Sv: Botulism

Bara för att gå från mängden...
Jag har aldrig vaccinerat mina hästar mot botulism vi har fodrat med hösilage i många år nu och vi har aldrig haft en häst hos oss som har varit botulism vaccinerad! Vi har alla möjliga raser, åldrar och användningsområden på hästarna.
Däremot så producerar vi vårat egna foder till hästarna.
Bönderna idag är väldigt måna om sina skördar och väl informerade om hur man bör slå sitt ensilage/hösilage.
För att undvika botulism till största möjliga mån ska man ej slå gräset närmare marken än 10-15 cm och sedan är ett torrare hösilage mindre benäget att bära smitta än ett riktigt ensilage (och jag misstror att någon av er använder ensilage till hästarna!)
Prata med "eran" bonde om hur han skördar sitt ensilage.

Kan du verkligen GARANTERA att skörden är helt ok?????? Skördar också vårt eget och den lilla kostnade för vaccinet känns som en väldigt billig livförsäkring!

Bara för att gå från mängden...
Jag har aldrig vaccinerat mina hästar mot botulism vi har fodrat med hösilage i många år nu och vi har aldrig haft en häst hos oss som har varit botulism vaccinerad! Vi har alla möjliga raser, åldrar och användningsområden på hästarna.
Däremot så producerar vi vårat egna foder till hästarna.
Bönderna idag är väldigt måna om sina skördar och väl informerade om hur man bör slå sitt ensilage/hösilage.
För att undvika botulism till största möjliga mån ska man ej slå gräset närmare marken än 10-15 cm och sedan är ett torrare hösilage mindre benäget att bära smitta än ett riktigt ensilage (och jag misstror att någon av er använder ensilage till hästarna!)
Prata med "eran" bonde om hur han skördar sitt ensilage.

Kan du verkligen GARANTERA skörden????? Vi tar också egen skörd och vi vaccinerar alla våra då det känns som en väldigt billig livförsäkring!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka