BoT kotledsinflammation

Piquer

Trådstartare
Som min förratråd visar, så har min tre åring dragit på sig en inflammation i hö framkota.

Nu till frågan:

Jag fick tips av en stallkompis om att skaffa mig ett par backontrack skydd i fram, så d köptes.

Men sen så kom nästa stallkompis & sa att BoT ska man inte ha på för det har en värmande effekt, så hon föreslog isbalsam då det har en kylande effekt. Det känns förvisso oxå rätt logiskt...

?????????????????????????? :confused::angel::confused:

Jag är helt ny när det gäller Bot, har inte haft ngn som helst användning av sådan förut... Inte isbalsam heller för den delen.

Nu kan jag förvisso ringa vet i morrn & fråga, men jag tänkte kolla lite här & se hur ni hade gjort...

Sv: BoT kotledsinflammation

Självklart kan du andvända både och på din häst inflamation, anser jag. Har en häst som har lite problem men kotorna och där varierar jag mycket. Ofta isbalsam efter ridning för att blodkärlen inte ska vidgas och förebygga en blödning. BoT på natten alt. att du lägger arnika eller racing liniment under bandage och låter hästen ha på sig det under natten. Detta gör susen för min lilla polle iallafall!

Kyla gör man i det akuta skedet. Värmer för att hjälpa till med läkningsprocess efter akuta skedet. Så jag hade värmt. Efter ansträngning skadar det inte att kyla. Men tex nattetid är det bra att öka genomblödningen för att hjälpa kroppen att påminna sig om att den ska läka kotan.

Min häst fick kotledsinflammation och artros :( Då rekommenderade veterinären BoT och glukosamin som extra hjälp till behandlingen.
BoT skulle hon ha på natten samt då jag skrittade henne.
Personligen tror jag dock inte på dess effekt, hjälpte inte ett skit på min häst :cry: Men det kanske kan hjälpa i lindrigare fall...

En del av er kommer säkert reagera skarpt nu. Men det är såhär att det har gjorts en testning angående back on track.

De provade att magnettäcke, ett back on track täcke, och ett vanligt täcke.

Det visade sig att back on track täcken inte hade någon som helst verkan och ökade inte blodcirkulationen något alls.
Det ända som ökade cirkulationen var magnettäcket.

Det var min massör som berättade detta för mig, så jag kommer nog aldrig att lägga så mycket pengar för något som visar sig inte göra något dugg.

DÄRIMOT har back on track mycket bra kvalité, men som sakt, gör inte vad den utlovar.

Jag har erfarenhet av min häst med kotledsinfl b.f.
Har använt BoT nattbandage samt paddar vid ridning. Min vet sa att BoT har som bäst verkan under rörelse, dvs ridning och jag kan nog hålla med. Dock är det inte helt värdelöst nattetid heller!

Det där med att det skulle vara helt verkningslöst håller jag inte med om, jag har även använt mina nattbandage ihopsatta och lagt över ländryggen innan ridning ibland och det blir varmt jättefort därunder, man känner att det sätter igång någon form av reaktion. (och det är inte samma sak som om jag skulle lägga typ en filt).
Sen finns det ju faktiskt väldigt många som lovordar BoT och har sett resultat, men det fungerar kanske inte för alla.

Jag planerar iaf att köpa damasker fram, allt för att förebygga kotledsinflammationerna (bland många andra åtgärder). Vad gör man liksom...:grin::(

//Midnight

En del av er kommer säkert reagera skarpt nu. Men det är såhär att det har gjorts en testning angående back on track.

De provade att magnettäcke, ett back on track täcke, och ett vanligt täcke.

Det visade sig att back on track täcken inte hade någon som helst verkan och ökade inte blodcirkulationen något alls.

Det var min massör som berättade detta för mig, så jag kommer nog aldrig att lägga så mycket pengar för något som visar sig inte göra något dugg.

DÄRIMOT har back on track mycket bra kvalité, men som sakt, gör inte vad den utlovar.

Ett värdelöst inlägg utan att hänvisa till testets källa..

hej, min häst hade kotledsinflammation... jag avråddes ifrån att använda back on track under behandlngen men efter behandlig och under igångsättning så föreslog dom att använda back on track och även ge glukosamin.. detta har funkat för oss iaf:)

Jag har enbart fått till svars utav "min" vet på mälarkliniken att vi tar ställning till BoT eller ej vid återbesöket näst tors.. Så tillsdess inga skydd alls... (han är under behandling)

Man ska värma inflammationer, dvs så är bot jättebra! Jag har själv knäledsinflammation och bot har hjälpt jättemycket, samt Red lotion hästliniment, som värmer och ökar blodomloppet.

.

Källa på påståendet hade inte varit fel.

Efter att ha använt BoT under flera år på både mig själv, hästar och katter så lutar jag åt att det faktiskt fungerar - hur otroligt det än låter...

Ett exempel som jag tycker är rätt talande är då vi lät gammelmisse få sova på hästens benpadd. Katten var närmare 20, trött och gammal i kroppen, det var flera år sedan hon hoppat upp i sängen utan hjälp. Efter en natt på padden hoppade hon upp själv i sängen. Hon sov ALLTID på sin padd efter det. Om padden bara var varm och gosig att ligga på eller lindrade hennes krämpor kan jag inte svara på, men jag tror inte katten kan ha blivit påverkad av en försäljares marknadsföring iallafall :p

Liknande trådar

Hästvård Jag har förvisso redan skrivit två trådar ang min 3 åring som har kotledsinflammation i hö fram. Kort resume: Vi har vart in &...
2
Svar
25
· Visningar
6 419
Senast: ponnydamen
·
C
Hästvård Detta vart ju en lååång följetång. En del av er har säkert läst mina tidigare inlägg. JAg har alltså köpt en häst för 6 månader sedan...
Svar
2
· Visningar
1 152
Senast: calind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka