Bota stolsits

golden_tinka

Trådstartare
Hur gör ni för att få den där riktigt bra lodräta sitsen?
Har en premier Reiner här hemma som gör mej tokigt.. har provat flera olika längder på lädrena.. men inte!
Skritten går ju bra, likaså trav när man rider lätt.
Jog sådär!
Men galoppen funkar inte alls!:( Då är ju benen helt plötsligt framme vid bogen.. Det är klart stiglädrerna skall vara rörliga för att få till bra stop osv, men det börjar bli lite jobbigt..

Rider pga det nu i en hector sadel som ger en super sits:)
men i den är det svårare att hålla balansen i rollbacks och stops eftersom den är så "flat".

Så snälla ge mig tips på hur man kan göra för att få en bättre sits.
Eller hur man kan få fendrarna mindre rörliga..:crazy:

//sara

Sv: Bota stolsits

Kan sadelns sits vara för stor för dig?
Hur fort går det i galoppen?
Hur ser hästens form ut i galoppen? Kan lätt bli stolsits om hästen är framtung...

gubben skrev:
Kan sadelns sits vara för stor för dig?
Hur fort går det i galoppen?
Hur ser hästens form ut i galoppen? Kan lätt bli stolsits om hästen är framtung...

Det kan vara så att sadeln är något för stor för mig, har lättare för att sitta still i den när rumpvärmarn är på.
Från super kort samlad galopp till räjser.. problemet finns i alla tempon.
Hon har en bra naturlig samling i galopp, och känns inte så framtung. Men hon har ganska höga knälyft, vilket gör att galoppen blir som på en gunghäst, på ett negativt sätt...:crazy:

Skickar med ett par foton inte dom bästa då det är i ganska djup snö. på just dessa bilder är väl inte stolsitsen nåt problem kör nån typ av lätt sits eller nåt:confused: istället , men det säger väl alltid något.
http://s40.photobucket.com/albums/e239/golden_tinka/Haffisarna/?action=view&current=Mimbaisn3.jpg
http://s40.photobucket.com/albums/e239/golden_tinka/Haffisarna/?action=view&current=Mimbaisn2.jpg

tar tacksamt emot fler tips och dylikt..

//sara

Senast ändrad:

De flesta sadlar går ju att sitta mer eller mindre rätt i, men vissa kan vara ruskigt svåra =/. När man sitter i stolsits beror det ofta på att man har "för mkt i benen och för lite i rumpan"; man sitter inte tillräckligt ordentligt på sittbenen. Jag skulle jobba med att rida utan stigbyglar tills du får tillbaka känslan för hur det ska kännas (man hamnar ju mer korrekt när man inte har nåt att ta spjärn mot). Sitter du rätt så spelar det ingen roll att lädrena är rörliga, du kommer ändå inte behöva skjuta fram benen för att stanna, utan du kommer "ha det i höften".

Låt någon longera dig, medan du sitter utan stigbyglar, i de gångarter du känner att du behöver jobba med (detta förutsatt att du har en någorlunda snäll häst...). Visserligen så tycker jag personligen att man ska träna i alla tre gångarter, det skadar ju aldrig att bli bättre även där man tycker det är ok (+ att det är lättare att hitta känslan om man börjar långsamt och "kontrollerat")! Man kan skippa tyglarna också, om man känner för det, men det är väl mest för att rätta till överkroppen.

Hoppas det löser sig!

Förstår hur du menar...hmm... Du har nog helt enkelt en sadel som sätter dig i stolsits, svårt att komma ifrån det om du inte naturligt har en rak sits. Har själv haft en sån sadel och det blir lite tendens till det i galopp trots att jag har en ganska naturligt rak sits.

Kanske om du länger lädrena något hål, reser dig rakt upp i sadeln så långt det går, sen sätter du dig rakt ner så ska du få den sits du bör ha. Men det kanske är lite svårt att göra i galoppen?

Hmm svårt =/

Underbara bilder! WOW:bow: Fast om du tycker att din sits är dålig, vad ska du då inte tycka om MIN sits:eek: :crazy: Du sitter ju bra jämfört md mig!

Problemet i denna sadeln är ju att jag hela tiden måste anstränga mig för att hålla tillbaka benen så fort jag slappnar av glider dom fram igen:crazy:
Har inte det här problemet i hector sadeln eller i roping sadeln!

Ska prova utan stigbyglarna och se om det blir bättre...;)

Det känns som det beror på sadeln..
Förr när jag red engelsk fick jag alltid höra att jag hade en så bra sits! men den verkar tyvär vara som bortblåst i denna sadeln.. Den är fortfarande bra i dom andra sadlarna med mindre rörliga fendrar.

Ska prova att länga lädrerna och göra så som du skrev så kanske det hjälper..

alazzi skrev:
Underbara bilder! WOW:bow: Fast om du tycker att din sits är dålig, vad ska du då inte tycka om MIN sits:eek: :crazy: Du sitter ju bra jämfört md mig!

Det värsta är ju att dom bilderna är bra!!!:eek:
Skickar med några bilder där man ser hur illa det är! skäms nästan för att visa dom..:crazy:

http://s40.photobucket.com/albums/e239/golden_tinka/Haffisarna/?action=view&current=stolsits.jpg

och den värsta
http://s40.photobucket.com/albums/e239/golden_tinka/Haffisarna/?action=view&current=stolsitsgalopp.jpg

Ett dumt svar kanske, men kan det bero på att hästen är ganska tjock.

Nej, det har inte med hästen att göra.

golden_tinka: träna på din sits och hållning. Att det känns bättre/enklare i de andra sadlarna kan ju vara för att de är formade med extra hjälp, precis som olika typers engelska sadlar, men det är ju bara hjälp. Försök hitta tillbaka till din "engelska" sits och träna på att få fram höften och resa upp överkroppen. Höj blicken, ta tillbaka axlarna och res upp dig själv längs med ryggraden. Slappna av i bäckenet och öppna upp höften, så du får fram den. Sen kanke du spänner låren lite också?

Jag vet inte om jag har helt rätt, men det är den känslan jag får av din beskrivning.

:) Det blir en del att testa imorn, när jag skall rida.. Ska känna efter hur det känns.. hoppas att det skall hjälpa!

//sara

Så allihop! nu har jag provat era olika knep..;)
kände efter hur jag igenligen satt i sadeln idag, och kom fram till att jag sitter långt bak och nästan enbart på sittbenen.. så att jag sitter i stolsits var ju inte så konstigt.
Och jag vet sedan tidigare, kände det även idag att mina muskler på framsidan låret är korta, så dom är nog också med och påverkar..
släppte ner stiglädrerna ett hål, och bara det hjälpte något!
och försökte sitta mer mitt i sadeln. fast jag fick hela tiden tänka på hur jag satt och va jag placerade benen...
tyckte att det kändes bättre överlag, lite svårt att säga då jag red ut och hästen var piggelin.
men imorn skall jag rida på banan, så efter det kan jag lämmna en bättre rapport!:)

Reiningsadlar är gjorda så att det blir stolsits, stiglädren sitter längre fram på sadeln och den är djupast i bakdelen där rumpan hamnar = stolsits. Byt sadel!

DET var ju en generalisering å det grövsta!

Själv rider jag nästan enbart i reiningsadlar, och det är hittills ingen som anklagat mig för att sitta i stolsits...

Visst kan en del reiners rida med skänkeln något framför den sk lodräta sitsen, men detta är INTE det samma som stolsits.

Håller inte riktigt med. Hade tidigare en Fabtron pleasure sadel som man fick en hemsk stolsits i. Nu har vi en Continental reiner som man sitter underbart bra i, så en reiningsadel betyder inte alltid stolsits......:angel:

/Carina :eek:

JHANA skrev:
Själv rider jag nästan enbart i reiningsadlar, och det är hittills ingen som anklagat mig för att sitta i stolsits...
Du kan ju vara en fin människa fast du rider i en reiningsadel! :bow:

men anklaga mej inte för att generalisera, det är ett faktum att reiningsadlar är konstruerade på det viset och detta gör att man lätt hamnar i stolsits. Det kan ju vara så att ingen vågat "anklaga" dej för stolsits med tanke på dina starka reaktioner?? Vad vet jag?? :rofl:

Reiningsadlar är gjorda så att det blir stolsits, stiglädren sitter längre fram på sadeln och den är djupast i bakdelen där rumpan hamnar = stolsits. Byt sadel!

Och detta är alltså ingen generalisering??

Visst är vissa reiningsadlar konstruerade som du beskriver, men absolut inte alla. Säger man då att alla är byggda så, så har man generaliserat förstår du.:smirk:
Har dessutom sett trailsadlar och pleasuresadlar mm konstruerade på det sättet.

Och varken min tränare eller tävlingsdomarna är rädda för mig, även om du kanske är synnerligen lättskrämd...:p

Bill skrev:

Skumt. Jag har en reiningsadel o fick höra senast i helg av tyränare att jag satt i perfekt lodrät sits.

Hejsan.
Generellt sett så är stiglädrena på reining-sadel placerad längre fram.
/mvh Lex

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Lager
·
Hoppning Jag är inte nöjd med min sits i hoppningen, så skulle behöva tips på hur jag kan träna den och få en starkare, stabilare sits. En del...
Svar
15
· Visningar
2 813
Western Har flera funderingar kring stolsits då jag ser måånga som har det på olika nivåer (inte bara inom western men det är ju det vi...
2
Svar
38
· Visningar
7 284
Senast: Bewildered
·
Ridning jag har precis skaffat min en medryttare. Det känns bra, men ändå inte. Jag har bara sett henne rida en gång, det var när hon...
2
Svar
21
· Visningar
3 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat