltså inte i hö.

Däremot skulle jag vara försiktig med att fodra på marken i hagen, även med hö.

Mer info finns på http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Botulism/

KL

// Ha en bra dag!
Du är på rätt spår. Bakterien lever i jorden och hästarna kan få i sig den när de äter hö/hösilage från marken. Dock är det mkt vanligare att de insjuknar efter att ha ätit dåligt hösilage, även om även detta är ovanligt.

Fodra inte direkt på marken :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
617
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 910
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10