Sv: stolsits

Så dom andra vet vad vi prata om....squaw titts = Bucking Rolls

Jag bytt PC så den artikle om The Differant Saddle Seat Of Men & Women är borta.

Sits:
Vi för se om non av dom andra H&M Beauty Queens kan vissa upp sitt "SITS".
 
Senast ändrad:
Sv: stolsits

Jag ska se om jag kan hitta några bilder på min 36röv i 16". Inte så extremt som dina exempel men tillräckligt för att behöva "jobba emot" sadeln...
 
Sv: stolsits

:up::up:

Att sadeln passar ryttaren ar sa himla viktigt for sitsen och balansen...

Jag ar snappet mindre an dig, 34. Rider i en youthsadel... Finns kanske inte en overvaldigande mangd youthsadlar i sverige iofs, men skulle du leta sadel igen sa rekommenderar jag dig att kika pa youthsadlarna faktiskt.. :)

Ni andra da? Har ni nagra bilder pa er sjalva i olika sadlar? De maste inte vara sa extrema... Ska fraga en snubbe om jag far lanka en bild eller tre, mycket mycket fin sits i manga olika sadlar. Ett bra foredomme tycker jag.
 
Sv: stolsits

Fast nu har jag gått upp i vikt igen. tack och lov typ. För en 17,5" i hoppsadel är inte stabilt även om jag får plats med benen! *tackar gudarna för rumpvärmare, den paddar upp lite åt mig*
 
Sv: stolsits

Fick tillatelse att anvanda lite bilder,
men den har ryttaren -som ar valdigt svensk forresten for er som lyckats missa honom - tycker jag ar ett bra foredomme nar det kommer till sits.

556544_10150643991830872_1495669813_n.jpg


12469_178680145871_5886159_n.jpg


Vodka-O%20(2).jpg


Uppvisning%20%20BBs%20Royal%20Slim%20Fella.jpg


Alltid balanserad, foljsam, stabil. Och mangsidig! Nu har han ratt manga fler starka sidor an en suveran grundsits iofs, men nan matta pa min fangirliehet far det vara.

(Och Cahs.. hoppsadel... *ryser* jag hatar hoppsadlar... hahaha... har inte suttit i en hoppsadel sen jag var.. uhm... eh... 15?)
 
Senast ändrad:
Sv: stolsits









Bara for att jamfora, ni far ursakta bildkvaliten. Det ar fran en film, men ni kan ju sjalva se skillnaden pa nar man rider i en passande sadel vs mina tidigare bilder med for stoooor sadel..sadlar.
 
Sv: stolsits

Ja, snubben :love:

Hoppsadel är bra! När man inte kan sitta genom bockningarna så ställer man sig bara upp och vipsvips så sitter man kvar! Haha.
 
Sv: stolsits

Lite sadar allmant:

Alltsa, det -finns- westerntranare i Sverige som jobbar med sitsen. Heeeeela vagen fran backenvinkling till sitsbensanvandning.

Nu har ju jag knappast ridit for "alla", men dom jag HAR ridit for har jobbat sits. Absolut.

Det gar inte heller att saga att "vikten bak" betyder frammat, det ar sa mycket mer som ar inblandat. Och beror pa systemet hasten ar riden och tranad i, det ar ju ett annat "problem" t.ex. Vikten bak som gas kanns mer som en kvarleva fran de som sadlade om fran klassisk (Riiiid med Paaaskjuuuuut! TRYYYYCK fram hasteeeen!)

Ett stort problem med internet och forums ar att man blir last till ord, och det ar inte alla som ar sa duktiga med dom ;)

Ett grundlaggande problem, som jag ser det, ar utrustning och grundforstaelse for de olika teknikerna. (Att jag sen ar "kaaar" i folk som sitter snyggt, det ar en annan femma lol)

Ni far ignorera ridbrallorna.

304731_10151039097187843_1374180303_n.jpg


424646_10151039097237843_2058750216_n.jpg


405837_10151039097277843_898373853_n.jpg


253109_10151039097137843_377142138_n.jpg


Alla dom har olika vinklarna gor ju "olika" saker i sitsen, more so an om jag skulle rida lite "baktung". Ar man fri nog i sin sits att manipulera sin svank och via den paverka backenet sa kan man ganska latt manipulera sin sits ocksa. Ar man for last och spand for att manipulera sin svank behover man antingen langa fendrarna, ga till en kiropraktor eller byta sadel.

Manga rider med spanningar i svank och ljumskar, vilket gor dom till en stel kladnypa som garna klammer sig fast med knana - resultat stolsits och tappade stigbyglar.

Jag förstår inte riktigt vad du egentligen vill visa med dina fina bilder, för mig står du inte i stolsits på någon av dem utan använder din sits till olika saker bara.. men det kanske var det du tänkte på..?
 
Sv: stolsits

jag har tyvär inga bilder från det här seklet när jag rider.. men jag ska lägga in om/när vi fotat =) tror inte det är så väldigt mkt stolsits nuförtiden men litegrann
 
Sv: stolsits

Japp, det var precis poangen ;) Sa lange man inte ar last kan man manipulera (det var alltsa delvis en reaktion pa att rida och vara last, allmanna sitskommentarer och sadel reflektion)

Jag ar for lat for att sta i stolsits ;)

Men passar inte sadeln ryttar-rumpan sa far man svart med det mesta och det gloms sa himla fort. Verkar som om manga fallit lite for "westernsadlar passar alla" och det ar lite fel.. vi maste, precis som i den klassiska, ta in oss sjalva i berakningen nar vi valjer vara sadlar.

Jattemanga ryttare i sverige sitter och kampar emot sina sadlar, for att dom helt enkelt inte passar ryttaren och/eller inte ar anpassade for den "gren" vars sits ryttaren efterstravar.
 
Sv: stolsits

ja ok men då är jag med... ja det är nog så med sadlarna.. men det är ju så himla svårt att hitta något som för det första passar hästen bara!
det är ju en hel djungel utan att ens blanda in ryttaren i det hela..:)
jag har nog när jag skaffat sadel bara brytt mig om att den passar hästen och är av rätt typ för grenen (pleasure mm)
tum stl- har jag fått ta det som det varit...nu har jag en 15,5 tum som egentligen är liten för mig.. jag skull nog snarare behöva 16,5 (lever på hoppet att rumpan minskar snart :p)
mendet är så svårt med sadel djungeln.. speciellt som både hästrygg o ryttare kan förändras..
 
Sv: stolsits

i mina ögon ser det ut som en ganska marginell stolsits på den första bilden, eller vad säger ni andra som är bevandrade i sitsar?
 
Sv: stolsits

*kl*

Jag tror många brister i sin egen träning. För att hålla sig kvar på ett korrekt sätt behövs både styrka och smidighet.
på det har många dålig balans, kan man inte skritta, trava och galoppera på sin häst barbacka (förutom vissa undantag) så "kan" man inte det med sadel heller...

Observera att jag är inget proffs, men jag både red och hoppade in min häst barbacka, vilket har gett mycket till sitsen, tyvärr har jag inte hittat någon w-sadel som passat ännu :(
 
Sv: stolsits

Barbacka går fetbort för mig numera, på grund av dålig balans och att min stela gamla kropp inte gillar att åka i backen.
Man vill ju inte att redan existerande krämpor blir värre...:)
 
Sv: stolsits

Jag rider barbacka da och da, och red faktiskt in en hast barbacka forra aret for att vi inte hade nagon sadel som satt vettigt pa honom. Men det ar inget jag garna gor, av samma anledning som Lenita. Jag har en nackskada och bor ta det in i min risk assesment att nacken troligen inte kommer vara sadar jattesnall om jag aker av dumt igen. Sa jag har helst sadel pa, oavsett, daremot slapper jag stigbyglarna med jamna mellanrum. Red valdigt mycket barbacka forr om aren pa gamla vita tanten dock.

Daremot finns det ju mycket vi ryttare kan gora for att jobba upp smidighet och styrka i oss sjalva. Sant som vi borde gora, men manga nog slarvar med.

Pitbull: Visst ar det en djungel! Jag kan sjalv komma ifran att ha "den perfekta sadeln" for vara hastar da vi har 5 sadlar vi roterar mellan och ingen hast rids varje dag i x antal timmar med samma sadel. Sa lange sadlarna passar hjalpligt och inte stor dom sa funkar det, hjalper att ha 9 hastar och 5 sadlar *host*. Maste jag rida en hast langre sa gar min bekvamligthet i andra hand, da rider jag i den sadel som passar hasten bast. Eftersom jag spenderat storre delen av mitt liv i forstora sadlar sa kan jag rida hjalpligt och i alla fall for det mesta sitta kvar aven i en forstor sadel. Fast jag gillar det inte direkt! Hahaha... "enklaste" sattet att hitta en vettig sadel -imo!- ar att veta vilken bom som funkar och sen addera sitt eget sate efter det... har man pengarna finns det flertalet sadelmarken som faktiskt gor sadlar helt utifran ens personliga bestallning, lite dyrare men val vart det. Continental t.ex. (dom ar javligt trevliga med for den delen)
 
Sv: stolsits

Kl*
Med risk att sticka ut hakan lite så kommer här lite åsikter och kommentarer om det som skrivits i tråden...

Ofta kan jag tycka att det tjattras otroligt mycket om sadlar och sätes strl. Etc. I onödan. Visst kan en sadel hjälpa till att hitta den sista finishen, hjälpa dig att lättare hitta rätt osv. MEN en skicklig ryttare kan hitta en ok position i sadeln ändå. Det hela handlar om att hitta sin egen balans, den djupaste delen i sadeln och att vara stark i sin tränade sits. Litet undantag är dock överdrivna reiningsadlar som låser fast ryttaren i stilists dock.
Jag skulle vilja jämföra detta lite med att många gärna byter bett i all oändlighet, kanske kan ett tredelat fungera bättre än ett tvådelat ? En längre skänker bättre än en kortare eller kanske en högre port?
Min erfarenhet är dock att de allra flesta hästar kan gå på de flesta bett bara de är skolade för det och om ryttaren har lärt sig rida med en mjuk, följsam hand. Det är inte bettet som är problemet utan att ryttaren saknar utbildning och känsla, liksom sitsen, ryttaren behöver få utbildning och hitta sin känsla i sadeln.


Att rida Barbacka har det också pratats mycket om och ja det är bra för balansen, för att hitta sin kropp på hästen och så vidare MEN rider man för mycket barbacka finns dock en risk att man lägger sig till med onödiga och dumma egna lösningar och ovanor som sedan tas med upp i sadeln när det blir dags för det.

Lenitas första bild ser jag inte som ett jätteproblem med en ev. Stilists utan isåfall mer en liten spänning i knät som gör att hon inte kommer ner i sadeln riktigt ordentligt. I övrigt överlag en trevlig grundsits.

Spook
 
Sv: stolsits

;) Men nu forutsatter du "skickliga ryttare" (forlat Lenita!) ..imo finns det vara en ryttare vard att kalla skicklig i den har traden (*duckar for flygande foremal*) och det ar just "snubben"...
(No offence menat grabbar, damer, snubbar och dudetter, jag faller absolut under inte sa skicklig sjalv)

De som utvecklat en stadig grundsits har oftast ridigt mangt fler hastar och i mangt fler sadlar an resten av oss hobbyryttare, i fler timmar med for den delen. Det ar liksom inte alla forunnat. Sa det underlattar ju kanske mojligen lite om folk i alla fall koper sadel utefter sin egen rumpa -ocksa-. Handen gor bettet manga ganger, tyvarr vette sjutton om rumpan gor satet?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp