Sv: Botulism - vaccinera eller inte?
Det är lite dåligt med statistiken, men kollade upp det där för många år sedan, och det är väldigt, väldigt få fall.
Dock så botulism är en fruktansvärt hemsk sjukdom för hästen, och jag har hitills inte mött någon, varken hästägare eller veterinär, som sett en häst med botulism tycka något annat än VACCINERA.
Risken är mycket liten, och kan minskas än mer genom kontroll på hela produktionskedjan för fodret, utfodringsrutiner etc. Risken är större hästen bryter benet i hagen eller får tarmvred - men risken finns.
Jag valde som sagt tidigare att inte vaccinera, pga olika orsaker där en anledning var den extremt lilla risken. Men idag vaccinerar jag alla, och en anledning till det är just risken.
Det finns massa trådar, och du hittar ungefär lika många som inte vaccinerar som gör det, och motiveringar för båda sidorna. Du kan bara se till faktan som finns (mycket lite risk, fruktansvärd sjukdom om djuret drabbas, vaccin ger i dagsläget fullt skydd NÄR grundvacc är avklarad)) och sen göra ett eget val utefter 'ditt tyckande' sas.
Min KÄNSLA - som kan vara fel - är att fler och fler vaccinerar. Och många som liksom jag inte vaccinerade förr har övergått till att vaccinera.