Bot för lymfangit?

Harbor

Trådstartare
Vår häst fick ett litet broddsår, som utvecklades till lymfangit. Fick 4 dagars sulfakur, blev bättre men nu är benet varmt igen, och hästen verkar ha lite stegring. Vad f-n ska man göra nu? Veterinären i fredags sa bara att hon ska motioneras som vanligt, men det tycks behövas nåt mer nu?
Vad brukar man göra i det här skedet? Ger man antibiotika, kan man ge det som injektion?
Givetvis kommer vi att få råd av veterinär, men undrar hur det gjorts för andra?
Vi har köpgranskning på fredag men den kommer ju inte att gå igenom om inte vi får den frisk. Bråttom!!

Sv: Bot för lymfangit?

Röra på hästen är faktiskt väldigt effektivt och viktigt.
Antibiotika hjälper inte. Kortison kan hjälpa och det är väldigt allvarligt så det behövs. normalt går det annars över efter någon vecka (kan ta lite längre om det är mkt).
BOT är bra på natten om hästen står stilla inne, den ökar genomströmningen så att det inte hinner svullna upp lika mkt när hästen inte rör på sig.

När min förra fick lymfangit efter ett sparksår, fick han en kur hippotrim och metacam + daglig rörelse.
Detta hjälpte iaf på den hästen

min häst fick 5 dagars hippotrim och sen 30 dagar opticorten då han fortfarande var svullen efter kuren med hippotrim

Klassikern är ju spritbandage, men jag är väldigt osäker på om det fortfarande tillämpas.

Jag har iaf använt det med gott resultat. Då var det iaf så att det enda jodopax dög till var just bandage mot lymfangit.

Vad innebär att "hästen har lite stegring"?

Vår fick tyvärr kronisk lymfangit, trots sulfa och minituiös omvårdnad.

När det kom ett anfall lindande vi nattetid för att hålla värmen och hjälpa cirkulationen, i övrigt var det rörelse, rörelse och rörelse som höll svullnaden i schack. Svårt när hästen tycker det är obehagligt och stramar, men tyvärr det enda som är riktigt effektivt.

Vad innebär att "hästen har lite stegring"?

Vår fick tyvärr kronisk lymfangit, trots sulfa och minituiös omvårdnad.

När det kom ett anfall lindande vi nattetid för att hålla värmen och hjälpa cirkulationen, i övrigt var det rörelse, rörelse och rörelse som höll svullnaden i schack. Svårt när hästen tycker det är obehagligt och stramar, men tyvärr det enda som är riktigt effektivt.

Här i Finland säger man att man har stegring när man har lite förhöjd temp, men inte riktigt feber. Vad säger man i Sverige?

Hästens ben är bättre och kan ridas vanligt igen.Såret har ännu en liten knöl, skorv som liksom inte ger med sig. Och det är lite varmt ovanpå. Där under är lite lite svullet, vätskeansamling. Efter att den rört på sig så är det borta. Veterinären tyckte inte det var något att oroa sig för.

När vår fick lymfangit av broddtramp sa vetten att vi skulle tvätta upp det med vanligt vatten å Lactacyd tvål sen spritbandage på nätterna i 3 dagar, motoneras som vanligt. Tvätta bort skorpan/skit på såret med bara vatten å tvål så att det läker inifrån och ut, han hade ingen feber.

Försvinner det vid motion hade jag inte heller oroat mig. Däremot kan skorpan hålla lite skit, så det är en fundering om den ska vara kvar eller bort, men det är svårt att säga utan att ha sett skorpan och hagen. Om hagen är torr och fin hade jag låtit skorpan sitta kvar.

De gånger min har haft det har jag börjat med att promenera, ev rida beroende på hur svullet det är (han har aldrig haft problem att röra sig när han haft det). Även tvätt med lactacyd och ev omslag med sprit eller jodopax. A och o har jag lärt mig är motion för cirkulationen och hålla rent/få ut smutsen från sår/såren i så tidigt skede som möjligt.

Har det inte försvunnit/gått ner efter de åtgärderna på någon dag eller 2 eller att han har feber som stiger har jag blivit ombedd av vet att ringa, men det har jag turligt nog aldrig behövt utan det har försvunnit varje gång väldigt fort :)

Senast ändrad:

Skorpan börjar lossna. Benet är lite svullet än. Tycker det liksom blir lite värre igen alltid om vi tvättat det. Tvättade igår med Hexocil, torkade och rejält med Helosan på. Säkert den som har mjukat upp skorpan nu och gör att det lossar.

Temperaturstegring kan man säga, har jag nog mest hört även stegring av temp!

Min häst fick ett broddtramp nu i våras. Jag tvättade med alsolsprit, man ska inte använda jodopax det rekommenderas inte längre. Efter en vecka blev det som en skorpa med en vätskeansamling under. Satte ett omslag med alsolsprit och bandagerade ordentligt, det fick sitta någon dag, blev sedan bättre. Lämnade öppet och satte på Silonsalva. Det blev det bra av.

Typ bebissalva, tunn.

Min har aldrig haft lymfangit direkt men svullnar lätt sommartid vid småsår. En gång blev det extremt (ev lymfangit? Samma symptom iaf men ingen temp eller medicinering) efter en träning med 4 tjocka ben och det satt i länge med skorpor o skit på hela ena benet.

Prio ett var att hålla ordning på magen (gav bakjäst på vets ordination) även om han aldrig är känslig så det synts. Prio två var väck med skitsalvor (inkl helosan), tvätta rent med såpa och låt sedan vara om det inte behöver tvättas! Jag har sedan dess (vissa sår var skav som behövde hållas mjuka) främst använt en ullefettssalva utan skit i. Funkar bra!

Och så klart motion.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 618
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 031
Senast: LenaH
·
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 402
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har en Pomeranian tik (införd från USA). Världens goaste, underbart temperament, mycket lydig. Pomeranians är ju en stor hund i...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 414
Senast: Lia66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka