BoT hasskydd på natten?

Olina

Trådstartare
Har köpt ett hasskydd till hästen och undar om någon har använt den över natten på hästen?

Står på deras hemsida att man inte rekommederar att hästen har det över natten, varför?

Sv: BoT hasskydd på natten?

Det står så här:
OBS!
Hasskydden bör ej användas under natten, då de ej är lämpade på häst som ligger ner.

Det innebär väl med största sannolikhet att det kommer att stasa benet, om hästen ligger ner med ihopvikt has.

Ja nåt är det ju eftersom de inte rekommenderar att man har det på en häst som ligger.

Men jag skulle behöva använda ett skydd på hasen över natten ungefär som om man lindar ben. Vet ingen något annat skydd man kan använda?

Hästen är skadad och skulle behöva ha något på natten för hon svullnar upp så mycket.

Då är det kanske bättre att ha hästen ute på natten.
Svullnar de av stillastående så är det nog inte så bra att de står still så många timmar.

Om jag kunde så skulle ´jag. Men jag vågar inte och vill inte heller när hon står på vila och bara ska skritta. Dessutom har hon sån liten hage nu och jag är rädd att hon ska hitta på nåt.

Hästen går dessutom ut vid 6 och in 20 eller senare så så lång tid står hon inte på box.

Ingen som har något annat förslag på bandage på hasen?

Jag har BoT-haserna på natten i perioder på en häst, dock har jag "snabblindorna" under så att man inte behöver spänna åt haserna utan att de glider ner. Har använt dem i ca ett år och aldrig haft problem med att de stasar men om man inte har lindor eller dylikt på skenbenen blir det nog problem, sen kan det nog vara ganska individuellt också...?

Ok men då borde man kunna linda benet och sen på med hasskydden då? Och spänna skydden löst =) Tack ska testa imorgon natt=)

Hoppas det går bra. Ta en väldigt kort natt för säkerhetsskull, tänk på att en skada kan vara extra känslig och i början ska man inte ha dem i mer än fyra timmar :)

Ja jag får ta en kort natt, men hon har den nu på dagen men jag vill hellre att hon har den på natten eftersom det är då hon blir svullen.

Men tack så mycket:) jag brukar ju vara uppfinningsrik men denna lösning hade jag inte kommit på själv;)

Tack så mycket för tipset att ha en linda under, det fungerar super.

Den åker ner lite men sitter fortfarande kvar på hasen och sen kanske jag spänner upp för mycket men hellre det än att det ska stasa sig.

Tack än en gång :)

Dom med hål för hasspetsen sitter superbra! Iaf på min häst :D
Och hon har haft det på under natten också någon gång :)

Ja jag får ta en kort natt, men hon har den nu på dagen men jag vill hellre att hon har den på natten eftersom det är då hon blir svullen.

Men tack så mycket:) jag brukar ju vara uppfinningsrik men denna lösning hade jag inte kommit på själv;)
Det är inte för att hon har BoT på dagen som det inte svullnar i då? Hur har det fungerat nu? har du inget BoT på dagen och bara på natten?

Alltså jag har märkt att när hon går ute så rör hon på sig och svullnaden går ner något så hon ser bättre ut på kvällen mot på morgonen. Kan tillägga att det är alldeles nyligen som jag börjat använda BoT på henne.

Nu gör jag så att jag tar av den på morgonen och sen sätter jag på den när vi ska ut och gå mellan 16-18 sen får hon ha den på sig hela kvällen och natten och av igen på morgonen. Det tycker jag fungerar bra för efter vi har varit ute och gått så är jag tvungen att spänna åt den igen för att svullnaden går ner.

Kan man ha BoT sittandes på hela dagarna?? Och i så fall hur länge?

Jag har faktiskt köpt en med hål för hasspetsen i en storlek mindre. Som sagt så varierar svullnaden och när den är som minst så tycker jag att strl M är för stort, så nu ska jag testa S och se om den även sitter bättre med hål.

Varför vet jag inte. Hon fick en spark på hasen i början av juli så ledkapseln sprack och det lossnade en bit av inre rullkammen. Stod på SH 2 veckor innan jag kunde hämta hem henne.

Hon var svullen efter operationena och antagligen av att benet försöker läka. Så nu försöker jag med alla medel få ner svullnaden och har märkt att det blir större på natten därav användandet av BoT på natten.

Jag har precis samma bekymmer, skulle behöva ha på hasskydd på min ettåring, som ligger för nära väggen och sover, (hennes mamma var precis likadan!) och slår i väggen emellanåt. Så nu har hon fått piphas på bägge ...:(
Men är tveksam mot skydden då hennes mamma var extremt känslig mot tryck, kunde inte ens ha benskydd med remmar, utan alltid breda kardborrespännen. Däremot gick det bra att linda henne med tjocka paddar. Är nu rädd att lillan är lika känslig....
Hur löst kan du sätta dem om du lindar under? (typ hur många fingrar får du in emellan?)
Funderar annars på att köpa höga paddar som jag kan linda precis under hasen, och låta dem sticka "upp" över hasen.

Hur hade ni gjort?

Det går inte att sätta upp någon typ av skydd på väggarna?

Jag sätter väl den löst men ändå så att den sitter alltså lagomt hårt ;). Kruxet är ju att den ändå glider ner lite även om man lindar benet nedanför. Men peppar peppar har den ändå suttit kvar. Nu använder jag inte den nå mer för hon fick skav på ovansidan (?) hasen alltså ovanför hasspetsen.

Men testa att linda benet under och se om du kan sätta upp något skydd på väggarna.

Ja, vi har faktiskt funderat på att köpa speciella skivor som Hammars boxinredning säljer. Men hon brukar också skrapa och krafsa efter kraftfodret i halmen ( vräker ur all pellets & mineral för att komma åt betforen hur väl jag än blandar :angel:) och ibland gräver hon ner till cementgolvet:mad: Halmen "bäddar" vi mot väggarna och ett tjockt lager ovanpå en torvmix bädd ( ej permanent dock) men hon bäddar om..... Vi får se, det kanske får bli en sådan investering trots allt för hon har lite humör också och det smäller emellanåt i boxväggen när vi pysslar med ngn annan av hästarna..:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: sweep
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 588
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31