Borttappat vaccinationsintyg?

Ciindy

Trådstartare
Vad gör man om man har tappat bort en hunds vaccinationsintyg?

Nya agilityhundens (inte min) vacc. intyg är bortappat under en flytt. Vad gör man? Är det bara att vaccinera om hunden från start? Har inplanerat en tävling i augusti och utan vaccinationsintyg blir det ju inget:cry:

Tar upp frågan om chippmärkning samtidigt, Hur mycket kostar en chippmärkning Ungefär?

Hoppas det finns några bukare som kan svara...:bow:

Sv: Borttappat vaccinationsintyg?

Var är hunden vaccinerad? På många ställen spar de uppgifter om vilken hund de vaccinerad och när. Kanske kan du ha sån tur?

Hos distriktsvetrinärerna här uppe i Gällivare... Tror det kan bli svårt att få ett nytt intyg eftersom att hunden inte ens har nått födelsedatum...oreggad

Oftast så är det så illa att man får börja om.. har jag själv vart med om.. inte alls nå kul:(

Usch :cry: det var inge roligt att höra om det går så :crazy: BLÄ!

Hm.. du behöver inte alls börja om. Vaccinera hunden en gång bara. Kör på den stämpeln.

Eftersom jag är GRYMT slarvig med vacc. intyg, slarvar jag bort dessa på löpande band :o Pinsamt men sant. Därför vet jag att de kollar bara på en stämpel, alltså räcker det om du har en stämpel i ett kort. Boka tid, vaccinera och be de skriva ett nytt intyg. Då får du ett nytt och det funkar utmärkt.

Har dock för mig att det ska ha gått 14 dagar efter vacc. för att det ska vara giltligt, dock vet jag att jag kommit in på nyare stämplar också. MEN detta bör du inte göra om du inte vet att hunden är vacc. och grundskyddad sedan tidigare. Är hunden regelbundet vacc. och har skyddet så funkar det utmärkt. (Detta för att hunden inte ska bli smittad av något, för att skydda hunden alltså).

Hos distriktsvetrinärerna här uppe i Gällivare... Tror det kan bli svårt att få ett nytt intyg eftersom att hunden inte ens har nått födelsedatum...oreggad

Men hunden kan ju ha ett kort hos veterinären fast den inte är reggad.

Sen säger jag som Smokey. Börja om. Man ger ju bara en spruta när hunden är 12 veckor, sen efter ett år osv..
Så är ju bara att ge en spruta nu, och få ett intyg sen är det ju klart. Däremot lär du behöva vaccinera om ett år igen (om du ska ut och tävla, för de kan kolla så den sprutan är gjord), sen är det ju bara att köra på som vanligt.

Vaccineringen kan ju vara gjord så sent in, som 14 dagar innan, om det är en förstagångsvaccinering, så nog lär du kunna tävla i augusti..

Tänk bara på att hunden måste vara id-märkt och ha tävlingslicensnummer.

De brukar ju skriva in det i sina egna kort. Om hunden är oreggad eller ej spelar ju ingen roll. Hur min veterinär så står det bara mina hundars tilltalsnamn!

Distriktsveterinärerna för journal så det är klart att det är sparat!!
Tror faktiskt de flesta för journal (tror t.o.m att de SKA göra det)inom hästsporten går de ju in och gör stickprov och kollar upp senaste behandling med tanke på doping!! Och då ska ju veterinären kunna visa upp bokförd journal.
Jag behöver inte själv hålla reda på vac, min vet. skickar tid när det är dax:bump:

Så det behövs bara en spruta för att intyget skall vara godkänt? ... trodde att det åtminstone var 2 st ;) Men då hinner vi ju fixa detta snabbt och nästintill smärtfritt :D

Alla papper är i sin ordning för ca 2 veckor sedan ;) Chippmärkningen handlade inte om den här hunden :D Men då han flyttar nu så hade intyget följt med i en låda som skulle till soptippen :(

Ja det ska gälla med en spruta, i ett år. Sen ska hunden ha en till efter ett år. Sen är det de "vanliga" reglerna som gäller ang vaccination.
För när man köper en valp så ska ju valpsprutan tas när den är 12 veckor, därefter efter 1år. Kan inte tänka mig det ska vara andra regler för äldre hundar.

Ja ;) det är ju logiskt när jag tänker efter:p

Vad är det dom ska ha då? Mot parvo?

Valpsprutan är ju den som är viktigast för att kunna vara med på tävlingar mm. Men jag brukar säga jag ska ha allt, så får man även parvo och kennelhosta. Allt i ett, smidigt och bra :)

Ja det ska gälla med en spruta, i ett år. Sen ska hunden ha en till efter ett år. Sen är det de "vanliga" reglerna som gäller ang vaccination.
För när man köper en valp så ska ju valpsprutan tas när den är 12 veckor, därefter efter 1år. Kan inte tänka mig det ska vara andra regler för äldre hundar.

Fast ni har glömt en spruta i grundvaccinationen. Valparna får en vid 8 veckor, en vid 12 veckor och sedan vid ett års ålder. Så TS har rätt vad det gäller grunden - det är två sprutor med 4 veckors mellanrum.

När jag förlorade en stamtavla (la den på biltaket och körde glatt iväg :eek: ) beställde jag en dublett från SKK och gick till min veterinär. Han hade journalfört alla vaccinationer och fyllde i dem i den nya stamtavlan. Han gjorde det dessutom gratis under stor munterhet när han fick höra historien :D Han fyllde också på med en egen historia där han lämnat plånbok med nästan 10.000:- på taket och fick vända och leta. Han hittade den, och var väl glad över att inte vara ensam om att ha teflonhjärna...

Har du inte ens ringt veterinären och frågat om denna kan skriva ut nytt vaccinationsintyg ? distriktare sparar alltd journaler i några år. Har själv fått ett vaccinationskort på en häst som handlade om ca 3 år tillbaka i tiden.

Ring och hör istället för att TRO man måste vaccinera om.

Har du inte ens ringt veterinären och frågat om denna kan skriva ut nytt vaccinationsintyg ? distriktare sparar alltd journaler i några år. Har själv fått ett vaccinationskort på en häst som handlade om ca 3 år tillbaka i tiden.

Ring och hör istället för att TRO man måste vaccinera om.

Då Intyget försvann i fredags med en låda till soptippen efter telefon tid så ska jag vänta till imorgon. Vi var och letade lådan, men självklart hade en lastbil varit och hämtat en conteiner (den intyget låg i) med skräp ca en halvtimma innan vi kom :(

Kan ju vara bra och höra sig för IFALL att dom inte har kvar intyget!

Jag är helt övertygad om att det löser sig imorgon när du pratat med Distriktarna:p

Fast den vid 8 veckor måste inte vara valpsprutan. Och är ju den som är viktig när det gäller tävling. Parvo mm är inget måste och är ju den man ger vid 8 veckor.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 292
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och... 2
Svar
20
· Visningar
3 532
Senast: vallhund
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 208
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen... 2
Svar
35
· Visningar
6 559
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka