springsten

Trådstartare
förklara för mig vad botulism är, hur får de det, vad är symptomen, hur kan man förebygga, hur passa allvarligt är det osv..
 
Sv: botulism

Nu är jag värdelös på sjukdommar och annat men jag försöker med det jag vet.
Botulism är en bakteriesjukdom om jag inte missförstått det. De kan få det va att ex. vis äta någonting som har bakterien. Hösilage kan innehålla bakterien. Därför avmaskar man ofta när man börjar utfodra med det. Det kan vara dödligt, men behöver inte vara det, vad jag förstår.

Man vaccinerar iaf med en grundvaccinering där man tar 3 sprutor vaccin med 1 veckas mellanrum mellan varje. Och sen vaccinerar man med en spruta om året som med vanliga vaccinationer. En spruta kostar 300:- härute.

Så, nu får andra rätta mina fel. :p
 
Sv: botulism

Alldeles riktigt är botulism en bakterie, närmare bestämt en jordbakterie som oftast sprids via förorenat foder. Det är ganska hög dödlighet på botulism. Symtombilden är att saliv kan rinna ur näsa och mun och huvudet hålls lågt. Svansen är oxå utan styrsel och urin kan rinna kontinuerligt. Hästen får svårt att svälja och tillslut att andas. Helförlamning kan uppstå så att hästen blir liggande. Det är nog däremot inte så vanligt..

Vaccineringen så vitt jag vet är som ovan. :)

Hoppas det gav något..
 
Sv: botulism

Det finns flera typer av bakterien som ger botulism och tyvärr så är inte vaccinationen heltäckande utan tar bara en del av dessa. Så även med vaccination så är man inte säker ändå utan det finns risk för smitta.
Nu är det ändå en väldigt liten risk att hästen ska bli smittad, det är ganska ovanligt i Sverige.
 
Sv: botulism

Följdfråga: är det någon skillnad på risken för botulism med hösilage eller ensilage? (Jag ska eventuellt flytta till ett stall som fodrar med hösilage, nuvarande stallet har hö, och jag funderar på om jag ska vaccinera min häst då..)
 
Sv: botulism

Risken att drabbas av botulism är som sagt inte stor, men den finns.
Innan vaccination blev vanligt dog några hästar varje år. Hur det är nu vet jag inte, men förhoppningsvis har de flesta sina hästar vaccinerade.
Bakterien som ger botuliusm finns f ö inte bara i foder.

Kostnaden för vaccinering är försumbar i den stora hästen-kostar-massor-med-pengar-bilden.

Det finns flera varianter av botulism, men den som kan drabba hästar täcks av vaccinet.

LIA
 
Sv: botulism

Botulism orsakas av bakterien Clostridium botulinum som utsöndrar ett neurotoxin. Toxinet gör att nervcellernas produktion av acetylkolin hämmas. Acetylkolin är en signalsubstans som gör att muskeln kan kontrahera och finns inget acetylkolin ger det upphov till muskelförlamning.
 
Sv: botulism

Det som orsakar boutulism är i princip aldrig själva bakterien clostridium boutulinum utan det är en förgiftning som drabbar hästen då hästen får i sig toxiner som bakterien spritit i tex fodret.

Anledningen till att risken är ngt högre vid hösilage eller ensilage utfodring är att clostridium boutulinum är en anaerob bakterie och plastningen ger en anaerob miljö. Aledningen till att det ibland finns toxiner i foret är att ibland blir sorkar möss harar eller katter överkörda av slåttermaskinen och hamnar sedan i balarna. I dessa döda djur finns bakterien och producerar toxiner som sedan sprids i fodret. Mest toxiner finns såklart närmast det döda djuret och tar man in stora partier av en bal varje dag och kan kolla igenom dem efter döda djur innan utfodring och om man hittar ett slänga hela balen så är man ganska säker! (troligen lika som efter vacc)

Jag har fodrat med hösilage i 8 år och aldrig vaccinerat ngn häst, inga döda djur i balarna och inga döda hästar...
 
Sv: botulism

Jag hittade en död fågel i en bal :crazy:

Jag fodrar nu hellre med riktigt bra hö igen- för jag är helt övertygad om att min fånghäst fick sin början till fångkänning av silaget.
 
Sv: botulism

Lady_A skrev:
Anledningen till att risken är ngt högre vid hösilage eller ensilage utfodring är att clostridium boutulinum är en anaerob bakterie och plastningen ger en anaerob miljö. Aledningen till att det ibland finns toxiner i foret är att ibland blir sorkar möss harar eller katter överkörda av slåttermaskinen och hamnar sedan i balarna. I dessa döda djur finns bakterien och producerar toxiner som sedan sprids i fodret. Mest toxiner finns såklart närmast det döda djuret och tar man in stora partier av en bal varje dag och kan kolla igenom dem efter döda djur innan utfodring och om man hittar ett slänga hela balen så är man ganska säker! (troligen lika som efter vacc)

Tillägg där.

Även ett enda grässtrå med jord på kan kontaminera en rundbal..
Försök att hitta den om du kan..:crazy:

AM
 
Sv: botulism

Nä, det är ju en fantastiskt fin statistik! Men efter den dagen du träffat en häst som drabbats av botulism och sett vilket lidande det innebär för hästen kanske du tänker om, vad vet jag?
 
Sv: botulism

Vi har en fantastiskt fin statistik här också. Stallet har inte brunnit en enda gång sedan vi flyttade in för 16 år sedan.
Så dum jag är som betalat försäkringen hela tiden. :crazy:

LIA
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
471
Senast: Anonym456
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 429
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Hej! En psykolog kan ju inte skriva ut medicin det är jag medveten om. Imorgon har jag tid hos psykolog på vc, ej med läkare. Om...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp