Botulism - vaccinera eller inte?

Sv: Botulism - vaccinera eller inte?

min tränare hittade i somras n död katt i sin. hon vac inte och ingen av hennes hästar blev sjuka. hon tävlar hoppning på regonal(? det högsta man kan tävla utan att vara i eliten).

Vad i hela fridens har tävlingsmeriter med botulism att göra????? Inte foderkunskap i alla fall :crazy:

Vi vaccinerar hela besättningen sedan många år tillbaka.
Och vi har fått ett botulismfall på en som enbart fått 2 vacciner.

Men frågan är om inte statistiken kommer att ändras.
För många är vaccinet dyrt. Och höjning på 50 lappen kommer väl nu vad jag förstått.
Och då är det frågan om en del avstår av kostnads skäl.

Och så vill jag avliva myten om botulismens synlighet.
Den syns INTE, den luktar INTE. Det räcker med lite jord, bra tillväxtmiljö och en satans otur så kan det finnas 1 häst som äter just DET strået i den där 400 kilos balen.

AM

Tack för den rensningen i floran av okunskap!

Betr tanken att en 50-lapp extra skulle avhålla från att vaccinera, så hoppas jag du inte blir sannspådd. När det handlar om oviktigheter som att köpa upp sig på moderiktiga jackor och täcken mm, så verkar inte pengar vara något problem. Hoppas verkligen inte att någon i det sammanhanget silar mygg och sväljer kameler. :crazy:
Har man råd att ha häst, så har man också råd att vaccinera den fullt ut!!! Annars har man helt enkelt inte råd med häst! Oavsett vi tänker på hästen i hobbystall eller dom i anläggningar för ridskolor/trav etc med många hästar.

LIA

Men kadaver orsakar ffa botulism typ C!
PL

Intressant! Detta innebär alltså att en fullvaccinerad häst inte har något skydd mot "kadaver"-botulism eftersom vaccinet enbart skyddar mot typ B?

Eller innebär det att vi överdriven risken med kadaverrester i fodret? Ja, alltså med tanke på att många hästar tydligen har blivit utfodrade med balar där man funnit kadaverrester - och hästarna har överlevt ändå. Kadaver i balen behöver alltså inte automatiskt innebära att bakterier har hunnit utvecklas?

Själv har jag alltid varit paniskt rädd för att fodra med en bal där jag hittat kadaver (vilket tack o lov bara har hänt någon enstaka gång under alla de år jag fodrat med hösilage) - men risken är kanske överdriven?

*KL*

är det nån som ungefär vad en grundvaccinering går på? jag ska ta ut vet dit jag flyttar min häst nu och ska vaccinera henne hade jag tänkt, men har ingen aning om vad det kostar?

Intressant! Detta innebär alltså att en fullvaccinerad häst inte har något skydd mot "kadaver"-botulism eftersom vaccinet enbart skyddar mot typ B?

Nej, inget skydd.

Fast i Sverige har man aldrig påträffat typ C på häst (däremot enstaka fall i.. Danmark har jag för mig)

*KL*

är det nån som ungefär vad en grundvaccinering går på? jag ska ta ut vet dit jag flyttar min häst nu och ska vaccinera henne hade jag tänkt, men har ingen aning om vad det kostar?

Omöjligt säga, det är fri prissättning, beror på hur långa resa vet har och så vidare.

Jag har betalat (utan resa) allt mellan 500 kr till 850 kr för att vaccinera en häst mot botulism och A2.

Min hemmavet tar/tog 450 kr per spruta botulismvaccin, men sen tillkommer ju resa.

Så ring den veterinär du tänkt använda och fråga istället, annars kan du få helt fel svar.

Grunden är iaf 3 sprutor med 1 mån mellanrum mellan varje, så du får ta 3 * kostnaden för en vaccination.

Typ B är det man vaccinerar mot o det som hästar är känsligast mot, sporerna finns i jord o växer till vid syrefri miljö tillräckligt lågt ts o tillräckligt högt pH
Utomlands har man sett sjukdomsfall på häst även av andra typer.
Självklart skall man kassera foder som innehållit kadaver inte minst därför att vaccination troligen ej hjälper.
PL

ok tack för hjälpen :)

då får man ta och börja ringa runt när man flyttat då ;) ska nämligen byta satd och allt så det finns juh en del veterinärer att välja mellan :P

Aj, aj - då får man m a o fortsätta vara paniskt rädd för minsta lilla mus-lik.

Jag skulle inte fodra med något från en bal som innehöll ett dött djur, oavsett var i balen det sitter.

Nej det gör man givetvis inte när man känner/ser att något är fel! (och det resterande av balen kasserades givetvis), men i detta fallet hade silaget ju getts till hästarna innan det döda djuret upptäcktes. Det satt rätt långt inne och stanken kom när man närmade sig, kändes inget när balen var nyöppnad.

Enligt veterinären är det väldigt sällsynt i Sverige men OM en häst drabbas så blir den MYCKET sjuk. Med vaccin blir dom MINDRE sjuka men inte skonade helt, sa hon.
Hmm hur ska man göra? Jag har nyligen blivit med häst igen och numera är det ju så vanligt med silage och min nya häst går just nu på lösdrift med just silage...
Vaccinerar många mot detta?

Jag tycker att den här skriften är bra, det berättar i stort sätt det mesta man behöver veta och vill veta om botulism.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001408/01/EEF.pdf

:confused: Är det någon som kollat hur försäkringsbolagen ställer sig om man drabbas av botulism och inte har vaccinerat??? Har visserligen plastat hö men det är torrt, mer som vanligt hö. Då minskar väl risken ytterligare??
Enligt veterinären är det väldigt sällsynt i Sverige men OM en häst drabbas så blir den MYCKET sjuk. Med vaccin blir dom MINDRE sjuka men inte skonade helt, sa hon.
Hmm hur ska man göra? Jag har nyligen blivit med häst igen och numera är det ju så vanligt med silage och min nya häst går just nu på lösdrift med just silage...
Vaccinerar många mot detta?

:confused: Är det någon som kollat hur försäkringsbolagen ställer sig om man drabbas av botulism och inte har vaccinerat??? Har visserligen plastat hö men det är torrt, mer som vanligt hö. Då minskar väl risken ytterligare??

Försäkringsbolagen betalar ut ersättning även om hästen inte är vaccinerad (till skillnad mot stelkramp där de kräver vaccinering). Det är min största anledning till att inte vaccinera - om det vore någon större risk att drabbas så skulle försäkringsbolagen kräva vaccinering.

Sen skördar vi allt vårt foder själva och har mycket välskötta vallar och en noggrann hantering av fodret. Naturligtvis är man inte 100% skyddad, det vet jag, och jag skulle troligen gräma mig livslångt om vi drabbades.

Men i dagsläget, med den lilla risk som föreligger och den kostnad det ändå innebär, har vi medvetet valt att inte vaccinera.

Tyvär verka Botulism blir vanligare i Danmark har den senaste månaden över 15 hästar död av botulism - det är bekräftat att det var botolism. Det är Islandshästar som har död i 3 olika stall.

Precis där är jag också nu. Talade just med vet på klinik i Skara. Han hade fodrat med ensilage i 10 år o inte vacc. Heller inte upplevt några fall. Däremot har det inte någon större betydelse hur torrt höet är enl. honom.

Har du lust ayy berätta vad skillanden är? nyfiken? Bättre med torrare eller blötare?

Jag ska vaccinera mina i morgon och det kostar 1200:- för båda mina.
Botolism + influensa till båda och en stelkramp eftersom min ena häst har varit skadad och fick sin stelkramp för 2 månader sen.
Tycker det är billigt, men har tur att många i närheten vaccinerar samtidigt så vet lägger en vaccineringsrutt och tar alla på en gång. Mindre resekostnad.
Skulle aldrig förlåta mig själv om hästarna blev sjuka och dog bara för att spara en hundring i månaden.
Första året blir ju givetvis dyrare när man har grundvaccineringen men i det stora hela tycker jag att det är en billig livförsäkring.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Zevzan
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka