Botulism vacc på travhäst?

tinafinis

Trådstartare
vad tycker ni?
är de onödigt att vaccinera mot det?

de e ju en del trafolk som inte vaccinerar mot något.
va e de för bieffekt som kan ske?

funderar över om ja ska vaccinera kommande fölet mot bot eller ej. mamman e vacc.

Sv: Botulism vacc på travhäst?

Jag har inte vaccinerat mina. Har hört att det är större chans att dom reagerar på vaccinet än att dom får botulism. Jag vet inte om det är så.

Aldrig vaccinerat min ena märr mot botulism, men däremot gammelmärren (som numera vandrar vidare på de evigt gröna) då hon stod i annat stall innan.
Och fortfarande är dom inte det heller.

hur kan dom reagera då?
Jag är så överbeskyddande mina hästar..... Vill bara deras bästa.
Men denna spruta är rätt dyr om man säger så..

Jag har alltid vaccinerat mina hästar mot botulism eftersom om de (mot förmodan) skulle drabbas av denna otäcka sjukdom är ju dödligheten väääldigt stor.
Jag har aldrig märkt någon bieffekt, men jag är hemskt nyfiken på att höra vad alla ni andra "bukefalister" har för åsikter då även jag står i valet o kvalet om jag ska vaccinera min lilla ettåring:confused:

Är det någon som har fått bieffekt på sina hästar?
Hur ser man det och vad är reaktionen?
Jag är jätte nyfiken!!;)

hur kan dom reagera då?
Jag är så överbeskyddande mina hästar..... Vill bara deras bästa.
Men denna spruta är rätt dyr om man säger så..

Ja, du. Vaccinationen mot botulismen är inte 100% skydd. Min gammelmärr vaccinerades mot botulism pga att i detta stall fick dom icke så bra ensilage.

Andra märren vacc. aldrig mot det pga att hon o dom andra hästar i det andra stallet på annat ställe fick högkvalitativt silage.
Nu har ju jag en bonde, som har mycket hög kvalité på sina grovfoder, men givetvis kan man ändå ha otur!

Vacc. mot botulism har ngn skrivit att det inte ger 100% skydd tror jag att det finns att läsa om.

Ngn annan kanske vill rätta mig om jag råkar ha fel.

Ja, du. Vaccinationen mot botulismen är inte 100% skydd. Min gammelmärr vaccinerades mot botulism pga att i detta stall fick dom icke så bra ensilage.

Andra märren vacc. aldrig mot det pga att hon o dom andra hästar i det andra stallet på annat ställe fick högkvalitativt silage.
Nu har ju jag en bonde, som har mycket hög kvalité på sina grovfoder, men givetvis kan man ändå ha otur!

Vacc. mot botulism har ngn skrivit att det inte ger 100% skydd tror jag att det finns att läsa om.

Ngn annan kanske vill rätta mig om jag råkar ha fel.

"Min" veterinär sa för ett par år sen att det inte var 100% men som sagt det var en del år sen, det kanske har kommit andra & bättre vacc?!

Jag har alltid vaccinerat mina hästar mot botulism eftersom om de (mot förmodan) skulle drabbas av denna otäcka sjukdom är ju dödligheten väääldigt stor.
Jag har aldrig märkt någon bieffekt, men jag är hemskt nyfiken på att höra vad alla ni andra "bukefalister" har för åsikter då även jag står i valet o kvalet om jag ska vaccinera min lilla ettåring:confused:
men de e travhäst du med har eller?

Här finns ett exsamensarbete om just Botulism som är intressant att läsa. Det kanske tar kål på många sk *myter* och annat om just Botulism. Botulism uppkommer ju INTE enbart pga av foder, men det finns ett starkt samband.
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001408/01/EEF.pdf

Om man ska vaccinera eller inte är ju upp till var och ens huvud att bestämma, att tex travfolk kanske inte gör det, eller att grannen haft hästar i 50 år som ALDRIG fått botuslim hör ju liksom inte dit. Risken finns ju där, och även om den är liten så finns inga garantier att inte just DIN häst ska drabbas. NÅGON måste ju vara den där lilla procenten som drabbas, vem säger att inte din häst är det ? Så länge statistiken inte säger 0, så vet man ju aldrig vem som drabbas.

Har alla mina tre hästar vaccinerade mot botulism, har aldrig fått någon som helst reaktion på vaccinationen.
Botulism är 100% dödlig om dom drabbas och det äe en plågsam död.
Skulle aldrig chansa även om risken att drabbas är minimal.

Det beror ju på vad din häst får för grovfoder, får den konserverat hö så hade jag vaccinerat. Jag vaccinerar min häst som äter hösilage och skulle aldrig kunna förlåta mig själv om hon skulle få botulism, känns jävligt onödigt.

Mycket intressant läsning! Tack för länken:)!

Enligt min veterinär finns inga biverkningar på boutulismvaccinet. Han har under de senaste åren stött på 3 hästar som fått boutulism, samtliga dog. Det är skäl nog för mig att vaccinera!

Vår pålle är en fd travhäst och när vi köpte honom var han konstigt nog inte vaccinerad mot något!? (Trodde det var ett krav inom tävlingstravet liksom inom annan hästsport) Tydligen inte. :confused:

När vi stallade upp honom på en gård där hösilage ingick så funderade vi också på om vi skulle vaccinera eller ej. Hörde alla dessa mot-argument om att det inte var 100 % skydd, att risken var så liten etc. Dyrt var det också :(

Men vi bestämde oss för att ändå vaccinera för jag hade aldrig i livet förlåtit mig själv om han blivit sjuk. Det är ju som bekant mycket hög dödlighet! :crazy:

Att din häst är travhäst tycker jag inte ska spela någon som helst roll när du bestämmer hur du ska göra. Det är helt enkelt en häst - varken mer eller mindre :)

Vår pålle är en fd travhäst och när vi köpte honom var han konstigt nog inte vaccinerad mot något!? (Trodde det var ett krav inom tävlingstravet liksom inom annan hästsport) Tydligen inte. :confused:

När vi stallade upp honom på en gård där hösilage ingick så funderade vi också på om vi skulle vaccinera eller ej. Hörde alla dessa mot-argument om att det inte var 100 % skydd, att risken var så liten etc. Dyrt var det också :(

Men vi bestämde oss för att ändå vaccinera för jag hade aldrig i livet förlåtit mig själv om han blivit sjuk. Det är ju som bekant mycket hög dödlighet! :crazy:

Att din häst är travhäst tycker jag inte ska spela någon som helst roll när du bestämmer hur du ska göra. Det är helt enkelt en häst - varken mer eller mindre :)
de e inget krav att vaccinera travhäst, men det funderas på att införas igen.

de e inget krav att vaccinera travhäst, men det funderas på att införas igen.
suck o stön. vilket dilemma.
aja, det är inte det första jag behöver tänka på när fölet det födes.
vi får se hur jag gör.
har man många hästar blir de rätt dyrt. ja betar mellan 1000-1500 o då kommer vet ut o sprutar mina två pollar.

Nä och det är något jag inte begriper? Travhästar far ju runt till olika tävlingsplatser och kan för med sig ev smittor precis som andra tävlingshästar.
Var det där ang vaccinering mot botulism?

Svar på biverkningar: Vi har vaccinerat våra hästar under flera år, inga som helst biverkningar.

Det finns många trådar som handlar om B. Sök och läs! :)

LIA

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: Habina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur