Botulism symptom

S

__Stilett__

Kan ni berätta om Botulism symptom.
Hur fort kan dessa uppkomma och hur uppkommer dom?
Samt andra erfarenheter och dylikt.

Kan dom även uppkomma på botulismvaccinerade hästar!?

Vad jag vet så kan dom komma på redan vaccinerade hästar och dom uppkommer fort, en förlamning i i svalget gör så hästen inte kan äta eller dricka, den dreglar då den inte kan svälja ner saliven..Nafayette härinne har haft en sån häst, hör efter med henne för hon är säkert väldigt påläst vid detta laget.

Har för mig att Botulism har en lång inkubationstid. Alltså att det tag mer än tre dagar innan smittan bryter ut i kroppen.

Läste om det när jag gick Resturang och läste Hygienlära.

När sjukdommen bryter ut i kroppen får hästen som en förlamning i kroppen, den kan få svårt att gå, och som martha sa, svårt att äta och dricka plus att den dregglar. Men i vanliga fall behåller den matlusten, bara att det inte klarar av att äta.
Från det första symptomet till (om det går så illa) det att hästen dör. Kan ta från 3 timmar och upp till 17 ( osäker på det talet ) dagar. Då har även hästen svårt att andas och lägger sig slutligen på bröstkorgen och somnar in.

Det var rätt länge sen jag läste om det. Så ja är osäker på det med inkubationstid.

Det är juu iof ingen smittsamsjukdom.
Men skulle man drabbas så var noga med att ta reda på VART hästen blivit smittad, har man otur har andra hästar ochså lyckats få i sig bakterierna :(

Botulism är inte en smitta utan en förgiftning. Vaccinet (förutsatt att hästen fått alla tre sprutorna i grundomgången och därefter vaccinerats årligen) är mycket säkert, det är alltså en extremt liten risk att en vaccinerad häst insjuknar.

Symptomen för botulism kan variera mellan olika individer och kan betraktas som diffusa, dvs de behöver på intet sätt vara typiska för just denna "sjukdom". Muskelsvaghet, -darrningar, slapp svans, tugg- och sväljningssvårigheter är några exempel. Inkubationstiden (alltså tiden från det att hästen fått i sig giftet tills dess den visar symptom) varierar mellan 12-36 timmar, ibland längre.

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Murray
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
458
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 894
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar