Botulism - vaccinera eller inte?

Sv: Botulism - vaccinera eller inte?

Tack för alla svar! Jag ska fundera på hur jag ska göra till nästa gång vet. kommer (andra sprutan av grundvaccinationen för hästinfl + stelkramp).

Enligt veterinären är det väldigt sällsynt i Sverige men OM en häst drabbas så blir den MYCKET sjuk. Med vaccin blir dom MINDRE sjuka men inte skonade helt, sa hon.
Hmm hur ska man göra? Jag har nyligen blivit med häst igen och numera är det ju så vanligt med silage och min nya häst går just nu på lösdrift med just silage...
Vaccinerar många mot detta?

Jag har så himla ont i magen idag! I morse när jag skulle fylla dagens hökassar så luktade det kattbajs från hösilagebalen. Tittade runt omkring mig ifall någon stallkatt glömt att den var inomhus men hittade inget, och när jag gick runt där och sniffade insåg jag att det verkligen kom från balen! Ropade på en stallkompis som vågade ta tag och dra ut höet och där inne låg en dö sork! Så himla äckligt! Min häst fick lite hö från den balen igår (då luktade den inte) och det var från andra sidan (kanske därför jag inte kände?) så jag hoppas verkligen inte han blir dålig! Han är inte vaccinerad mot botulism så jag känner mig så himla orolig nu på kvällen... Men visst borde man väl sett om han fått botulism ganska direkt? Känner mig som världens sämsta hästägare :cry:

Med detta sagt kan jag säga att jag borde tänkt själv och vaccinerat och inte lyssnat på distriktsveterinären som menade på att det inte "behövs" eftersom hästarna kan bli sjuka ändå...

Jag valde att vaccinera...

Glad för det när vi ett par veckor senare hittade en platt död mus i hö-högen ute i hagen...(inte vi som serverat)

Hellre vaccinera än inte säger jag. Händer det att hästen får i sig botulinumtoxin så är det kört.

Hemma på gården kör vi bara hö- av den anledningen att vi inte gillar riskerna med plastade foder -med eller utan vaccinering. Men på inackorderingsstallet var det inte mycket att välja på.

Jag har också vaccinerat mina hästar!
Men jag tycker ändå inte att det är ett "måste", då det är näst intill aldrig det händer! Jag gjorde det för att, ja det skadar ju inte direkt och man kan ju alltid känna sig säkrare och lugnare som ägare då man vet att sin häst är vaccinerad. :)

Alla våra hästar är vaccinerade mot botulism, då även jag inte skulle förlåta mig själv om en häst dör av botulism.
Den kostnaden ta jag gärna (ca 15 egna hästar).
Har sett 3 hästar dör av det där man vet att det var botulism (hösilgare) och 2 där man inte vet om det var det (gick i en hage där man senare hittade att det var kokadaver närgrävda.
Jag vill inte se det igen, vilket lidande för hästarna och ingen viste då (några år sedan) vad det var.

Ja, jag har också hört liknande svar från veterinär, men Om hästen skulle bli sjuk i botulism kan man räkna med avlivning. Vaccinerar man är det betydligt större chans att hästen klarar sig, jag skulle inte chansa även om vaccineringen också är en liten risk i sig.

Jag har min häst vaccinerad mot botulism. Vet inte om det är särskilt stor risk att han skulle råka ut för sjukdomen, men OM han gjorde det så skulle jag aldrig förlåta mig själv om han skulle dö bara på grund av att han inte var vaccinerad. Det är ett enkelt och billigt skydd tycker jag.

Exakt, det är samma anledning til att jag också valde att vaccinera mina hästar!

Risken att få botulism är liten, men, ifall det händer skulle jag aldrig förlåta mig själv !

min tränare hittade i somras n död katt i sin. hon vac inte och ingen av hennes hästar blev sjuka. hon tävlar hoppning på regonal(? det högsta man kan tävla utan att vara i eliten).

min tränare hittade i somras n död katt i sin. hon vac inte och ingen av hennes hästar blev sjuka. hon tävlar hoppning på regonal(? det högsta man kan tävla utan att vara i eliten).

Tack snälla det här gav min oroliga mage lite lugn! Stackars katt dock :crazy: Hästen min var totalt vild idag så han verkar inte drabbad tack och lov! Jag brukar alltid lukta på hösilaget (vet att jord inte luktar!) och jag är väldigt glad för att vårat är så torrt som det är! Har googlat en del senaste dygnet och hittat info att det blir värre tillväxt ju blötare silage...

Om inte katten hade upptäckts skulle risken vara stor för botulism om man tar av fodret intill.

Om inte katten hade upptäckts skulle risken vara stor för botulism om man tar av fodret intill.

Ja det förstår jag, men hur är det med höet på andra sidan balen? (förutsatt att det döda ligger mot ena kanten)

min häst är vaccinerad, OM det skulle hända något skulle jag aldrig förlåta mig själv om jag inte gjort allt jag kunde för han skulle överleva. Och en spruta per år (som man kan ge samtidigt som de andra) är inte direkt jobbigt eller dyrt.

Hej!

Där jag jobade innan gavs silage av mycket varierande kvalitet- vi hittade både ormar, fåglar och möss/råttor i balarna, utöver det alltför vanliga möglet då förstås..

Många i "personalen" hade ingen aning om att det var farligt att ge och de hade ju jobbat där i flera år och bara tagit bort de döda djuren och sen gett resten av silaget.

Stallet hade ca 50 hästar, 25 lektionshästar som inte var vaccinerade (mot nånting) och alla hästar överlevde utan problem. Huruvida privathästarna var vaccinerade vet jag inte- men jag tror inte det.

/ Lavinia, som faktiskt inte vaccinerat sin pålla, dels för att hon äter hö och dels för att risken är sååå liten att hon ska få botulism.

De finns ett examensarbete skrivit av en veterinär om butulism.
Botulism hos svenska hästar av Jenny Bergold

Här kommer delar av samman fattningen

"Botulism är en sjukdom med hög mortalitet som drabbar häst. En riskfaktor
för att insjukna i botulism är utfodring med hösilage. Då hösilage är ett
grovfoder som ofta används till svenska hästar är profylax i form av
vaccinering relativt vanligt förekommande.

Resultatet av denna studie talar för att risken att drabbas av botulism är
väldigt låg, enbart 0,03 % av Sveriges hästpopulation har drabbats under de
granskade åren. I samtliga fall som inkommit till djursjukhus har diagnosen
ställts kliniskt och inte i något av de fall där diagnosen har försökt
verifierats genom påvisande av toxin har man lyckats.
I samtliga fall där foder finns angivet i journalen har ägaren uppgivit att
patienten utfodrats med hösilage vilket talar för att en koppling finns mellan
utfodring med hösilage och den kliniska misstanken botulism.

Tre individer dog trots att en grundvaccinering mot botulism typ B var
påbörjad vilket talar för att en fullständig vaccinering krävs innan skydd
uppnås eller att orsaken inte var botulinumtoxin typ B."

Inressant läsning!
Hoppas att det ger mer "kött på benen" så du kan besluta om din häst ska vaccineras eller inte.

Mina är vaccinerade nu för tiden, då vi ger hösilage nu. De var inte vaccinerade när de fick enbart hö. I vårt stall är det väl 50% som är vaccinerade, de som inte vaccinerar verkar ha problem med att det är en ganska dyr kostnad att grundvaccinera jämfört med risken att de får botulism.

Själv vill jag inte stå där med skägget i brevlådan. Mina får alla vaccin samtidigt (nu i veckan faktiskt) så det är smidigt gjort! Är ju en "tråkig" kostnad men det vore ju ännu tråkigare att hästen får botulism...

Lavinia, som faktiskt inte vaccinerat sin pålla, dels för att hon äter hö och dels för att risken är sååå liten att hon ska få botulism.
Tar du inga andra vaccineringar heller? Själv?? Å inga försäkringar? Å ingen hjälm när du rider? Osv.
Det gäller att spara på kronorna och riskerna är ju så små ... :angel:

Till TS! Byt veterinär!

LIA

Hej!

Där jag jobade innan gavs silage av mycket varierande kvalitet- vi hittade både ormar, fåglar och möss/råttor i balarna, utöver det alltför vanliga möglet då förstås..

Många i "personalen" hade ingen aning om att det var farligt att ge och de hade ju jobbat där i flera år och bara tagit bort de döda djuren och sen gett resten av silaget.

Stallet hade ca 50 hästar, 25 lektionshästar som inte var vaccinerade (mot nånting) och alla hästar överlevde utan problem. Huruvida privathästarna var vaccinerade vet jag inte- men jag tror inte det.

/ Lavinia, som faktiskt inte vaccinerat sin pålla, dels för att hon äter hö och dels för att risken är sååå liten att hon ska få botulism.

TACK för detta svaret! Jag tror jag blev lite kär i dig nu, hahaha ;)

Ja det förstår jag, men hur är det med höet på andra sidan balen? (förutsatt att det döda ligger mot ena kanten)

Jag skulle inte fodra med något från en bal som innehöll ett dött djur, oavsett var i balen det sitter.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Zevzan
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka