Sv: Bosal.

Hej igen, detta är ju en lite gammal tråd, men har just nu kommit hem från min två-dagars bosal-clinic (som jag längtade till i förra inlägget...) och är super-motiverad att jobba vidare med bosal :bump: Jag har tidigare alltid ridit med snaffle och haft lite problem med att aktivera bakdelen, men med bosal kändes hon mkt lättare fram :) Har dock insett att det är en hel vetenskap... Man börjar med ett tjockt bosal (3/4") + tung mecate (mecate alltid samma tjocklek som bosal). Sen byter man till lättare mecate typ 2 ggr innan man är redo att börja med 5/8" bosal och mecate. Ytterligare 2 byten av mecate (lättare och lättare) och sen är det dags för 1/2". Sedan kan man gå över till bridle (eller fortsätta rida med bosal livet ut om man vill). Kan tänka mig att det inte är så många som har en hel förmögenhet att lägga på bosal/mecate, så man får väl kompromissa/prova sig fram lite. Intressant var att han berättade att det är en missuppfattning att det skulle vara svårt att böja hästen i bosal - han menade att bosal kombinerar båda delarna (tryck från nosen eller kinden) medan snaffle är lämpat för församling (ej böjning!) och bridle för böjning... (Därför har kandar båda delarna, för att få båda effekterna.)
Det man ska tänka på är att inte rida med långa tyglar snabbare än skritt, eftersom bosal då skumpar runt på nosen = obekvämt. Det gäller att hitta den rätta tygellängden där man balanserar bosal utan att ge tryck (när man inte vill).
Oj blev visst en hel uppsats, var en jätteintressant clinic :banana:

Ja det var verkligen intressant! Lite annan info (enligt clinic-mannen) som kan vara intressant om man funderar på att shoppa bosal:

* Inte metall eller kabel som kärna, för oelastiskt.
* Ju tätare flätat desto mjukare för hästen (och desto dyrare...). I början (när inte hästen reagerar så fint) är det bra att inte ha alltför fint flätat (mer 'bite'), typ 12 plait = OK.
* Bra bosal är (minst) dubbelt så tätt flätade i nosdelen som i 'bars' (typ 12 plait bar, 24 plait nosdel)
* Tjockleken mäts som diameter för bar (3/4", 5/8", 1/2").
* Bredden mäts från insida till insida på bredaste stället (typ 6")
* Längden mäts från nosdelens insida till knopen (typ 12")
* Om måste vira mecate mer än 4 varv är bosal för stort (knuten blir för tung)
* Hangern bör vara så tunn och smidig som möjligt för att inte hindra signalerna från bosal, dvs vanligt huvudlag är inte så lämpligt (för stelt).

Jag har fått förklarat för mig i USA att dom rider in alla unghästar på bosal och när dom är välutbildade osv så byter dom till tränsbett med rulle. För att inte förstöra hästens mun.Bla. kort och gott.

Innan bosal spred sig (för typ 100 år sen), användes det endast av vaqueros (i typ californien/norra mexico). De hade inga snaffle bits, utan använde bosal tills hästen var tillräckligt utbildad för att gå över till bridle med shanks. Det tog ca 6 år om man följde traditionen med att byta till lättare bosal och mecate x ggr. De började ej heller rida in hästen förrän vid 6 års ålder, så hästen reds med bosal tills den var typ 12 år. Numera är det säkert populärt i hela usa som du säger.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka