Ponsse

Trådstartare
Någon som vet hur vanlig denna sjukdom är? Någon som varit med om den? Vad jag har förstått är det en relativt ovanlig sjukdom, men om man smittas av den finns det knappt chans att överleva. Vet att vissa hästar inte vaccineras mot botulism även fast de äter en/hösilage. Hur gör ni? Är era hästar vaccinerade mot botulism?
Mvh Ponsse

Sv: botulism

intressant fråga, så jag puttar:D

våran veterinär sa att det finns flera sorters botulism, och det är bara en sort man vaccinerar mot. (vet inte riktigt hur de olika sorterna är)

han tycker det är onödigt att vaccinera eftersom hästen ändå kan drabbas av det.
han föder upp fullblod och vaccinerar aldrig sina hästar trots de äter hösilage

KL*

Jag har också hört det av min vet. Att det dom vaccinerar mot inte ger skydd mot alla "typer" av boutulism.

M-oaa

Ingen fullvaccinerad häst i Sverige har dött av botulism. Och i Sverige har än så länge bara den typ vaccinte skyddar mot (B har jag för mig det är) konstaterat på häst. Danmark har haft fall av C dock.

Men tycker veterinärens åsikt är konstig, just med tanke på ovanstående.

Mina är vaccinerade. Jag vaccinerade inte förr dock, då jag helt enkelt ansåg det var så liten risk (för den ÄR liten), och från början var det så himla dyrt med, när jag var tvungen köpa 5 doser hela tiden fast jag bara behövde 2. Sen kom det ju i engångsdos, men mitt val stod kvar eller hur man ska säga. Sen köpte jag en redan vaccinerad, och då kändes det korkat att inte fortsätta vaccinera den. Då vaccinerade jag alla andra med, för okej ta samma risk med ALLA, men INTE skydda en men inte en annan, skulle aldrig förlåta mig själv då om den ovacc fick botulism.

Så en tre år tillbaka vaccineras alla hästar här, köps en ovacc in så grundas den och sen revacc årligen ihop med de andra.

Det viktigaste tycker jag är, oavsett vacc eller ej, att vara noga med valet av foderproducent, att veta stubbhöjd osv och att påroducenten vet vad h*n pysslar med helt enkelt. Tyvärr verkar en del sätta likhetstecken mellan vaccinerat och att kunna ge även tveksamma balar etc.

Jag tycker det är upp till var och en att vacc eller ej. Jag gjorde det som sagt inte under många år, efter att ha gjort en nogrann riskbedömning. Idag är det lika självklart att vaccinera som det var att inte göra det då, och jag kan förstå och köpa argumenten för båda 'sidorna'. Men jag tror inte jag nu när jag börjat sas kommer sluta vaccinera, helt enkelt för det skulle kännas som att utmana ödet ;)

Risken för botulism med ett silage med 'rätt' TS-halt, bra utfodringsrutiner, nogrann koll av grovfodret etc är ju och förbli liten. Samtidigt så risken för botulism på vaccinerad häst är i dagsläget vad man kan bedöma noll och intet iom att inte en enda fullvaccinerad häst dött i botulism (däremot några under grundvacc).

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka