Böter kan jag leva med men inte att lappen ryker...

J

Joocuy

Hej, jag har äntligen lyckats låna en bil med krok samt en transport. Men jag är väldigt osäker på om jag vågar åka iväg med den här kombinationen.

På bilens reg. bevis står det så här:
Max släpvagnsvikt: 2000
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1270
Max lastvikt: 450

Skattevikt: 2230 Tjänstevikt: 1780
Totalvikt: 2230 Sänkt totaltvikt: 2230

Släpet väger 1350kg eller var det 1300kg:eek:?
och får lasta 600kg.

Jag har B-kort.

Vågar jag åka? Vad händer vid en eventuell kontroll tror ni?
Tack på förhand!

Sv: Böter kan jag leva med men inte att lappen ryker...

Du får med den bilen dra 1270, och vagnen väger minst 1300 = olovlig körning. Har du otur ryker kortet.

Ekipaget får högst väga 3500 totalt, bilens tjänstevikt är 1780, dvs du får dra 1720 på Bkort. Vid en koll utan våg, kan de se att släpet väger 1300 kg, då måste du kunna övertyga dem om att din häst väger 400 kg!
Detta gäller då släpets vikt understiger bilens vikt
Har de våg, och ni överstiger 3500 kg ryker kortet

De kan vara snälla eftersom bilens kapacitet är 2000 kg, men de är sällan det...

Hej, jag har äntligen lyckats låna en bil med krok samt en transport. Men jag är väldigt osäker på om jag vågar åka iväg med den här kombinationen.

Släpet väger 1350kg eller var det 1300kg:eek:?
och får lasta 600kg.

Jag har B-kort.

Tack på förhand!

Du måste veta släpets totalvikt. Det står i släpets reg.bevis. Överstiger släpets totalvikt vad du får dra med B-kort så får du inte dra det släpet tomt oavsett vad det väger.

När du skrev att släpet vägde 1300 kg eller 1350 kg så misstänker jag att det är släpets totalvikt och inte vad själva släpet väger.

Du får alltså inte dra det släpet med den bilen och det körkortet du har. Har du otur så kan du bli av med körkortet.

Mvh

Tora

Ekipaget får högst väga 3500 totalt, bilens tjänstevikt är 1780, dvs du får dra 1720 på Bkort. Vid en koll utan våg, kan de se att släpet väger 1300 kg, då måste du kunna övertyga dem om att din häst väger 400 kg!

De kan vara snälla eftersom bilens kapacitet är 2000 kg, men de är sällan det...

Det där är helt fel.

Släpets totalvikt är 1300 kg och bilen får med B-kort dra ett släp med totalvikt på max 1270 kg, dvs den kombinationen blir olovlig körning. Blir man då stoppad av polisen, så får man inte köra därifrån, utan måste fixa nån med BE-kort som kör eller byta bil/släp.

Detta har du nog blandat ihop lite. Det är totalvikterna som inte får överstiga 3500 kg, inte tjänstevikterna. Alltså 3500 kg - 2230 kg (bilens totalvikt) = 1280 kg (max totalvikt på släpet).

Totalvikten är inget man väger sig till. Det står i reg.beviset.

Sen är det släpets totalvikt som inte får överstiga bilens tjänstevikt.

Mvh

Tora

Jaha, jag trodde det var vikten vid färden som inte fick överstiga 3500:o

Va!!! menar du att du har blandat ihop dessa enkla och självklara regler. Det förstår jag absolut inte hur du har kunnat göra :confused:. Fyyyyyy på dig :mad:. :D

Alltså de här reglerna för B-kort och att köra släp är inte de enklaste här i världen att få rätt.

Mvh

Tora som tog E-kort för att slippa tänka så mycket

Som de andra har skrivit så får du INTE åka.

/ Lisa

Va!!! menar du att du har blandat ihop dessa enkla och självklara regler. Det förstår jag absolut inte hur du har kunnat göra :confused:. Fyyyyyy på dig :mad:. :D

:rofl:

Trissa, som äntligen bokat tid för teoriprovet för E... ;)

Alltså de här reglerna för B-kort och att köra släp är inte de enklaste här i världen att få rätt.

Mvh

Tora som tog E-kort för att slippa tänka så mycket

Om man kollar både bilens och släpets reg-bevis så är det väl inte så svårt. Det står ju klart och tydligt på bilens reg-bevis hur mycket man får dra med B-kort och på släpets reg-bevis så är det ju då bara att kolla totalvikten.

Däremot så tycker jag att reglerna är helt sjuka, det finns ju ingen rimlighet i dem alls; ju större/tyngre/stabilare bil du har, desto mindre får du dra med B-kort... Det är konstigt att det inte krävs ett speciellt körkort för att få köra släp öht.

Jag hade ett liknande problem när jag köpte bil för 2 år sen.
Då skrev jag till bilprovningen och fick följande svar....

"Hur ska jag göra för att kunna dra mitt hästsläp?

Svar: Inget annat än att inte lasta släpet till högre bruttovikt än 1200kg.

Saken är den att tack vare bilens tjänstevikt på 1360 kg så får ni med B-behörighet dra ett släp som har totalvikt på högst 1360kg.

Bilen har i detta fallet en högsta tillåtna släpvagnsvikt på 1200kg och detta betyder att din 650kilos släp får lastas med 550kg maximalt.

Då blir bruttovikten 650+550kg = 1200kg"

Så jag kör mitt 1300 kg släp med min bil fast lastar "bara" 550 kg.

Släpet väger 1350kg eller var det 1300kg:eek:?och får lasta 600kg.

Jag har B-kort.
Tack på förhand!

Om du blir tagen så blir det olovlig körning och risk för att körkortet ryker :crazy:

Jag hade ett liknande problem när jag köpte bil för 2 år sen.
Då skrev jag till bilprovningen och fick följande svar....

"Hur ska jag göra för att kunna dra mitt hästsläp?

Svar: Inget annat än att inte lasta släpet till högre bruttovikt än 1200kg.

Saken är den att tack vare bilens tjänstevikt på 1360 kg så får ni med B-behörighet dra ett släp som har totalvikt på högst 1360kg.

Bilen har i detta fallet en högsta tillåtna släpvagnsvikt på 1200kg och detta betyder att din 650kilos släp får lastas med 550kg maximalt.

Då blir bruttovikten 650+550kg = 1200kg"

Så jag kör mitt 1300 kg släp med min bil fast lastar "bara" 550 kg.

Det fungerar endast om du har BE annars är det olovlig körning

Inte nog med att du kan få böter el bli av med lappen, blir du stoppad så får du inte köra en meter till. Då måste du på plats ordna fram en ny bil som kommer o hämtar släpet alt en förare med rätt behörighet. Och detta är de extremt stränga med!

har du ingen annan bil du kan låna? För släpet är ju inte speciellt tungt. De flesta bilar av herrgårdsmodell får dra runt 1400 kg.

Det fungerar endast om du har BE annars är det olovlig körning

Så här skrev jag till bilprovningen

"Jag har en fråga angående bil + hästsläp
Jag äger ett Tranesläp med totalvikt 1300 kg.
Släpet väger 650 kg och får lasta 650 kg.
Hästen väger 500 kg.

Nu är det så att jag är på väg att köpa en Passat 1,8 -93

Tekniska data
Effekt kW: 66
Antal passagerare: 4

Max släpvagnsvikt: 1200
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1360
Max lastvikt: 340
Kopplingsanordning 1: KULA
Kopplingsanordning 2:

Om jag förstår det hela rätt så får Passaten inte dra mer än 1200 kg, inte 1360 kg.

Hur ska jag göra för att kunna dra mitt hästsläp?
Går det väga ner släpet och hur går det till i så fall?
Vad kostar det?
Skulle vara väldigt tacksam för ett snabbt svar, eftersom jag måste lämna besked snarast om jag ska köpa bilen eller inte"

Alltså var de medvetna om att jag endast hade B körkort...

Du får lov att dra det släpet med ett B-kort då släpets totalvikt inte överstiger den totalvikten som bilen får dra i teorin.

Men sen har vi den faktiska tyngden som bilen får dra. I ditt fall 1200 kg. Detta är inte ofta det inträffar men det händer ibland. Det kan bero på tex själva koppling eller vad bilen orkar med.

Vad man får räkna med är att man inte kan lasta så mycket som kärran är kapabel till igentligen utan bara så att hela ekipaget (kärra + last) väger max 1200 kg. Hade du kunnat dra 1360 kg med bilen så hade du kunnat lasta så att hela ekipaget vägde 1360 kg istället.

Allmänt:
Det är inte lätt de här med de olika reglerna för att dra släp med B-kort. Förstår man inte rikigt tankegångarna och reglerna bakom det hela så är det inte lätt. Det är inte alltid der räcker med att bara titta på regbeviset man måste förstå reglerna också.

Jag äger ett Tranesläp med totalvikt 1300 kg.Släpet väger 650 kg och får lasta 650 kg.
Hästen väger 500 kg.

Tekniska data

Kopplingsanordning 2:

Om jag förstår det hela rätt så får Passaten inte dra mer än 1200 kg, inte 1360 kg.

Vad kostar det?
Skulle vara väldigt tacksam för ett snabbt svar, eftersom jag måste lämna besked snarast om jag ska köpa bilen eller inte"

Det står inte i ditt brev att du bara hade B körkort.

Du får INTE dra det släpet med din bil på bara ett B körkort utan måste ha ett BE.

I teorin får du dra 1360 MEN något med kulan eller bottenplattan har gjort att du bara frå dra ett släp som väger 1200 kg. Och när det gäller B körkort så spelar det ingen roll vad släpet väger netto utan de går efter vad som står på regbevisen på bilen ocfh släpet. Du får inte ens dra det släpet du har tomt. Utan för att kunna göra det måste du ha BE körkort. DÅ räknar man nämligen vad bil och släp väger just nu inte vad som står i papperna.

Blir du stoppad så kommer du inte att få köra en meter utan fixa en annan som kommer med en annan bil eller har ett BE körkort. Du kommer även att åka dit för olovlig körning och få böter och i värsta fall förlora körkortet.

Jag har en liknade historia som jag ringde vägverket om.
Släp tot vikt 1300, vikt utan last 570 kg
Bilen jag ville köpa(sen köpte)fick dra:
Max släpvagnsvikt: 1200 (här antar jag att draget som satts dit inte klarar mer)
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1310
På vägverket sa dom att jag får dra mitt släp men aldrig lasta så det väger mer än 1200. (Gör inget har små hästar:)
/T

Jag äger ett Tranesläp med totalvikt 1300 kg.
Släpet väger 650 kg och får lasta 650 kg.
Hästen väger 500 kg.

Tekniska data

Kopplingsanordning 2:

Vad kostar det?

Liknande trådar

Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 412
Senast: Ackio
·
Utrustning vad får jag egentligen da med min bil? Jag har tidigare tyckt att det varit så enkelt att läsa av reg bevis och se vad man får dra och...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 362
Utrustning Nu har jag hittat en bil en Subaru Legacy med boxer motor 2,0 fyrhjulsdrift 2007 gått 11.000 mil. Skattevikt, kg: 1480 Tjänstevikt...
Svar
16
· Visningar
6 794
Senast: Apollo
·
Utrustning Min bil är en kompakt liten sak med skattevikt/tjänstevikt 1350 kg. Gällande släpvagnsvikter hittar jag följande: Max släpvagnsvikt...
Svar
9
· Visningar
2 259
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama