Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hur kan dom reagera då?
Jag är så överbeskyddande mina hästar..... Vill bara deras bästa.
Men denna spruta är rätt dyr om man säger så..
Ja, du. Vaccinationen mot botulismen är inte 100% skydd. Min gammelmärr vaccinerades mot botulism pga att i detta stall fick dom icke så bra ensilage.
Andra märren vacc. aldrig mot det pga att hon o dom andra hästar i det andra stallet på annat ställe fick högkvalitativt silage.
Nu har ju jag en bonde, som har mycket hög kvalité på sina grovfoder, men givetvis kan man ändå ha otur!
Vacc. mot botulism har ngn skrivit att det inte ger 100% skydd tror jag att det finns att läsa om.
Ngn annan kanske vill rätta mig om jag råkar ha fel.
men de e travhäst du med har eller?Jag har alltid vaccinerat mina hästar mot botulism eftersom om de (mot förmodan) skulle drabbas av denna otäcka sjukdom är ju dödligheten väääldigt stor.
Jag har aldrig märkt någon bieffekt, men jag är hemskt nyfiken på att höra vad alla ni andra "bukefalister" har för åsikter då även jag står i valet o kvalet om jag ska vaccinera min lilla ettåring![]()
de e inget krav att vaccinera travhäst, men det funderas på att införas igen.Vår pålle är en fd travhäst och när vi köpte honom var han konstigt nog inte vaccinerad mot något!? (Trodde det var ett krav inom tävlingstravet liksom inom annan hästsport) Tydligen inte.
När vi stallade upp honom på en gård där hösilage ingick så funderade vi också på om vi skulle vaccinera eller ej. Hörde alla dessa mot-argument om att det inte var 100 % skydd, att risken var så liten etc. Dyrt var det också
Men vi bestämde oss för att ändå vaccinera för jag hade aldrig i livet förlåtit mig själv om han blivit sjuk. Det är ju som bekant mycket hög dödlighet!![]()
Att din häst är travhäst tycker jag inte ska spela någon som helst roll när du bestämmer hur du ska göra. Det är helt enkelt en häst - varken mer eller mindre![]()
suck o stön. vilket dilemma.de e inget krav att vaccinera travhäst, men det funderas på att införas igen.
de e inget krav att vaccinera travhäst, men det funderas på att införas igen.
Var det där ang vaccinering mot botulism?Nä och det är något jag inte begriper? Travhästar far ju runt till olika tävlingsplatser och kan för med sig ev smittor precis som andra tävlingshästar.