Lite sadar allmant:
Alltsa, det -finns- westerntranare i Sverige som jobbar med sitsen. Heeeeela vagen fran backenvinkling till sitsbensanvandning.
Nu har ju jag knappast ridit for "alla", men dom jag HAR ridit for har jobbat sits. Absolut.
Det gar inte heller att saga att "vikten bak" betyder frammat, det ar sa mycket mer som ar inblandat. Och beror pa systemet hasten ar riden och tranad i, det ar ju ett annat "problem" t.ex. Vikten bak som gas kanns mer som en kvarleva fran de som sadlade om fran klassisk (Riiiid med Paaaskjuuuuut! TRYYYYCK fram hasteeeen!)
Ett stort problem med internet och forums ar att man blir last till ord, och det ar inte alla som ar sa duktiga med dom
Ett grundlaggande problem, som jag ser det, ar utrustning och grundforstaelse for de olika teknikerna. (Att jag sen ar "kaaar" i folk som sitter snyggt, det ar en annan femma lol)
Ni far ignorera ridbrallorna.
Alla dom har olika vinklarna gor ju "olika" saker i sitsen, more so an om jag skulle rida lite "baktung". Ar man fri nog i sin sits att manipulera sin svank och via den paverka backenet sa kan man ganska latt manipulera sin sits ocksa. Ar man for last och spand for att manipulera sin svank behover man antingen langa fendrarna, ga till en kiropraktor eller byta sadel.
Manga rider med spanningar i svank och ljumskar, vilket gor dom till en stel kladnypa som garna klammer sig fast med knana - resultat stolsits och tappade stigbyglar.