blamecruella
Trådstartare
Jag är deltidsmatte åt en lhasa apso som blivit himla rädd för hästar. Han bodde med mig på en hästgård under hösten/vintern och var med när jag fodrade hästarna i hagarna. Till synes helt obekymrad knatade han runt och luktade på bajs medan jag la ut hö och pysslade med hästarna. Sen en dag blev flocken rädd och han sprang under staketet för att de skrämde honom. Men på vägen under tråden fick han en stöt och blev jätterädd. Efter det vill han absolut inte gå i närheten av en häst. Kopplingen blev häst = stöt. Jag försökte ha med honom ut i flera veckor efter men han vände/satte sig ner långt innan hagarna o väntade eller vände hem. Att rida med honom är otänkbart. Även om jag har honom kopplad kan jag inte få honom att gå i närheten av hästarna. Han bara tvärnitar och vägrar röra sig ur fläcken.
Jag har ingen lång erfarenhet av hundar, det är är min första. Visst kan jag låta bli att ta med honom till stallet men det känns tråkigt att vara så mycket utomhus där han har chans att få både luft och motion men istället behöva lämna honom hemma i lägenheten när jag åker till stallet.
Några idéer på hur man får honom att acceptera hästarna igen?
Jag har ingen lång erfarenhet av hundar, det är är min första. Visst kan jag låta bli att ta med honom till stallet men det känns tråkigt att vara så mycket utomhus där han har chans att få både luft och motion men istället behöva lämna honom hemma i lägenheten när jag åker till stallet.
Några idéer på hur man får honom att acceptera hästarna igen?