S

Stjarni

Hur många är det som har sina hästar vacc. mot botulism?

På gamla stället vi stod på var fodret så dåligt så jag kände då för att vacc mitt sto.
Nu bor vi på nytt ställe och fodret är super fint. Har därför inte känt ngt behov av att vacc min nya.

Är bara intressant att få veta hur många som har vacc mot det! :smirk:

Sv: Botulism

jag har vacc mina. även fast fodret är fint vet man aldrig om det ligger ett dött djur i.

Det finns inte en chans att du ska kunna upptäcka om en bal är farlig. Balen kan lukta hur gott som helst men ändå innehålla bakterierna.
Jag har mina tre hästar vaccinerade mot botulism.

Immer

Håller med Immer. Eftersom att det inte går med blotta ögat att avgöra om en bal är drabbad så skulle jag inte låta det vara en avgörande faktor när du överväger om du skall vacca eller inte. Dessutom kan ju även bakterierna växa till i hö även om risken inte är lika stor.

För mig är det ett helt självklart val att vaccinera mot botulism (har 2 st). Det är även stallets 25 övriga hästar samt grannens 8.

De enda jag hör om som fodrar med silage utan att ha vaccinerat är faktiskt de jag läser om här på buke. IRL har alla jag pratar med vacc mot botulism om de fodrar med silage.

Första året jag har silage och jag grundvaccinerade mina i år. Kommer att fortsätta ge sprutan varje år...även om jag sen bara har hö. Vintrarna här är så slabbiga så gu'vet vad dom kan få i sig från marken... Känns rätt skönt att åtminstone försöka säkra upp så långt det går;)

Min häst är vaccinerad mot botulism och äter hösilage:)

Ja, det verkar vara större risk att det kommer från leriga hagar, än själva fodret, om hästarna äter på marken.

Mina är vaccinerade och blir det från första början som föl. Jag resonerar som så att även om risken är liten så är även kostnaden för att minska risken det. Bland alla kostnader som jag har kring hästarna är botulismvaccinet en mycket, mycket liten del. Det är lite som en försäkring, man hoppas att aldrig behöva utnyttja den men om det behövs är man glad att man har den!

Har vaccinerat mot botulism eftersom min häst äter hösilage och ibland ensilage. Känns säkrare så.

Jag kollade upp detta för ett tag sedan när jag funderade på om jag skulle vaccinera min, och det visade sig att det är ungefär 50-50 som vaccinerar och som inte gör det. (Googlade och hittade någon rapport från SLU).
Efter sommarens larmrapporter om alla sniglar bestämde jag mig för att vaccinera, så nu är hon skyddad!:)

Min häst är vaccinerad. Började ge hösilage hösten 2006 och vaccinerade honom i god tid innan dess. Skulle han få botulism och jag inte hade vaccinerat så hade jag aldrig förlåtit mig själv.

Min är också vaccinerad. Jag tänkte som så att det är bättre att vara på den säkra sidan... men det är ju faktiskt inte konstaterat att det har någon effekt (inte då när jag vaccinerade iaf)

Jag har min vaccinerad, för säkerhets skull!
Ingen annan i stallet har vaccinerat sina (7 hästar) Alla äter av mitt ensilage som är ganska torrt och bra kvalitet men ändå! Man kan ju inte se bakterierna.
Jag har märkt att förvånansvärt få har valt att vaccinera.
En vet. jag känner VÄGRAR att ge ensilage utan att ha vaccinerat sina hästar för hon säger att har man sett en drabbad häst så chansar man inte längre!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka