Bota hästrädsla hos hund

blamecruella

Trådstartare
Jag är deltidsmatte åt en lhasa apso som blivit himla rädd för hästar. Han bodde med mig på en hästgård under hösten/vintern och var med när jag fodrade hästarna i hagarna. Till synes helt obekymrad knatade han runt och luktade på bajs medan jag la ut hö och pysslade med hästarna. Sen en dag blev flocken rädd och han sprang under staketet för att de skrämde honom. Men på vägen under tråden fick han en stöt och blev jätterädd. Efter det vill han absolut inte gå i närheten av en häst. Kopplingen blev häst = stöt. Jag försökte ha med honom ut i flera veckor efter men han vände/satte sig ner långt innan hagarna o väntade eller vände hem. Att rida med honom är otänkbart. Även om jag har honom kopplad kan jag inte få honom att gå i närheten av hästarna. Han bara tvärnitar och vägrar röra sig ur fläcken.

Jag har ingen lång erfarenhet av hundar, det är är min första. Visst kan jag låta bli att ta med honom till stallet men det känns tråkigt att vara så mycket utomhus där han har chans att få både luft och motion men istället behöva lämna honom hemma i lägenheten när jag åker till stallet.

Några idéer på hur man får honom att acceptera hästarna igen?

Sv: Bota hästrädsla hos hund

Nu har jag väl inget jätte bra tips direkt men min hund var också sån ett tag, då hon en gång blivit trampad av en häst och även gått in i tråden några ggr så blev hon också väldigt rädd. Jag har helt enkelt tagit med henne och hon får själv bestämma hur nära hon vill gå( inhägnat så hon kan ej sticka ifrån stallet). Hänger hon med så är det mkt beröm och lek som gäller och det har funkat för henne. Hästarna är inga problem längre, tråden däremot är fortfarande lite läskig men det gör inget för då håller hon avstånd från hagarna. :)

Så om du låter honom vara med bara, men på sitt avstånd? Tillslut så kanske det släpper? Om han nu springer hem kanske du kan ha honom i en lina vid stallet så du ser honom hela tiden? Men ändå på ett sånt avstånd så han inte sitter och är rädd utan där han känner sig trygg, och sen kanske du kan minska avståndet till hästarna ju mer van han blir?

Bara en tanke, kanske inte alls funkar.

Det tar ett tag men det går över - ignonera hunden och gör det du ska. Bli jätteglad om den smyger fram men fortsätt sen som du brukar. Jag har haft incidenter med olika hundar och den värsta traumat (åsknedslag) tog 6-7 månader innan hon betedde sig som vanligt igen och ytterligare lite tid innan det verkade vara glömt.
Rejäl smäll av elstaket på annan hund, tog väl 3 månader innan han gick ner till stallet. Just den häst som han försökt gå in till var dock misstänkt länge - han höll extra koll på honom.

Jag har just försökt låta honom vara. Jag bodde kvar på gården ytterligare ett par månader efter incidenten men han stannade 50-60 meter från hagen redan. Till de bortre hagarna följde han överhuvudtaget inte med åt samma håll. Det var OK då för det fanns ingen fara för bilar eller nåt annat men där jag står nu är vägen så pass nära att jag inte vågar ha honom utom synhåll och att ha honom i koppel i närheten av hästarna funkar bara inte. Han vägrar bokstavligt talat att röra sig.

Liknande trådar

Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 365
Senast: Sezziyanen
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hundhälsa Ja, det slog mej precis.. Hur påverkar den en liten hund om de får en stöt i t ex nosen av ett elstängsel. Jag skaffade i höstas min...
Svar
14
· Visningar
17 251
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Idag var vi i stallet, Hugo med som vanligt. (amstaffmix, 4 år). I hagen så fick han en stöt av staketet och spraing iväg, vrålandes...
Svar
3
· Visningar
1 052
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka