D

Doctor C

Undrar lite över botulism.
Har en häst som kommer att få hösilge istället för torrt hö till hösten och har hört att hästar bör vaccineras mot botulism då. Hur vanlig är sjukdommen? Är det en självklarhet att vaccinera då man fodrar med hösilage? Tacksam för erfarenheter och synpunkter.

Sv: Botulism

vet inte hu vanligt det är att de drabbas, men vet att det finns två olika botulism virus och är väl bara ett man kan vaccinera mot vad jag vet. Det bildas botulism bakterier om tex en hare eler liknande kmr i balen och sedan ruttnar där, men botulism bakterier finns även i jorden så det kan finnas i balen om det finns jord i, man slår därför hösilage högre. Men som jag har förstått det kan hästar få i sig botulismbakterier i hagen oxå om de äter på marken och får i sig mkt jord. Min häst äter hösilage och han är vaccinerad, det kostar typ 900 att grundvaccinera, sen typ 300/ år.

Det finns nog fler botulism-sorter än 2.

Ännu har ingen fullvaccinerad häst dött i Sverige (enl avhandling vid SLU) så man får väl säga att vaccinet fungerar bra och är en billig livförsäkring.

Risken att drabbas anses som liten men utgången för de drabbade är nästan alltid döden. Jag har mina vacc och rek våra hyresgäster att vacc.

Det här med botulism kommer på tapeten inför varje utfodringssäsong. Om du söker här på Buke så hittar du ett antal långa trådar i ämnet.
Det känns onödigt att allt ska dras på nytt varje år.

LIA

Botulism är en mycket ovanlig sjukdom i Sverige, nu minns jag dock ingen siffra... En häst som drabbas har inga stora chanser att överleva, men vaccinet är inget fullgott skydd, hästen kan alltså insjukna ändå. Därmed inte sagt att man bör avstå då det kan skydda också. Hittade lite info på agrias sida

Sjukdomen är inte så vanlig men den är dödlig om hästen drabbas. Därför tycker jag vaccinering mot botulism är lika viktigt som vaccination mot stelkramp. Om man nu ska ge hösilage d.v.s.

Jag har dock vaccinerat mot botulism trots att mina äter hö.

En häst som drabbas har inga stora chanser att överleva, men vaccinet är inget fullgott skydd, hästen kan alltså insjukna ändå.
Detta är fel, enligt olika källor.
Som jag skrev, läs tidigare trådar!!

LIA

SKa du vaccinera så måste du rappa på. Fullgott skydd har man inte förrän ca en vecka efter sista sprutan i grundvacc. Och det är 3 sprutor med en mån mellanrum i grundvacc.

Så vacc du på måndag, 21/7, så andra sprutan hamnar 18/8, tredje 15/9 och så en vecka på det. Dvs du har inte fullt skydd förrän slutet av september.

Tack så mycket för era svar. Bör med andra ord fixa med vaccination snarast.

Tack så mycket för era svar. Bör med andra ord fixa med vaccination snarast.

Säger som lundsbo - om du vill vara säker så ja. I övrigt överlåter jag åt var och en att bestämma ang vacc eller ej. Jag har förståelse för båda sidorna, och vaccinerade ingen förr, men vaccinerar alla nu.

Botulism är en mycket ovanlig sjukdom i Sverige, nu minns jag dock ingen siffra... En häst som drabbas har inga stora chanser att överleva, men vaccinet är inget fullgott skydd, hästen kan alltså insjukna ändå. Därmed inte sagt att man bör avstå då det kan skydda också. Hittade lite info på agrias sida

Det ÄR fullgott skydd om hästen har fått alla sina tre sprutor.
Under vaccinationen så är dom däremot inte skyddade, vilket man trott och stått där sen.

AMA

Många vaccinerar inte alls mot botulism trots att hästarna får och har fått hösilage länge och det är ju upp till var och en. Tror inte att det är väldigt vanligt att hästar blir sjuka om man har en bra hygien kring fodret och är noga med att titta igenom balarna så att det inte förekommer döda djur, vilket jag själv inte upplever är alls vanligt. Själv tycker jag att det är en billig försäkring och efter som att jag givit hösilage av väldigt varierande kvalité. Efter som jag inte köper in hösilage själv, utan är beroende av stallägarens inköp, så kan jag inte heller garantera att det blir samma kvalite som vi hade i början på hösten. Vid ett tillfälle, innan jag själv hade speciellt bra koll på vad som var vad, så fick hästarna i vårt stall ensilage (dvs komat). Även om ingen behöver bli sjuk för det så är jag glad att jag hade vaccinerat hästen.

Botulismvaccinationen kostar 300:- per år och det görs i samband med all annan vaccienring. Så det finns, tycker jag, ingen anledning att inte göra det om det inte kommer fram att det skulle skada på ngt sätt. Eller skapa resistenta bakterier. Grundvaccination kostar 300:-/spruta och görs med 3 veckors intervall. Dvs 900:- sammanlagt.

Senast ändrad:

Priset per vaccination skiljer sig mellan veterinär och veterinär, så att gå på angivna prisangivelser kan vara vanskligt, kolla med sin egen veterinär först, och det kan löna sig att kolla runt bland olika om det finns flera.

Jag betalar 450 kr/st för botulismvacc t ex. Om jag åker till hemmavet, tar jag ut distriktaren är priset annorlunda, men slutnotan' hamnar på över tusenlappen/gång med resa, inställelse etc.

För A2, tetanus och botulism betalar jag 700 kr hos hemmavet. För bara A2 och tetanus 400 kr. Allt per häst och om jag åker dit.

Kliniken tar/tog sist 350 kr/häst för A2 och tetanus, vet dock inte vad det tar för botulism.

DV tar 1100 kr för A2 och tetanus om de kommer ut, vet inte hur mycket extra det blir för botulism. Dock blir 'häst 2' om man vacc flera på en gång billigare via DV, är ju inte 1100 kr per häst, men med inställelse, resa och så blir det 1100 kr för första hästen eller om man bara vacc en.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 029
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar