Sv: Borzoi

Jag kan inte ge dig mer kött på benen, däremot kan jag verkligen, verkligen bekräfta att det är vansinnigt läckra hundar! :love:

Kan inte ge så mkt kött på benen kanske men måste nämna den enda som jag har erfarenhet av. Bekanta till mina föräldrar har en hane, Oden. Som alltid vill vara i centrum men som ändå inte vill göra fåniga konster för att hamna där. Han glider istället förbi som en skugga... sen om ingen reagerade gliiiider han förbi lite långsammare... Så håller han på så tills någon börjar prata med honom. Det är svårt att förklara, man måste nästan se det själv. Han är en divig liten halvpajas som är otroligt gosig.

Själv har jag inte fastnat för deras utseende men absolut hans personlighet.

Jag kan heller inte ge kött på benen :)

Men känner en som har en tik. Hon är så otroligt kärvänlig och älskar att man grejar med henne.
Lite som Alindra skriver, hon bara glider förbi, och utan att man tänker på det så kliar man en Borzoi bakom örat :D
Hon har tävlat i lydnadsklass 1, med vilket resultat vet jag inte.

I borzoien får du en väldigt udda vän. :love::love::love:
Det är en mild och stolt hund som som älskar att få springa och sträcka ut.
Men man får aldrig glömma bort att de är jakthundar. Kan starkt rekomendera att man börjar träna lure coursing för att ge dom utlopp för sin jaktinstinkt och behov att springa.
Får de den motion de behöver så ligger dom som dörrmattor hemma, gärna högt upp. De är kända för att vara svåra att få att lyda, dom och afghanerna ligger i botten på inteligenslistan för hundar.
Något jag tycker är väldigt irriterande, det är inte dumma hundar de är bara avlade för att arbeta självständigt och inte tillsammans med männsikan. Men självklart kan du få dom också att lyda, det krävs bara lite mer jobb.

Här är en bra borzoi sida.
http://www.borzoi-ringen.com/

dragkamp.jpg

zalo2.jpg

zalo.jpg

zalo4.jpg

Jag har en 5månaders Borzoi :bump::love:(född 6januari)

Jag har blivit totalt nerkärad i rasen, det är en värdig och mild hund, stor jaktlust efter katter och allt som springer och verkligen inte feg på något håll, snarare tvärtom är det en tuffing som övar sig på att döda varg genom att hålla om halsen och trycka ner andra hundar:D Verkligen intresant lekstil men allt sker med försiktighet i leken:)

Mycket lättlärd, jag har gått en valpkurs med min Idefix och han lär sig direkt!!! Han är föremålsintresserad och bär gärna sina egna leksaker.

Något reserverade, dem är så ädla och vansinnigt vackra att dem vet om det själva och det är under deras värdighet att svansa för totala främlingar och det märks på min lilla valp, ibland!

Otroligt snabba, älskar att stjäla saker. Idefix är lite av en skådespelare och kan börja gnälla och tjuta för uppmärksamhet, är annars en mycket lugn valp och han är otroligt självständig. Han blev rumsren på 3dagar!

Jag skulle också beskriva borzoien som en otroligt stor knähund!!!!

Älskar vatten och bada!!

om du bor i Östergötland/närke får du gärna stämma träff med min lilla Zvyatoslav idefix.

Senast ändrad:

Jag har lärt känna 3 borzoier (och träffat 2 andra lite tillfälligt) och de har en sak gemensamt: de är otroligt gosiga!
Gosiga, men med värdighet. De vill inte gosa hela tiden, när som helst och vart som helst, men när de vill gosa så ska det göras ordentligt! :p

Helt underbara har de varit i vilket fall som helst och hade det inte varit för min avsaknad av pälsvårdsintresse hade jag nog haft en själv..

Som "alla" vinthundar har de ju stor jaktlust och jagar med synen. De behöver ändå få möjlighet att springa fritt någon gång ibland.
En lös vinthund är en lycklig vinthund :love: (och en vacker vinthund)

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
509
Senast: Sel
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
881
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 731
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V