Sv: Botulism

Vår veterinär säger att om man inte ger ensilage är det onödigt att vaccinera mot botulism. Vår ponny äter bara torrt hö så vi har valt att inte vaccinera henne.

Japp! Jag vaccinerar alla mina föl mot botulism redan från början. De äldre är förstås vaccinerade de med. Jag fodrar med hösilage och ser vaccinationen som en försäkring ungefär, något man skaffar i förebyggande syfte även om man inte alltid blir drabbad.

Har tidigare haft dom vaccinerade mot Botulism, men nu har min vet inte ens det hemma längre :( Det verkar som de rapporter som kommer in om sjuka hästar påvisar att vaccinerade hästar blir sjuka iaf, om de får i sig smittan. Enl honom är det pengaförtjänst som ligger bakom vaccinet.(Obs att det är min vets åsikt) Ska själv ta ställning om jag ska få vaccinet av nån annan, vill forska lite först, har tid på mig ännu :)

Min häst och en till är vaccinerad mot botulism och hästinfluensa i stallet jag står . Totalt 12 hästar och alla äter hösilage.
Min fick grund av bägge vacciner i höstas då han kom hem från betet. Han köptes i somras och var då inte vaccinerad. ( endast stelkramp)
Kostade skjortan för fattiga jag.. 3000 kr. =/ Vaccinet kostade ju inte mer än 70 spänn men gårdsavgift och avgifter på avgifter så blev det 1000kr vid tre tillfällen.
Jag är allergisk mot avgifter... ;)

Min ponny är vaccinerad mot botulism, tar inga risker :)

Har inte vaccinerat mina..
Då vet tyckte det var "onödigt"..

Förstår hur du menar! Tycke också att det är onödigt och så är det ju även farligt för både människor och djur, vaccinerar mig inte själv heller inte mot något!

Inte vaccinerad.
Vet. sa att hon måste rekommendera det eftersom hon är veterinär men att det är så ovanligt att det inte är nödvändigt och våra hästar äter hö. Har under alla år, även om hästarna ätit ensilage, inte känt mer än ett fåtal personer som har vaccinerat. Aldrig varit med om en smittad häst.

Tycke också att det är onödigt och så är det ju även farligt för både människor och djur, vaccinerar mig inte själv heller inte mot något!
Kan du vidareutveckla det där?

LIA

Båda mina är vaccinerade.Men det är bara den ena som äter silage just nu. Den andra har ätit och då har jag fortsatt att ha den vaccinerad ifall...

Kan du vidareutveckla det där?

LIA

Jo att man kan få autism, känner själv en liten tjej vars liv är förstört pga att farmorn ville att hon skulle vaccineras som bäbis. Sedan kan även tex dräktiga ston mista sina föl eller få missbildade föl pga vaccinationen. Det är även ytterst farligt för fostret hos en gravid kvinna. Och vaccinationsmedlets ämnen finns ju kvar i generna så det kan även hända att det uppkommer skador på avkommor i senare generationer.

Det där är bullshit. Är väldigt påläst i ämnet autsim då jag har en son som är autistisk. Det handlar inte om samma vaccin som nämns i tråden dock.
Men det vaccinet som vissa människor hävdar ger autism, ges i samma ålder som man brukar kunna se att barn är autistiska, därav av att många föräldrar väljer att skuldbelägga vaccinet. En försvarsmekanism, man VILL ha en syndabock.
Med facit i hand så kan jag se både på min son och andras autisktiska barn att de var annorlunda redan från födseln, dock på olika sätt.

Jo att man kan få autism, känner själv en liten tjej vars liv är förstört pga att farmorn ville att hon skulle vaccineras som bäbis. Sedan kan även tex dräktiga ston mista sina föl eller få missbildade föl pga vaccinationen. Det är även ytterst farligt för fostret hos en gravid kvinna. Och vaccinationsmedlets ämnen finns ju kvar i generna så det kan även hända att det uppkommer skador på avkommor i senare generationer.

Du är totalt grundlurad. :D:D
För det är ren lögn du skrivit.

Och för att skall övertyga mig att jag har fel så får du allt komma med dokumenterad vetenskaplig fakta.
Och inte bara nåt som du har hört från nån som tror sig veta att den har hört..

Gården där jag bor har fött upp en ganska stor bunt hästar, hundratals och åter hundratals, och i alla tider så har det vaccinerats.

Och ja, vi vaccinerar mot botulism. En mycket grym sjukdom.
Och mot stelkramp. (vilket är även ett krav från försäkringsbolaget, med rätta)

Mot virusabort. En kasning kan kosta även stoet livet.
Mot influensa, då regelverket och vår verksamhet bl.a. kräver detta.

Och efter ett fall så har vi även vaccinerat mot rotavirus under två säsonger för att inte låta en ond cirkel gå vidare till nästa fölomgång.

AM

KL
Min fölunges mor har vaccinerats mot botulism så länge jag haft henne. Jag missade en vaccination ett år när hon åt hö och hon är därför även grundad en extra gång. Jag hade tänkt fortsätta med vaccinet men glömde säga det till vet. Den värsta biverkning jag sett är en mycket lokal svullnad vid ett tillfälle. Jag har ägt hästen sedan -02. Hon vaccinerades i månad 9 i dräktigheten och om en missbildad fölunge ser ut som min så vill jag gärna ha fler missbildade ungar :love:.
Hade stoet inte varit vaccinerat så är jag ganska övertygad om att hon hade varit död idag. Förra våren fick vi en silagebal som öppnades på kvälllen och vid närmare besiktning dagen efter så var hela balen inkletad i jord. Jag hade inte fått med det på kvällen men som den balen såg ut i övrigt så :crazy:. Lärdom man ska inte öppna en bal i mörker när man är snuvig. Tack och lov klarade sig både märren och fostret men utan sprutan hade jag nog fått ringa kadaverbilen.

*kl*

Jag har min vaccinerad, men mest bara för att han hade fullt skydd när jag köpte honom. Dumt att inte fortsätta på nåt som är så dyrt att ta upp igen om man ändrar sig :) Har dock aldrig vart med om nån häst som råkat ut för botulism som käkat silage och då har de flesta hästar jag vet om käkat silage hela deras liv och få varit vaccinerade. Så jag vet inte. Men det känns ju samtidigt dumt att chansa!!! Hemska äckliga sjukdom!! Var med om en häst som fick botulism, men på betet. Hade inte ätit hö på flera månader. Var nån jordbakterie som startat det. Hon gick absolut inte att rädda trots intensivvård i 3 dygn.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka