Botulism vaccination!

E

emgard98

Halloj. Tänkte höra lite med det här om botulismen. Det är så att jag köpte min häst i somras av min "moster". Och så nu i februari äre dax för vaccination. Å så sa moster när jag köpte henne att alla vaccinationer är i februari (stelkramp, influensa och botulism). Så kikade jag för nån vecka sen i passet och såg att botulismen hade gjorts i oktober 2005. vilket jag då trodde att den hade gått ut. Ringde till Mostern och frågade och hon sa att hon också hade trott att den vaccinationen gick över ett år, men hennes vet hade sagt att den går över 1 och ½ år ??? :confused:

Har sökt runt lite på internet men inte hittat något annat än att den går över ett år?? Vad är det som gäller? är förvirrad. trodde både botulismen och influensa gick över 1 år bägge två?

Någon som vet? tacksam för svar. Vore ju bäst om det nu var så att den gick över 1½ år så jag slipper grundvaccinera henne igen =(. Även om hon inte käkar hösilage just för tillfället så vill jag ändå ha den om hon nu någongång skulle börja käka det igen.

Krams

Sv: Botulism vaccination!

Botulismvaccinationen ska förnyas efter 1 år.

Varför inte kolla med ditstrikts-vet eller Strömsholm, Ulltuna m fl?

LIA

Jag tror inte att den håller så länge över tiden som ett halvår... En månad är max vad "min" veterinär vill gå över på en botulism...
Vad det gäller vanlig vaccination så ska man väl hellre göra den oftare än et år. iaf inte gå över

Nä. har inte heller hört något annat än att den "håller" ett år. Men som sagt. mostern sa att den gick över 1½ år. Som lät mkt konstigt. Å visst går den bara över ett år. Pållan vaccinerades i måndags. Så. Vet inte vad mosterns veterinär har tutat i henne =S.

Men men. det har ju bara gått 4 månader sen hon egentligen skulle haft bot. sprutan så hon behövs inte grundvaccineras med alla tre sprutor, utan hon ska bara ha en till om en månad. Så.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 055
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp