Botulism - vaccinera eller inte?

milly

Trådstartare
Enligt veterinären är det väldigt sällsynt i Sverige men OM en häst drabbas så blir den MYCKET sjuk. Med vaccin blir dom MINDRE sjuka men inte skonade helt, sa hon.
Hmm hur ska man göra? Jag har nyligen blivit med häst igen och numera är det ju så vanligt med silage och min nya häst går just nu på lösdrift med just silage...
Vaccinerar många mot detta?

Sv: Botulism - vaccinera eller inte?

Ingen fullvaccinerad häst i Sverige har insjuknat eller dött i botulism i Sverige.

Grejen med vaccin är att det skyddar mot en typ, och det finns flera typer. Vaccinet skyddar mot typ B. Det är hitills den enda som setts på häst i Sverige. (I Danmark har man sett fall med typ C dock).

Så, det som finns att gå på idag är att ingen fullt vaccinerad häst insjuknat eller dött i botulism. Så jag vet inte var din vet fått ifrån att de blir sjuka men inte lika svårt sjuka om de är vaccinerade?

Ovaccinerade eller inte fullt vaccinerade som drabbas överlever ytterst sällan.

Sen är risken väldigt liten, och det får vara upp till var och en om man vaccinerar. Jag har stått på båda sidor. Förr vaccinerade jag inte, idag vaccinerar jag alla.

Tack för info! Det är en distriktveterinär jag pratade med... dock en med lång erfarenhet (medelålders)... om det nu skulle hjälpa nåt?!:crazy:

Vet du hur många hästar som drabbas i Sverige årligen? Eller finns det bara typ några enstaka fall genom åren? Hur stor är risken liksom?

Det är lite dåligt med statistiken, men kollade upp det där för många år sedan, och det är väldigt, väldigt få fall.

Dock så botulism är en fruktansvärt hemsk sjukdom för hästen, och jag har hitills inte mött någon, varken hästägare eller veterinär, som sett en häst med botulism tycka något annat än VACCINERA.

Risken är mycket liten, och kan minskas än mer genom kontroll på hela produktionskedjan för fodret, utfodringsrutiner etc. Risken är större hästen bryter benet i hagen eller får tarmvred - men risken finns.

Jag valde som sagt tidigare att inte vaccinera, pga olika orsaker där en anledning var den extremt lilla risken. Men idag vaccinerar jag alla, och en anledning till det är just risken.

Det finns massa trådar, och du hittar ungefär lika många som inte vaccinerar som gör det, och motiveringar för båda sidorna. Du kan bara se till faktan som finns (mycket lite risk, fruktansvärd sjukdom om djuret drabbas, vaccin ger i dagsläget fullt skydd NÄR grundvacc är avklarad)) och sen göra ett eget val utefter 'ditt tyckande' sas.

Min KÄNSLA - som kan vara fel - är att fler och fler vaccinerar. Och många som liksom jag inte vaccinerade förr har övergått till att vaccinera.

Jag har min häst vaccinerad mot botulism. Vet inte om det är särskilt stor risk att han skulle råka ut för sjukdomen, men OM han gjorde det så skulle jag aldrig förlåta mig själv om han skulle dö bara på grund av att han inte var vaccinerad. Det är ett enkelt och billigt skydd tycker jag.

jag har inte och kommer inte att vac. mest beroende på att jag kommer att ge hästen hö. tänkte att det e lättast så, då man slipper ta ställning.

kan säga att min tränare som har ett 20 tals hästar vac inte sina. medan min foderhäst vac(ett krav från ägarens håll).

Fast en häst kan få botulism av att äta jord osv.

Min häst är vaccinerad. Är inte så stor risk att hon blir sjuk, men om hon blir det och hon inte är vaccinerad så skulle jag precis som Ingela_S
aldrig förlåta mig själv. Vaccinering för resten av hennes lov är mycket billig och smärtfri i jämförelse.

Mycket sjuk är ju lite klent uttryckt. Död passar bättre!?

Mina är grundwaccinerade men tusan wet om jag inte glömt att ge sprutan i år..? Hm. Annars är min tanke precis som nån annan skrew; skulle aldrig förlåta mig själw om nån (eller alla, det är wäl så det brukar wara) insjuknar och jag struntat i waccin. Men jag tror eg inte att det är nån större risk!

Jag har min häst vaccinerad mot botulism. Vet inte om det är särskilt stor risk att han skulle råka ut för sjukdomen, men OM han gjorde det så skulle jag aldrig förlåta mig själv om han skulle dö bara på grund av att han inte var vaccinerad. Det är ett enkelt och billigt skydd tycker jag.

Precis så tänker jag oxå! Därför är min pålle vaccinerad.

Mycket sjuk är ju lite klent uttryckt. Död passar bättre!?

Men TantEster inte få oss att skratta åt detta allvarliga ämne:D

Jag använder hösilage för andra året, inte vaccinerat än, i första hand pga att jag frågat runt och funnit att väldigt få valt att vaccinera och det trots allt är väldigt få fall i Sverige varje år.

Men jag är inte hundra på att jag kommer att hålla på det till ett annat år, som sagt död häst är ingen rolig häst...

förstod jag vet rätt i skolan när vi fick lära oss om botulism e det om det kommer in jord/djur in i balen som bekterierna växer till sig. jag har för mig att det e den syrefria miljön som får dom att göra det och det e då botulism utvecklas. jag tolkade det som om att det inte e farligt för hästa att äta jord, om man bortser risken för att få kolik.

menom det nu e så att hästar även kan få botulism ifrån jord kan jag tänka mig att omvädera mitt beslut. men det beror även på vad min vet anser om det e nödvändigt eller inte.

Det är lite dåligt med statistiken, men kollade upp det där för många år sedan, och det är väldigt, väldigt få fall.
Jag diskuterade det här med statestiken med en veterinär och hon påstod att det ibland var så att man misstänkte botulism men inte kunde bevisa det och att det då inte kom med i statestiken. Hon gav ett exempel där ett antal hästar dött där just detta hänt.
Min häst är vaccinerad, jag ger henne både botulism och influensa/stelkramp samtidigt så den enda extra kostnaden är sprutan. Jag resonerar precis som någon annan här gör. Jag skulle aldrig förlåta mig själv ifall hon blev sjuk och jag inte vaccinerat. Nu äter min dessutom ett foder som bara är runt 50% TS så risken är högre pga det.

Nej precis, det är därför statistiken är lite klen, det är få fall som är dokumenterade, men det finns fler fall där man misstänker men inte är säker. Även om man slår ihop dessa är risken liten, men det finns ingen säker statistik helt enkelt.

är de det som man vaccinerar dom med var 3:e år? eller vad är det för vaccin

Nej, varje år. Grundvacc 3 sprutor med 1 månads mellanrum, sen revaccinering varje år.

Du tänker på stelkrampvaccin, det som fylls på var 3:e år, tror jag?

Det är i princip 1 på 1000 att din häst får botulismen, det är ytterst ovanligt.
Men i sommras så inträffade det en kompis tävlingshästs på klubben. Hästen dog i botulismen medans hon var på semester(utomlands!!), usch vad hemskt det var. Alla visste det inna ens hon visste det.. och när hon kom hem var hennes häst borta.. :( Jag får rysningar då ajg tänker på det.. Fy, vad hemskt det var. Den hästen var så himmla fin, går ej beskriva!

Efter det har ajg funderat STARKT på att vaccinera båda mina hästar..

Ren jord kan innehålla botulinumsporer men för att dessa skall utvecklas till toxinbildande bakterier fordras mer.
PL

Tycker absolut att man ska vaccinera! Särskilt om man fodrar med hösilage - blötare.

pratade med min vet nu i veckan angående vac. han sa det att det mer eller mindre onödigt att vac, då fodret håller en så hög hygienisk kvallitet. om det var sent taget på hösten skulle han vara mer tveksam till att fodra med det då dom e mycket sämre kvallitet. sen angående att dom kan få det av jord e rent teroretiskt sätt möjligt. dock sa han oxå att det e så få fall i sverige, med tanke på hur måga hästar som äter jord dagligen. och sen e det inte säkert att bara för att hästen e vac så får den inte botulism. det finns flera olika sorter.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Zevzan
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka