Bota stolsits

Sv: Bota stolsits

Hola,
Som Lex och Bill säger så brukar lädrena vara placerade längre fram på reining sadlar.

Vill man ha en sadel där lädren sitter lite längre bak (och därmed kanske få lite "gratishjälp" med sitsen) kan man med fördel välja en Ropingsadel.
I ropingsadeln är det ett måste att LÄTT kunna stå upp i galoppen när man svingar lassot. Det blir nästintill omöjligt om lädren är placerade för långt fram.

mvh Eva

Hej Sara!

Måste bara fråga dig om du har en mockaklädd sits på din sadel? Själv har jag en Premier Plesasure utan mockasits och jag far runt som en smörklick i den. Har alltid haft sadlar med mockasits och aldrig haft något problem. Så när vi t ex rider ner för en backe så glider jag ju framåt och måste hela tiden rätta tills sitsen. Så jag ska höra med en skomakare om man på ett enkelt sätt kan klä sitsen med mocka. Varför finns det inte mockasitsar att köpa till?? Den skulle ju kunna se ut som rumpvärmarna, fast dom var gjorda av mocka. Hmmm, kanske var en affärsidé?!

MVH
Linda

En bit mocka och en burk kontaktlim fixar problemet.

LindaSjöblom skrev:
Hej Sara!

Måste bara fråga dig om du har en mockaklädd sits på din sadel? Själv har jag en Premier Plesasure utan mockasits och jag far runt som en smörklick i den. Har alltid haft sadlar med mockasits och aldrig haft något problem. Så när vi t ex rider ner för en backe så glider jag ju framåt och måste hela tiden rätta tills sitsen. Så jag ska höra med en skomakare om man på ett enkelt sätt kan klä sitsen med mocka. Varför finns det inte mockasitsar att köpa till?? Den skulle ju kunna se ut som rumpvärmarna, fast dom var gjorda av mocka. Hmmm, kanske var en affärsidé?!

MVH
Linda

Där sa du något!! Jag halkar också runt som en smörklick i lädersitsar. Men tror inte man gör det i en sadel med rätt storlek, så jag skulle tippa på att den sitsen är för stor för henne och att sadelns konstruktion sätter henne i stolsits. Massa lodrätsits träning eller byt sadel:p

Nu har jag troligtvis fått en lösning på problemet!!!:banana:
Hade tränaren ute idag, och hennes åsikt var att det troligen berodde på stigbyglarna..
Dom är lite för små och rundade ner till, vilket gjorde att trycket hamnade på sidorna och det blev som en liten tunnel mitt under trampdynan.
Detta gjorde att jag låste fotleden för att få mer stabilitet, och då låstes även knä och höftled och den onda cirkeln var påbörjad:eek: .
så hon trodde att ett byte till ett par silverstigbyglar skulle hjälpa!

så hoppas hoppas att detta kan hjälp ska ju tävla om tre veckor, och då vill jag ju inte sitta där som en annan hösäck.:crazy:

Sitsen i sadeln skulle vara så stor om jag skule komma nån stans i reiningen.

Men tack så jätte mycket för alla förslag, dom kan säkert hjälpa mig till en ännu bättre sits.:)

kan tillägga att sadeln inte är mockaklädd, men jag har aldrig ridit i en mockaklädd sadel så jag vet inget om skillnaden..

//sara

En annan anledning till stolsits kan ju vara att man rider med för korta läder. Detta är vanligt hos dem som nyss börjat rida western och har hopplängd på sina läder.

:rofl: :rofl: :rofl:

Och jag är tvärtom... typ...
Rider i en Premier Fancy Reiner och mina skänklar glider bakåt.. jätte mycket, så jag känner att jag nästan tippar över.. framåt... skit mysko....
Tränaren säger hela tiden att det inte är sadeln utan mig... " det märks att du ridit engelsk så länge" "akta, nu åker skänkeln bak på magen" men det händer inte i någon annan sadel... skit knäppt..:D

Jo det är sant, fast jag har provat med flera olika längder på lädrerna, och det slutar alltid på samma sätt.. senast hade jag så långa så att jag knappt nådde ner..:eek: men det hjälpte inte!
Hoppas att min tränares förslag om att byta stigbyglar gör susen, skall prova det imorn.:)
Sen jag började rida western för ca 6 år sedan så har lädrerna längts ett antal hål...

Skumt, det har jag alldrig hört innan. Synd att den engelska ridningen sätter sånna spår.. får höra det för jämnan från min tränare..:crazy:
Fast man gör ju framsteg oxå.. :banana:

Hej
På den bilden du kallar för den värsta så tycker jag att det ser ut som att sadeln ligger alldeles för långt fram, bilden kan ju luras men jag tyckte så i alla fall. Om man har en ren reiningsadel är det lättare att hamna i stolsits eftersom de är lite gjorda på det viset. Se om du kan hitta någon bra bild på en duktig reiningryttare som gör ett stop så ser du vad jag menar.
Hoppas du kommer till rätta med dina bekymmer.

Sadeln är inte helt stabil på henne då hon är lite rund för tillfället:angel:
så det händer att den glider fram något, men extra kilona är på väg bort..:banana:

Fick tipset av min tränare att byta stigbyglar, då dom var för små, har ridit i sadeln ett par gånger med andra stigbyglar och det har blivit bättre, inte helt bra men bättre.. och som sagt sadeln är ju inte allt för hjälpsam den heller...:crazy:

Här är en bild på stigbygeln och skon.
http://s40.photobucket.com/albums/e239/golden_tinka/Haffisarna/?action=view&current=stigbygel.jpg
Och stigbygeln var visst väldigt liten.. visserligen en grov vinterkänga men ända, det är ju nästan ingen kontakt yta!:eek:

ja reining sadlar gör inte det att man sitter lite mer poå bakfickorna oxå så att man kommer långt bak för att du ska sitta bra i stopparna en oleasure sadel blir inte den mera lodrät så man sitter lite rakare ...

golden_tinka skrev:
Sadeln är inte helt stabil på henne då hon är lite rund för tillfället:angel:
så det händer att den glider fram något, men extra kilona är på väg bort..:banana:

Fick tipset av min tränare att byta stigbyglar, då dom var för små, har ridit i sadeln ett par gånger med andra stigbyglar och det har blivit bättre, inte helt bra men bättre.. och som sagt sadeln är ju inte allt för hjälpsam den heller...:crazy:

Här är en bild på stigbygeln och skon.
http://s40.photobucket.com/albums/e239/golden_tinka/Haffisarna/?action=view&current=stigbygel.jpg
Och stigbygeln var visst väldigt liten.. visserligen en grov vinterkänga men ända, det är ju nästan ingen kontakt yta!:eek:
Stigbyglarna har ingen som helst påverkan på din sits, så din "tränare" har nog kört en s k vals i dej, fast kanske inte medvetet, han/hon vet kanske inte bättre? Självklart måste dom vara anpassade till de skor du rider i , så det kan ju vara en anledning till att byta. Men som sagt, sitsen påverkas inte alls av ett byta!

maja_70 skrev:
ja reining sadlar gör inte det att man sitter lite mer poå bakfickorna oxå så att man kommer långt bak för att du ska sitta bra i stopparna en oleasure sadel blir inte den mera lodrät så man sitter lite rakare ...
Alldeles rätt påpekande

maja_70 skrev:
Nej, man sitter mitt i sadeln.
Däremot ska du kunna sätta dig längre bak vid behov, men i normal ridning sitter man alltid mitt i sadeln.

Har väldigt svårt att tro att det är nåt min tränare "hittat" på!
Har bytat till ett par andra stigbyglar, och det blev skillnad! Blev mycket stabilare i sits och ben.. inte helt nöjd men ändå ett framsteg!;)
Varför kan inte fel stigbyglar påverka sitsen? Hade vart kul att höra din motivation!

Vad tror du annars det är som gör att att jag hamnar i stolsits, det är inte längden på lädrerna!

golden_tinka skrev:
Har väldigt svårt att tro att det är nåt min tränare "hittat" på!
Har bytat till ett par andra stigbyglar, och det blev skillnad! Blev mycket stabilare i sits och ben.. inte helt nöjd men ändå ett framsteg!;)
Varför kan inte fel stigbyglar påverka sitsen? Hade vart kul att höra din motivation!

Vad tror du annars det är som gör att att jag hamnar i stolsits, det är inte längden på lädrerna!

Skulle vara mer intressant att höra motivet, eller teorin bakom, till att ett par stigbyglar skulle påverka sitsen. Plain BS skulle man kunna säga !:smirk:

Plain BS??? vad?

Tränarens teori var att, när kontaktytan blev för liten i stigbygeln, blev även stabiliteten sämre, för att motverka detta spänner man musklerna i underben och lår och höft, för att hålla foten stilla, detta gör ju att fotleden "låser" sig, men även knäled och höftled kommer då låsa sig på grund utav dom spända musklerna.
Självklart rider man ju inte med all vikt i stigbyglarna men dom finns ju där som ett stöd och skall också fylla den funktionen!

Men jag vill som sagt höra din teori av problemet, du kan ju inte bara förkasta andras teorier utan att komma med nån bra själv!

Då går det bra!:) så länge det handlar om lugnt tempo, i dom olika gångarterna! Det känns i allefall som att jag får en korrekt sits!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Lager
·
Hoppning Jag är inte nöjd med min sits i hoppningen, så skulle behöva tips på hur jag kan träna den och få en starkare, stabilare sits. En del...
Svar
15
· Visningar
2 813
Western Har flera funderingar kring stolsits då jag ser måånga som har det på olika nivåer (inte bara inom western men det är ju det vi...
2
Svar
38
· Visningar
7 284
Senast: Bewildered
·
Ridning jag har precis skaffat min en medryttare. Det känns bra, men ändå inte. Jag har bara sett henne rida en gång, det var när hon...
2
Svar
21
· Visningar
3 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat