Totola

Trådstartare
Jag funderar på bosalens inverkan. är väldigt sugen på att prova en (mest för att jag provat så många andra bettlösa och bosalen är ganska annorlunda) men har fått intrycket att den är svår att styra med. Och lite som hack, att hästarna får lätt att flexa nacken men kan få lätt för att "knäppa av".

Ni som rider med bosal eller åtminstone testat, hur upplever ni inverkan? Är det något som är lättare med bosal och något som är svårare? Vilken typ av hästar/ryttare kan den tänkas passa eller i vilket utbildningsstadie? Hur är den jämfört med andra bettlösa alternativ om ni provat olika?

Kan tillägga att jag inte är en westernryttare (har inget emot western men har aldrig haft någon häst som stilen passat, tagit ett par westernlektioner) utan rider blandat dressyr/klassisk fransk dressyr/AR och uteritter. På uteritterna är det isåfall mest westerninspirerat eftersom jag vill kunna rida med långa tyglar och rida mest med sätet men ändå vill ha en häst som lyssnar bra och är framåt/nedåt. Tror ni bosal kan vara något för mig ändå?

Få höra era åsikter! :)

Sv: Bosal

Finns väl både för och nackdelar med en bosal.
Att ta ledande tygeltag funkar inte så bra, man ska precis som när man rider på mekaniskt hackamore inte rida med korta tyglar då blir det fort en dragkamp.

De hästar som jag ridit och som varit sådana som knäppt av i nacken har jag inte upplevt sån stor skillnad på mellan bett & hackamore, där gäller det att inte rida så mycket med handen bara. Man måste helt klart rida mer med säte och skänklar när man har en bosal, vilket jag tycker är trevligt.

Varmblodet här tycker inte så bra om bett henne har vi ridit med sidepull hemma och med bosal på tävling, det är svårare att svänga och hon som har haft svårt att bära sig själv blir gärna lite flack när man rider på bosal. Medans ponnyn som har bättre koll på sin kropp, stormtrivs med bosalen och är superlätt att rida på den.
Enklaste sättet att veta om det passa dig och din häst är att försöka låna och prova.

Min uppfattning är att bosal skiljer sig stort från hackamore.
Bosal är mer som en gungbräda medans hacket blir som ett gångjärn.

Eftersom jag är ute efter att inte rida med händerna när jag rider, så ser jag det inte som att det är svårt att styra med bosal. Annars är det ju perfekt läge att öva kommunikation genom säte och neckreining.

Om bosal passar er eller inte är svårt att avgöra i denna tråd.

Tack för svaren! :)
Hävstång på bettlöst känns som svårt att rida en vinglig häst på, ja :p jag har ju tidigare bara haft varmblod och den som jag testade lite western med var väldigt vinglig (den som jag red mest bettlöst på) så det har inte funnits någon att prova på. Den jag kommer rida nu är kanske lite väl okänslig, ska lära in med kapson först och främst tänkte jag :p

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 935
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V