Böter-Transport???

Snobben

Trådstartare
Funderat på en sak,om man kör för tungt,dvs antingen för tunga hästar,eller transporten är för tung för bilen,vad händer?
vad hästarna väger kan ju inte polisen veta exakt utan våg,om transporten väger typ 20kh mer i totalvikt än bilens totalvikt?

Har någon råkat ut för detta?Många kör för tungt,en del utan att ens veta det...

Sv: Böter-Transport???

Hästarna vet dom inte på plats, men kan nog begära vägning på ekipage & dra bort viktuppgiften som släpet är registrerad som tom. = hästarnas vikt eller att ni åker till en kontollplats där dom vägs.

Gällande släpet så har dom dels tabeller & du är även skyldig att framföra registreringsbevis på både bil & släp samt att när dom slår in ditt registreringsnummer på fordonen i datorn så kommer exakt alla uppgifter fram.

Dom har lösningar & utvägar på det mesta.

billigast & lättast att hålla sig laglig.

Senast ändrad:

det är olovlig körning och du blir av med körkortet.

Om transporten är för tung för att du ska få köra den med ditt körkort och din bil så är det olovlig körning och då kan körkortet åka. Vad transporten är typad till och vad bilen får dra står i regbeviset + i polisens dator då de kollar på regnr.

Om du har rätt transport men några kilo häst för mycket i den så är det överlast och då är det böter som gäller.

De har tabeller för hur mycket olika storlekar häst antas väga.

Ett tips är att kontrollera vad transporten väger utan häst i, det är inte säkert att det stämmer på vad det står i pappret.
Jag har själv ett sådan exempel.
Enligt reg. pappren skall min transporten väga 630 kg men när jag kontrollerade den själv vägde den 720 kg :confused: :confused: och den skall ändå vara nedvägd.
M vH M

"Nervägd" eller "nertypad" har inte med vikten på transporten att göra, utan med hur mycket du får lasta i den. När jag köpte min transport var den satt till totalvikt 1800. Jag får bara dra 1500 med min bil på B-kort, så jag typade om transporten så den maximala totalvikten (dvs transport + last) är 1500 kg. När jag tar E-kort typar jag upp till 1800 igen och får då lasta 300 kg mer. Själva transportens vikt är dock konstant.

Sen är det ju skumt att vikten inte stämmer. Har du bytt däck/fälgar eller annat? Tyngre mellanvägg? Reservdäck?

Hej
Jag har inte gjort något alls med den. Jag har en bil som inte får dra mer än 1260 kg (hade jag haft e kort kan transporten ha en totalvikt på 2000kg).Det verkar ändå ganska skumt att det är en vikt på pappret och en annan i verkligheten.

mannis skrev:
Det verkar ändå ganska skumt att det är en vikt på pappret och en annan i verkligheten.

Det är inte alls skumt. De flesta släptillverkare väger in transporterna helt strippade, exkl allt (t o m utan matta). Allt för att vikterna ska se så bra ut som möjligt på pappret. Det är sälj, sälj, sälj som gäller. Vilket gör att transporten med mellanvägg, reservdäck, bommar och matta väger bra mycket mer än vad pappret visar. Mer vikt på transporten, mindre vikt att lasta. Mindre vikt att lasta, svårare att sälja.

Spirit skrev:
Dom har lösningar & utvägar på det mesta.

billigast & lättast att hålla sig laglig.

Hi hi,ja det är sant! :smirk: Vi kör lagligt,dvs hyr två transporter & får låna bil när det är tävlingsdags.... :(
Men man undrar ibland om man ska våga köra liiite för tungt :angel: (dvs att bil & släp matchar,men med båda hästarna)men men... :crazy: *Suck*

Har en bekant som kör TVÅ stora nordisar med B-körkort i samma släp=Oj oj...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 605
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 346
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar