H

Horserider

Är Era hästar vaccinerade mot botulism? Varför/varför inte?

Sv: Botulism

Haha, jag läste nu i efterhand frågan och det är väl rätt uppenbart varför man vaccinerar (för att inte få boutlism), blev felformulerat och mer syftat till de som väljer att inte vaccinera.

Jag läste någonstans att det enbart ger skydd mot 2 av de 9 sorter som finns..

botulism är inget vanligt som händer många hästar. och kanske är det som du skriver att det bara skyddar mot vissa sorter. men oavsett så tycker jag det är värt att lägga en hundralapp extra om året för att minska risken...

Såvitt jag kan förstå så skyddar vaccinet mot den i Sverige vanligast förekommande stammen av botulinumbakterier.
Alla sorter finns inte hos oss.

Ja, jag vaccinerar mina hästar. Skadereducering kallas det ;) Om det finns vaccin som är verksamt mot åtminstone en stam, så tycker jag att det är värt de kronorna det kostar.

OM jag inte skulle vaccinera och en häst drabbas, skulle jag inte förlåta mig själv för att ha varit dumsnål.

botulism är inget vanligt som händer många hästar. och kanske är det som du skriver att det bara skyddar mot vissa sorter. men oavsett så tycker jag det är värt att lägga en hundralapp extra om året för att minska risken...

Det var billigt vaccin.

Betalar 450 kr och vår vet tar aldrig ut några överpriser.

Jag brukar betala runt 450 också.

Min häst är vaccinerad och har så varit sedan jag först hörde talas om sjukdomen. Så han har inte varit det hela livet men kanske de senaste 4-5 åren. De som själva inte vaccinerar säger alltid direkt att det är en extremt ovanlig sjukdom och att vaccinet inte alltid verkar. Jag tycker inte det är en ursäkt för att inte vaccinera; om vaccinet inte hade någon verkan skulle det ju inte finnas alt. så skulle det förbättras så att det ger en effekt. Min erfarenhet är att kostnaden avskräcker mer än den eventuellt plågsamma död som kan inträffa (många jämför också med risken för att bryta ett ben, och det kan man ju inte vaccinera mot...).

Sen om det finns vissa bakterier som det inte tar, ja må så vara. Jag har iaf gjort mitt bästa för min häst.

Nu när jag tänker efter fick jag ge hela 650 för enbart sprutan med botulism nu i höstas. Hur kommer det sig att min veterinär tog så mkt betalt och din så lite? Jag har aldrig gett så lite som 100 för sprutan.

(kalaset gick på 1100 för influensa, botvax och resa)

Ja, min är vaccinerad mot botulism eftersom hon äter hösilage. Jag tycker inte det är så farligt dyrt med vaccinet och ser det mer som en billig extraförsäkring. Jag hade nog haft svårt att leva med mig själv om min häst gick och dog av botulism bara för att jag struntat i att vaccinera, det är ju så enkelt när man tar det i samband med de andra vaccinationerna, dessutom.

Eftersom de äter torrt hö så är de inte vaccinerade.
Hade jag gett silage/hösilage hade jag absolut vaccinerat.

Nej mina hästar har inget skyd mot botulism.
Ser ingen anledning till det då mina hästar inte får något inplastat foder.

Kram

Här i tråden verkar det som att vissa tror att det bara finns botulism i inplastat grovfoder.
Så är det faktiskt inte.
Syrefri och näringsrik miljö behöver sporerna för att växa o bilda toxinet.
// Linda

Här i tråden verkar det som att vissa tror att det bara finns botulism i inplastat grovfoder.
Så är det faktiskt inte.
Syrefri och näringsrik miljö behöver sporerna för att växa o bilda toxinet.
// Linda

Fast det finns ingen häst i Sverige som dött i botulism utan att ha ätit inplastat vallfoder, så risken är nog försumbar.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka