Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enligt veterinären är det väldigt sällsynt i Sverige men OM en häst drabbas så blir den MYCKET sjuk. Med vaccin blir dom MINDRE sjuka men inte skonade helt, sa hon.
Hmm hur ska man göra? Jag har nyligen blivit med häst igen och numera är det ju så vanligt med silage och min nya häst går just nu på lösdrift med just silage...
Vaccinerar många mot detta?
Jag har min häst vaccinerad mot botulism. Vet inte om det är särskilt stor risk att han skulle råka ut för sjukdomen, men OM han gjorde det så skulle jag aldrig förlåta mig själv om han skulle dö bara på grund av att han inte var vaccinerad. Det är ett enkelt och billigt skydd tycker jag.
min tränare hittade i somras n död katt i sin. hon vac inte och ingen av hennes hästar blev sjuka. hon tävlar hoppning på regonal(? det högsta man kan tävla utan att vara i eliten).
Om inte katten hade upptäckts skulle risken vara stor för botulism om man tar av fodret intill.
Tar du inga andra vaccineringar heller? Själv?? Å inga försäkringar? Å ingen hjälm när du rider? Osv.Lavinia, som faktiskt inte vaccinerat sin pålla, dels för att hon äter hö och dels för att risken är sååå liten att hon ska få botulism.
Hej!
Där jag jobade innan gavs silage av mycket varierande kvalitet- vi hittade både ormar, fåglar och möss/råttor i balarna, utöver det alltför vanliga möglet då förstås..
Många i "personalen" hade ingen aning om att det var farligt att ge och de hade ju jobbat där i flera år och bara tagit bort de döda djuren och sen gett resten av silaget.
Stallet hade ca 50 hästar, 25 lektionshästar som inte var vaccinerade (mot nånting) och alla hästar överlevde utan problem. Huruvida privathästarna var vaccinerade vet jag inte- men jag tror inte det.
/ Lavinia, som faktiskt inte vaccinerat sin pålla, dels för att hon äter hö och dels för att risken är sååå liten att hon ska få botulism.
Men kadaver orsakar ffa botulism typ C!Om inte katten hade upptäckts skulle risken vara stor för botulism om man tar av fodret intill.
Ja det förstår jag, men hur är det med höet på andra sidan balen? (förutsatt att det döda ligger mot ena kanten)