Botulism vaccin ???

H

Havregryn

Hästarna kommer från och med slutet av nästa vecka börja gå på höenslilage.

gammelgubben har ätit de tidigare i ca 8 månader och jag hade honom inte vaccinerad. Nu är jag lite tveksam, har en 8 månders grabb också.

Ska jag vaccinera?

Många som inte har vaccinerat??

Sv: Botulism vaccin ???

hänger på din tråd, skulle vilja ha lite mer "kött" på benen i denna fråga. Har ett sto som gått på ensilage i ett år nu och är vaccinerad. Men efter att läst runt lite verkar det ju som massor inte vaccinerar. Dessutom verkar det som att sprutan de får inte är helt riskfri. Sen finns det tydligen flera variationer av botulism och man kan bara spruta mot en sort. De hästar som dött har tydligen varit vaccinerade dessutom. Har också hört att man kan få botulism av vanligt dåligt hö med. Usch att det ska vara så svårt att vara hästägare ibland:(

Senast ändrad:

Det finns många och långa trådar där veterinärer och fodervetare har uttalat sig. En ny tråd kanske inte blir lika fylld som en gammal, så sök i gamla trådar för att få mer information.

Lite OT, men botulism kan man med otur få av havre, pellets, bete på strandängar etc...

okey, tack.. ska söka hittade så mkt så så svårt att gallra..

Att inte vaccinera är juh helt klart en risk .. Men jag vet inte något fall som slutat olyckligt när man inte har vaccinerat och hästen blivit sjuk av hösilaget .. Men jag vaccinerar mina hästar .. För att vara säker ..

jag har aldrig vaccinerat mina hästar för botulism.
Jag har haft hästar i 11 år, unghästen vart vaccinerad mot den året innan jag tog över henne och nyss när hon vaccinerades sa vet. oj skulle hon ha en Botulism spruta också.

Först var det en kostnads fråga och sen sa även vet. fast h*n har egna hästar och vaccinet på gården så har h*n aldrig vaccinerat sina hästar mot det och h*n har aldrig sett någon häst som drabbats av det heller.

Du måste själv avgöra vad du tycker är bäst för din häst. Skaffa så mycket kunskap om sjukdomen och vaccinet som du bara kan! Botulism kan i många avseenden liknas vid stelkramp, det är en mycket plågsam sjukdom som har nästan 100% dödlighet men som kanske inte är så vanligt förekommande (lite beroende på att det är svårt att påvisa vad hästen avlidit av?)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka