Bot på istadig häst?

anhe

Trådstartare
Hur får man en istadig häst på 500kg att göra som man vill?

Hästen i fråga är inte rädd för något, inte nervöst lagd på minsta vis för det första, har inte ont någonstans vad som är känt i alla fall.

Hästen har mycket lustigheter för sig, som att ibland få för sig att inte gå in i stallet (andra gånger går det smärtfritt). Har inget samband med olika ljus/skuggor, trängre dörrhål, ingen klaustrofobi, inga otrevliga upplevelser osv.

Hästen lastas tex ibland rakt in, ibland ska det backas och krånglas, eller tjurstå rätt upp och ner, länge, tills hästen bara finner sig och knatar in.

Finns även fler situationer som kan utspelas på liknande vis. Vissa situationer har historiskt sett liknande ut, men har efter en mindre batalj aldrig testats igen (som att dumstå mitt på vägen utan att röra en fena, eller röra sig framåt så sakta som det bara går, nu för tiden tycker hästen att träning är väldigt stimulerande och roligt). Löser sig en situation, så testar hästen nästa situation där reglerna inte är klara. Allt ska testas in i minsta detalj tills det är ställt utom alla tvivel att man måste göra som människan vill. Problemet är bara att man måste få den här hästen att göra som man vill, alltid, för att han inte ska komma på idén att fortsätta testa, men det är inte så lätt alla gånger.

Hästen har gått på NH kurs (och gav instruktören en riktig utmaning, han vägrar tex flytta sig för tryck, nu efter mycket träning gör han det när han har lust, har han inte lust står han bara rätt upp och ner). Skicka runt i cirklar eller något liknande för att trötta ut hästen, det fungerar mindre bra, han skiter fullständigt i det, blir bara sur. Backa hästen som valmöjlighet till att göra det man vill, har fungerat, ett tag, tills han kom på att det går ännu bättre att springa över människan som är ivägen.

Supersnäll häst som går med på allt om han har lust, men dom gånger han inte har lust, hur gör man då, inga normala knep (som fungerar på den stora massan) har fungerat hittills?

Sv: Bot på istadig häst?

Jag vet vad jag hade gjort.... med risk för att bli halshuggen... Jag hade tagit fram farbror långpisken och låtit honom tala lite... Det verkar som din häst vet att han får som han vill, dvs slippa, om han bara står som fastnaglad o vägrar röra sig.. Du MÅSTE vara envisare än hästen o visa vem som bestämmer. Han är ju klart ledare över dig o alla andra tvåbenta. Det visar han ju tydligt genom att inte flytta sig för tryck o springa över folk när han inte vill vad vi vill. Ge dig inte!

Har provat det, fungerar bara i vissa situationer, tex om han står som en stenstod på vägen, då fungerar det så att han börjar röra på sig, sen brukar aldrig den fläcken testas igen (men det finns ju andra ställen att testa på istället). Men det är en situation som nu för tiden i princip aldrig kommer upp till diskussion.

Men om man säger att hästen kommit på att han inte ska in i stallet och man använder spö, så står han antingen kvar ändå, eller börjar backa för att han blir sur. Det beror liksom på hur mycket lust han har att vägra. Sen när han bestämt sig för att göra som han vill, då går han bara lugnt och fint.

Håller med dig! Med risk på att oxå bli halshuggen. I ridningen tycker jag det viktigaste är att hästen går framåt hela tiden, att man inte rättar honom genom att stanna...

Sen har du ju gjort helt rätt och tagit hjälp av instruktör! Man måste nästan ha någon på marken som hjälper en. Har varit fodervärd åt en fjording som efter 2-3 veckors ridande vägrade svänga åt höger. Vi uteslöt snabbt att det inte var nåt fel på bettet eller munnen utan bara istadighet. Det rättade vi genom tömkörning eftersom hon då var mer inramad och "var tvungen" att gå till höger. När jag väl satt upp igen och hon blev istadig satte min kompis/tränare en lina på henne och då kände hon att hon var "fast".
Det viktigaste är att inte ge sig! Har haft stora bataljer även med min ponny för ca 10 år sedan vilket gjorde att jag ibland satt och red i ca 2 h bara för att hon inte gjorde som jag ville...och hon kom HELA tiden på nya grejer...var det inte ytterbogen så var det högergaloppen... Det enda jag kan säga är att är man envis så lönar det sig! Hon är 25 och går jättefint nu :) Och man lär sig oerhört mycket...

Du kanske kan ha nån på marken som som "lägger sin hand och trycker" på hästens rumpa när ni tränar sidvärtesrörelser?

För att orka måste du som sagt at hjälp av någon så du känner att ni är två mot en!

Säger som de andra, låt farbror långpisk tala....sen att han blir sur och backar är väl ändock bättre än att han står fastvuxen...då gör han i af något och bryr sig att ni säger åt honom. Sen är det "bara" jobba på att få honom till att det negativa ska bli positivt

*KL* Nu är det inte min häst. Men jag har varit med rätt mycket runt i kring den här hästen, så jag vet vad han går för. Alla situationer som kommit till batalj där reglerna nu är fastställda har (tyvärr) endast lösts genom att man tagit till pisken (en gång), vilket inte känns så roligt på sätt och vis. Problemet är att han inte alltid reagerar på spö. Ibland står han bara rätt upp och ner och bryr sig inte, å andra sidan bryr han sig än mindre om alla NH övningar han utsätts för. Dom gör han, men det leder inte till något resultat. Spö blir liksom inte lösningen i alla situationer, med risk för att bli idiotförklarad så har jag ibland funderat på om man inte ska sätta på honom en kogrimma (rätt anpassad repgrimma har han redan, och vill han gå så skiter han fullständigt i den, så det känns som den är för snäll). För ska man gå på honom med spö, då vill det till att man orkar hålla kvar hästeländet utan att han går över en, eller går iväg någon annanstans, man måste ju orka hålla honom där man vill så man kan erbjuda den rätta, positiva lösningen. Om man tar strid med hästen, så blir han än värre nästa gång om man inte kan vinna definitivt. Någon gång ger han sig, men det tar många strider om det är jämvikt, enda gången han bara testar en gång är om man vinner med tydligt övertag om man kan säga så.

Är så tråkigt att behöva göra upp alla regler med ett mindre krig, men vad gör man när inget annat fungerar (kan tillägga att även NH instruktören använde sig av samma metod)?

Lite svårt att beskriva hästen, jag har då aldrig träffat på något liknande när det gäller istadighet.

Det där låter skitsvårt.

Det enda tips jag kan ge är att du sänker din egen toleransnivå, till ankelhöjd och din konsekvensnivå till takhöjd.

Dvs om du säger flytta dig åt vänster, så innebär det flytta dig NU!, inte om tre sekunder för du j*vlar. Att du besämmer dig för att inte tolerera minsta olydnad i allt, även där du skulle se genom fingrarna om hästen vore "normal".

Tar han ett steg frammåt när du säger att den ska stå still, så måste den korrigeras blixsnabbt, och konsekvent.

anhe skrev:
Om man tar strid med hästen, så blir han än värre nästa gång om man inte kan vinna definitivt. Någon gång ger han sig, men det tar många strider om det är jämvikt, enda gången han bara testar en gång är om man vinner med tydligt övertag om man kan säga så.

Låter som din häst är mycket intelligent. Han har förmågan att ifrågasätta och uppfatta minsta skiftning runt regler, hantering osv, "analyserar" situationer.

Jag tycker du resonerar sunt, och håller med om att pisk och krig inte löser ngt med en sådan häst, såvida man inte tror att man kan mäta sig mot 600 kg häst gällande styrka.

Håller med Blandrastik och tycker hennes råd är ypperligt. Fokusera på det du KAN kontrollera, dvs de små vanliga vardagens saker, runt hantering och allt som gäller hästen.

hur är han humörs mässigt om man "markerar" även i opressade situationer? tex att du flyttar runt honom lite när han står och äter, eller backar några steg när han står i stallgången osv? svarar han på det eller ifrågasätter han det också? annars tycker jag såna små detalj träningar är användbara på såna hästar. och sen som Blandradstik skriver - att ALLT ska ske på ditt kommando, och omedelbart, om det så gäller att flytta sig 5 cm.

Enl instruktörerna är han ovanligt mycket häst om man kan säga så, mottrycker så han blir blå ibland.

De vardagliga sakerna är ingen utmaning för honom, där gör han allt man ber honom om, inga problem att flytta runt osv. Ägaren har just pga hans istadighet varit betydligt mer konsekvent med regler och annat än man är normalt. Fast det är klart, en sån vardaglig sak som att gå in i stallet är ju en sån där grej som han testar nu. Men opressade situationer brukar möjligtvis bli lite demonstration från hans sida, sen gör han det man ber honom om med viss fördröjning. Men frågan är fortfarande, när han inte har lust, hur sjutton genomför man det man vill (man kan omöjligen låta honom vinna, då blir det än värre framöver). Tyvärr verkar det som att det enda som han förstår är att fastställa rangordningen i alla situationer, inte som på de flesta andra hästar där det räcker att fastställa rangordningen en gång. Tyvärr är ju vi tvåbeningar inte lika stora och starka som fyrbeningarna, så på nåt vis lär man ju hitta på nåt knep att kompensera det.

Har han alltid gjort såhär?
Har ni kollat upp så han inte har ont någonstans?
Jag är delfodervärd i en mkt intelligent och speciell häst. Som uppvisar lite av det du beskriver. Men i hennes fall så var det mest att hon ville visa att hon hade ont.

MEN, hon kan ändå stanna ibland eller testa på annat sätt, och då är det som gäller att ha tålamod, vänta ut henne(låtsas som att vi ska stå still nu), och sen be om att hon ska gå framåt. Hon sätter hårt mot hårt, dvs, smäller man till henne när hon inte tycker att det finns anledning så får man tillbaka. Jag kan hota genom att slänga grimskaftet i luften framför henne eller nypa henne i bogen, men bara när vi båda är klara på att Hon gjort fel.
Har man att göra med en smart och ifrågasättande häst(som jag tycker att den häst du beskriver verkar vara utifrån det du skriver) så får man ta dom lite som dom är. Det som jag tycker är ert problem är att han springer över folk. Det ska de inte göra, de ska åtminstone ha så mkt respekt för en. Men ännu mera ledarskapsövningar och förtroendeuppbyggande lekar/övningar.
Jag tror inte att det funkar med spö, har man en häst som redan ifrågasätter så tror inte jag att den litar på en mer eller blir mer samarbetsvillig om man använder spöstraff.

Håller med blandrastik och mackan fö..

Hoppas du fick ut något vettigt :D

Lillaloppan skrev:
Jag vet vad jag hade gjort.... med risk för att bli halshuggen... Jag hade tagit fram farbror långpisken och låtit honom tala lite... Det verkar som din häst vet att han får som han vill, dvs slippa, om han bara står som fastnaglad o vägrar röra sig.. Du MÅSTE vara envisare än hästen o visa vem som bestämmer. Han är ju klart ledare över dig o alla andra tvåbenta. Det visar han ju tydligt genom att inte flytta sig för tryck o springa över folk när han inte vill vad vi vill. Ge dig inte!

våld löser ingenting, när våldet börjar slutar lärandet:crazy:

Ska tänka på det nästa gång jag blir sparkad/biten av en häst. Då ska jag klappa den på halsen o ge den en morot!! :rofl:

Blandrastik skrev:
Det där låter skitsvårt.

Det enda tips jag kan ge är att du sänker din egen toleransnivå, till ankelhöjd och din konsekvensnivå till takhöjd.

Dvs om du säger flytta dig åt vänster, så innebär det flytta dig NU!, inte om tre sekunder för du j*vlar. Att du besämmer dig för att inte tolerera minsta olydnad i allt, även där du skulle se genom fingrarna om hästen vore "normal".

Tar han ett steg frammåt när du säger att den ska stå still, så måste den korrigeras blixsnabbt, och konsekvent.

tycker det här låter mkt vettigt.
man måste ju alltid se till hästen som individ också, var medryttare på en häst i höstas (fung. inte pga olika orsaker) som testade rejält, och hon var inte det minsta rädd, ex. när vi skulle åka till klinik hade honalltid gått rakt på alla gånger tidigare men just denna gången tog det en timme, hon bröt ut från transportrampen etc, och de gånger vi provade med att markera med ett dressyrspö för att hon inte skulle gå rakt på människor slutade det med att hon nästintill försökte sparka oss båda två som försökte lasta, samtidigt...
så det var ju en häst som inte "farbror långpisk" hade hjälpt särskilt mkt på, bara för att nämna exempel.
(hade dock liknande duster med min egen, fd häst och där funkade samma metod ypperligt, hon fick en dutt (eller ngt utöver) med dressyrspö när hon rentutsagt "tjurade ihop" framför transporten och sen var det aldrig mer några problem.

*väntar på ev. påhopp*

men det jag egentligen ville fråga, och främst då blandrastik, är vad man egentligen menar med det jag markerat i fetstil. i grund och botten är jag emot slag och pisk på hästarna i onödan, men jag kan helt enkelt inte förstå vad själva "jävlar" annars skulle innebära.. (kalla mig fantasilös... :crazy: )

så, blandrastik och mackan och ni andra som verkar ha(enl. mig) sunda hästhanteringsåsikter, vad är "annars jävlar" för er??

/Feather - frågvis, långrandig och ibland mycket okunnig ;) :smirk:

Har en häst hemma nu som varit hingst länge och har börjat testa mig. Förra ägaren har haft väldiga problem och hon lyckades nog bli skrämd också tror jag.
Han gör iaf så att han bara stannar när han inte vill gå, när man rider själv och ahn tycker att det får vara nog. Efter massor med försök att få honom att gå och jag lyckades ofta, hade en framgångsrik metod. Men sedan slutade den fungera och till sist så tappade jag humöret och piskade honom sparkade på honom tills han gick och då är jag JÄTTE noga med eftergift att sluta dirket så att han förtod att han gjorde rätt. Det är då de förstår. Han försökte ju sparak bakut osv eftersom han inte ville gå, men då böjde jag halsen på honom så att han åtminstone inte kan sparka så högt.

Sen kanske han bara gick en meter igen och då fick man göra samma grej igen, och återigen vara jättenoga med eftergiften.

Vet ju inte om den här metoden är så bra, känns ju inte så kul att piska en häst men jag kan helt enkelt inte fixa det annars. Ocj jag tror att så länge man berömmer hästen när den gör rätt så går det bra i slutändan.
Jag är dock emot att använda spö som straff från marken. Jag anser att spöet är ett hjälpmedel vid ridning och körning exempelvis, inte vid lastning eller när hästen skall gå in i stallet.

:bow:
Det gäller att ha sista ordet o inte stå å fjötta med pisken, ge dom en rejäl omgång istället.. Är dom inte rädda eller har ont så tycker jag det är ren j-a tjurighet! Håller fullkomligt med dig i att belöning måste infinna sig vid rätt tillfälle också. Näe mesande med hästar är något som kan reta gallfeber på mig, speciellt när det gäller istadiga hästar. Se bara hur hästar behandlar varandra i hage om dom går i flock....

:)
Lillaloppan skrev:
Ska tänka på det nästa gång jag blir sparkad/biten av en häst. Då ska jag klappa den på halsen o ge den en morot!! :rofl:

okej gör så. har jag sagt att man ska ge dom en morot istället för att piska den? mohahhahahahahhahahahahah;) dagens skämt:rofl: :rofl: d finns oftast en anledning till att dom bits/sparkas det är nästan alltid människan som gjort så den blivit så. min häst har aldrig nånsin sparkat, bitit, nafsat mig eller nåt sånt och jag slår aldrig henne:D

På min egen unghingst, så sätter jag tex ett finger på låret och säger:
"-Flytta på dig!" i helt normal samtalston. Händer ingenting då och hästen är den som näms i tråden. Så stampar jag till i marken och ryter samtidigt rejält och ger hästen en rejäl knuff, så att den måste flytta på sig. Andvänder man röst och kroppsspråk, snabbt och rappt så brukar de flesta hästar hajja till.

Sen fortsätter man som det regnar.

Lika om jag är ute och går med honom, har en väl tillpassad repgrimma, så säger jag ganska stillsamt:
-Ptroo, samtidigt som jag ger ett ytters lätt ryck i grimskaftet, är det "ingen hemma", så försöker jag göra mig stor med armarna, samtidigt som han får tre rejäla ryck i grimma, överaskningsmomentet är det viktigaste, och röst, då hajar också hästen till och backar många gånger, men jag har fått dens uppmärksamhet, och kan därför göra om mitt stillsamma "Ptrooande", med förhoppningsvis lyckat resultat och beröm.

Så viktigast är överaskningsmomentet, det ska var blixt från klar himmel att hästen ska veta att "Nu blev hon arg, och det är obehagligt"

Förstår inte anledningen till att ignorera ett felaktigt beteende....

FeatherCloud skrev:
så, blandrastik och mackan och ni andra som verkar ha(enl. mig) sunda hästhanteringsåsikter, vad är "annars jävlar" för er??

Som Blandrastik redan förekommit mig med sitt svar, så är det "annars jävlar" i princip en mycket tydlig och omedelbar, framför allt TIMAD markering, dvs hästens handlande får en omedelbar reaktion/konsekvens, vilket gör att det aldrig är ngn tvekan för den VAD det är som reageras på i det hästen gör. Dessa handlingar/konsekvenser ingenting att göra för mig med, ngt slag av våld, sånt behövs inte om man varit och är konsekvent i sitt handlande och hästen förstår en, då räcker rösten eller som Blandras tik säger, en stark markering i form av ryck eller tryck eller "stampande" osv. Ibland gäller det helt enkelt en markering i form av tex att vända hästen tvärt, eller flytta den.

för att ge ett exempel på "vardags nivå", där vi alltså inte talar om ngn konflikt egentligen, utan bara konsekvent het och att hästen vet vad som gäller:
Min häst står ofta lös i stallgången och äter morgon hö medans jag mockar hans box på morgonen. Gången han står i är ung 10 meter bort från hans box, så jag har alltså inte kontroll över honom medans jag är i boxen och mockar.
dock är han van att stå lös under hantering i gången och är mycket duktig och lydig på det.
NÅN gång (1% av gångerna) medans jag mockar kan det hända att han fått för sig att gå iväg i gången mot sin box. Jag hoppar då genast ut ur boxen där jag mockar, och säger ordet han vet från all annan hantering: NEJ. Sen går jag mot honom, och säger BACK vilket han också vet vad det är. Jag behöver aldrig gå fram till honom och handgripligen backa honom, det räcker med att närma sig och höja handen och säga BACK, så vet han och backar tillbaks. står sen snällt där han ska stå.

detta skulle inte funka om jag en enda gång missade att vara på passlig sekunden jag hör honom gå tre steg fram i gången, eller inte hanterade det på samma sätt varje gång. Detta exempel använder jag alltså för att visa vad en omedelbar konsekvens/handling är, för att hästen ska förstå den rätt och rätta sig.

Precis som när det gäller barnuppfostran så med ett barn som från början lär sig att ett nej betyder just det - nej. behövs inte ngt rytande eller upprepningar av nejet i ngn form. Man säger nej, och barnet vet att det är det som gäller, inget behov av tjatande eller NEJ i skrik och ryt form. Ett barn som lärt sig att nej bara betyder nej de första 10 ggrna barnet frågar, och sen ev blir nejet ett "suck, okej då, pust, orkar inte mer så säger ja" - DÄR har man sen behovet av upprepade ryt och nej och konflikt.

Lite spacad parallell men förhoppningsvis förstår folk vad jag menar.:D

Senast ändrad:

mackan skrev:
Som Blandrastik redan förekommit mig med sitt svar, så är det "annars jävlar" i princip en mycket tydlig och omedelbar, framför allt TIMAD markering, dvs hästens handlande får en omedelbar reaktion/konsekvens, vilket gör att det aldrig är ngn tvekan för den VAD det är som reageras på i det hästen gör. Dessa handlingar/konsekvenser ingenting att göra för mig med, ngt slag av våld, sånt behövs inte om man varit och är konsekvent i sitt handlande och hästen förstår en, då räcker rösten eller som Blandras tik säger, en stark markering i form av ryck eller tryck eller "stampande" osv. Ibland gäller det helt enkelt en markering i form av tex att vända hästen tvärt, eller flytta den.
Men i det här fallet räcker inte nej och stampande, inte heller ryck och tryck fungerar, hästen kliver över människan framför ändå (inte jämt alltså, men när det kommer till konflikt). Är det då inte befogat att ta till de metoder som krävs för att hästen ska stanna upp och reagera? Man måste ju få värja sig och markera att hästen inte kliver på en. Jag menar genom att sätta på något skarpare än en grimma, tex kedjegrimskaft, eller rappa till hästen en gång med ett spö, för att väcka upp den? Hästen måste ju vakna ur sin dvala när han bara kliver på! Jag vill då inte ha en häst som bara blundar, slutar tänka och kliver över allt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 521
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka