Sv: Bosal.

Kom gärna med bilder på bosaler, vore kul att få se lite ridbilder.

Hittade en del bosaler på e-bay men man har ju ingen aning om kvalteten på dem. Men om man får det för ett ok pris så kan man ju chansa lite.

Ja, de funkar lite olika.

På en sidepull fästar man tyglarna på sidorna.
En bosal får ett lite annorlunda tryck, eftersom den dels är mer som en "gungbräda" i nosdelen + för att man fästar tyglarna bakom hakan. Och om jag blivit lärd rätt så "kan" man ta mer i en sidepull än en bosal.

Sidepullet misstänker jag blir skapare för hästen. Min häst fungerar fint på sidepull så därför väcktes tanken på Bosal efetrsom det är tävlingsgodkänt.

Knapplån: Vad är det för storleksindelning på bosalen? För jag antar att det finns i olika storlekar och den måste väl passa bra för att ha rätt inverkan...?

Fast jag har sett att det finns cob eller stor häst att välja mellan i storlek?

Ja, de funkar lite olika.

På en sidepull fästar man tyglarna på sidorna.
En bosal får ett lite annorlunda tryck, eftersom den dels är mer som en "gungbräda" i nosdelen + för att man fästar tyglarna bakom hakan. Och om jag blivit lärd rätt så "kan" man ta mer i en sidepull än en bosal.

Kan du berätta mer och visa bilder?

Försök till förklaring.

8438628.jpg
8438627.jpg

Bosalen ändrar inte "form" när man tar i den och den verkar bakåt + kan "gunga" upp/ner. Du kan ta så att hästen får sidtryck, men trycket blir inte detsamma som med sidepull.
Sidepull kan du ta i så trycket blir liter mer som med bett.

Största skillnaden är väl att med sidepull kan du ta ett tydligt sidoförande tygeltag utåt, vilket du inte kan med bosal.

Snällt att du försöker förklara:bump: hur är känslan med att rida på bosal?

Frihet.

Nu har jag ju inte ridit med sidepull o bosal på samma häst, men det kändes som att jag inte kunde ta lika mkt med handen. Typ. Tyvärr har jag inte möjlighet att testa bosal på den bruna hästen och har långt till hästen med bosal, men ska se om jag kanske kommer dit under våren igen. Då kan jag passa på att testa.

Men frihet och lätthet är nog två bra ord.
Det är ju lite så det ska vara med bosal också. Om jag förstått det hela rätt så ska man ta i bosalen lika mkt som på ett stångbett, dvs väldigt lite.

Just där har jag försökt släppa fram henne utan att tappa kontakten, eftersom vi skulle visa upp ökad trav. Jag tycker jag har för korta tyglar, men så var vi verkligen inte i bra dagsform för att rida med längre tyglar.

(Ridit 3 ggr innan, hunnit värma upp med sadeln i 2 minuter innan ritten... Ridit mest på grusväg, barbacka, utanför träningsplatsen, eftersom sadeln var upptagen.)

Vet inte om jag har några bättre bilder. Ska kolla.

Senast ändrad:

Jag har aldrig ridit med bosal själv (ska på bosal-clinic i maj *längtar*), men har hört att man bör ha viss kontakt i tyglarna/mecate eftersom bosal är ganska tunga vid knuten under hakan och annars kan ge tryck uppe på översidan vid nosen. Typ som en vippa, knuten vill hänga rakt ner, men hästen har inte huvudet med nosen rakt fram (förhoppningsvis...) så bosal strävar neråt och på översidan blir det tryck om man inte 'håller upp' bosalet lite. Hmm blev flummigt, men kanske ngn fattar vad jag menar.

jag har precis beställt en bosal till min arab.
har bara ridit på repgrimma på han tidigare men han börjar få lite skavsår på nosryggen, därav anledningen till bosal :)
min arab e inte westerntränad utan tränad lite va en blandning mellan wetsern och "vanlig" stil, även lite inslag av annat oxå :P

Jag red in min tjej i oktober på tränsbett men vill gå över till bettlöst. Då är det väl lättare att gå från bett-->sidepull-->bosal. Det känns som att från bett till bosal är ett ganska stort steg.
Tänker jag rätt?

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka