attempt

Trådstartare
Vad är negativt/posetivt att rida med bosal?
Eftersom man fäster tyglarna mitt under hakan så använder man sig väl bara utan neckreining för att svänga?

Sv: Bosal.

Det blir en kombination av neckreining och vanlig styrning, använder du tagelmecates så förtydligas neckreiningen mer. Man ska inte börja med bosal allt för tidigt, hästen bör vara väl ''inramad'' först och förstå hjälper osv. Då får man störst utbyte av att rida med den. Det blir lite jobbigt för en grön häst att plötsligt försöka förstå neckreining och samtidigt lära sig att ta hjälper ifrån ryttaren. På en del hästar fungerar bosal jättebra på andra mindre.:bump:

Jag skulle också vilja testa att rida på bosal... Är det nån som har lite bilder på hur det ser ut när allt är korrekt anpassat?

Rebeccah skrev:
Vad är negativt/posetivt att rida med bosal?
Eftersom man fäster tyglarna mitt under hakan så använder man sig väl bara utan neckreining för att svänga?

Man rider oftast tvåhandsfattning med bosal, där du ger både trängande och ledande tygeltag, visa hästen med innertygel , stötta på med yttertygel.

men vad jag vet så är det ganska många som använder bosal på yngre hästar, jag kan inte svara på varför de använder den, men antägligen för att de inte vill använda bett... :cool:

Jag har också sett att det använer bosal på yngre hästar, just för att lära dem neckreining mm innan de sätter på bett.

En bosal kommunicera med hästen genom tryck på nerver längs med nosryggen, tar du i höger tygel får hästen tryck på vänster sida och går undan för det etc etc. Samtidigt ger den ett tryck även på käken under till på samma sätt. Lära en häst neckreining, oavsett bosal eller bett, kräver lite mer än att använda tyglar som sticks. I modern westernridning är det vanligt att du startar hästen med tränsbett och sedan går över till bosal, dels för att den byter tänder men även för att vidareutbilda den. En bosal lär hästen att balansera sig på ett helt annat sätt än tex ett tränsbett. För att lära en häst neckreining med bosal är de sticksiga tyglarna en mycket liten del, först och främst handlar det om att du har tränat fram en villig och balanserad häst som lyssnar på små hjälper, först då kan en sticksig tygel ha någon funktion i samanhanget. När du rider med bosal är det absolut viktigaste att hela tiden arbeta med ta och släpp, ta och släpp, ALDRIG ge ett konstant tygeltag.

Lycka till!

/Håkan
Rocking B Saddlery

Tack för ditt långa, tydliga svar. Jag har ganska mycket grepp om hur en bosal funkar nu! :)

I i stort sett vilken westernaffär som helst.

Vanligt är att man har bara en enkel rem som huvudlag, men man kan använda vilket träns som helst om man vill.

Du har en enda lång tygel som går ut i en ögla som blir tygel och ett löst ledrep. Repet brukar vara av hästtagel. Man använder inte vanliga lädertyglar.

Bosal.gif

/Ida

*knapplån*

Nån efterlyste ridbilder med bosal, så jag tänkte att jag kunde visa några.

Nu vet jag inte om bosalen sitter i "rätt" höjd, men sitter där den ska för att huvudlaget inte ska störa hästens ögon (ägaren ska modifiera huvudlaget lite så att allt passar bättre).

Bild 1
Ökad trav
Bild 3

Sen kanske jag inte rider exakt som folk önskar och har medvetet lite kortare tyglar än önskvärt ("egentligen") men hästen behövde det den dagen.

Jag skulle också vilja testa att rida på bosal... Är det nån som har lite bilder på hur det ser ut när allt är korrekt anpassat?
Bosalen skall ligga där nosbenet övergår i brosk.
Om remmen den hänger i kommer för nära ögonen kan man knyta en tunn rem under ganaschen, som håller undan hangern från ögonen

så det är alltås svårare o rida med bosal en sidepull? Rider med sidepull nu ibland o det går ju jättebra. men ja menar det måste ju bli svårare när tygel är under hakan typ..?

jag rider nu bara på bosal m tageltyglar o trivs jättebra med det likaså hästen.Hon e 3 år jag skulle gärna rida hela tiden med det men from 6 år e det väl stång alltså på tävling som gäller...
Jag prövade oxå sidepull men den verkar i sidorna som ett bett jag tycker bosalen e bättre som verkar under hakan det blir en annan känsla .....

Senast ändrad:

Bosal får du använda till och med fem års ålder på A och B. På C och D får du välja betsling oberoende av hästens ålder, så där kan du fortsätta att rida på bosal hur länge du vill.

/Ida

Jag tycker att Bosal är ett otroligt bra hjälpmedelför att lära hästen grunderna.
Dom lär sej tygelns roll (neckreining), ge efter för tryck och att LYSSNA på ryttarne. Skitbra! (i rätt händer) ;)

´*kl*
Funderar på om Bosal kan var något att använda istället för sidepull? Min häst trivs bra på sidepullet men jag antar att fuktionen är annorlunda på ett sidepull och en bosal.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka