Borttappad bett/tandskena...

cambodia

Trådstartare
Jag har en sån bettskena eller tandskena eller vad det kallas, i plast som jag använder på natten för att jag biter ihop käkarna och gnisslar tänder.
Den var riktig DYR!! Och nu har jag tappat bort den :banghead:

Ringde tandläkaren och fick boka en tid, jag frågar hur det går till - om de har en mall kvar de kan gå efter tex. Sköterskan svarar snäsigt att nej, det tror hon inte.
Eh, nähä? Så man får börja om helt från början då alltså?? Ja, det trodde hon O_o

Det kan väl inte vara sant?! Det tog åtskilliga besök och tusentals kronor, ska allt detta behövas göras om för att jag råkade tappa bort den. Jag kan väl inte vara den första i världshistorien som gjort det...
Verkar slöseri på både pengar och på arbetstid för tandläkaren. De gjorde ju en mall för att gjuta den jag fick, har dom slängt den då lixom?!

Jag fick ju en tid och ska prata med tandläkaren då, men någon som har erfarenhet? Känner mig så irriterad på mig själv och vill verkligen inte gå igenom hela den där proceduren igen :arghh:

Jag har en sån bettskena eller tandskena eller vad det kallas, i plast som jag använder på natten för att jag biter ihop käkarna och gnisslar tänder.

Ringde tandläkaren och fick boka en tid, jag frågar hur det går till - om de har en mall kvar de kan gå efter tex. Sköterskan svarar snäsigt att nej, det tror hon inte.
Eh, nähä? Så man får börja om helt från början då alltså?? Ja, det trodde hon O_o

Det kan väl inte vara sant?! Det tog åtskilliga besök och tusentals kronor, ska allt detta behövas göras om för att jag råkade tappa bort den. Jag kan väl inte vara den första i världshistorien som gjort det...
Verkar slöseri på både pengar och på arbetstid för tandläkaren. De gjorde ju en mall för att gjuta den jag fick, har dom slängt den då lixom?!

Jag fick ju en tid och ska prata med tandläkaren då, men någon som har erfarenhet? Känner mig så irriterad på mig själv och vill verkligen inte gå igenom hela den där proceduren igen :arghh:

Du kan ju inte klandra tandläkaren för att du slarvat bort din bettskena. Tandläkaren lagrar inte alla avgjutningar de gör. Då hade de ju behövt ett enormt lager, en bettskena håller ju många år. Jag brukar be om att få mina avgjutningar så jag har de själv hemma.

Du kan ju inte klandra tandläkaren för att du slarvat bort din bettskena. Tandläkaren lagrar inte alla avgjutningar de gör. Då hade de ju behövt ett enormt lager, en bettskena håller ju många år. Jag brukar be om att få mina avgjutningar så jag har de själv hemma.

Nej, jag har inte klandrat tandläkaren... det är ju jag som tappat bort den. Men nog trodde jag att de sparade avgjutningarna. Men då är det väl inte så då, ska spara den själv nästa gång. Om man hade vetat de innan så hade man ju gjort det den gången också, de kunde ju ha frågat om man ville ha den tycker jag :)

Och jag är nyfiken på hur i all fridens namn man kan tappa bort en bettskena, så många ställen sover du väl inte på när du har med dig den?:)

Nej, jag har inte klandrat tandläkaren... det är ju jag som tappat bort den. Men nog trodde jag att de sparade avgjutningarna. Men då är det väl inte så då, ska spara den själv nästa gång. Om man hade vetat de innan så hade man ju gjort det den gången också, de kunde ju ha frågat om man ville ha den tycker jag :)
Det är ju inte säkert att de avgjutningarna stämmer längre heller så det är nog bara att fixa en ny. Trots att det är obehagligt och dyrt :( Jag borde fixa en ny för den jag hade innan jag fick tandställning passar ju såklart inte längre. Men ett tips är att det finns sådana man värmer själv på apoteket för ett par hundralappar och jag har kört med en sån sedan jag tog av tandställningen.

En ren chansning men skulle det inte gå på drulleförsäkringen, om du har någon? Min bettskena kostade 3000 för flera år sedan och så hög är ju inte självrisken.

Det är ju inte säkert att de avgjutningarna stämmer längre heller så det är nog bara att fixa en ny. Trots att det är obehagligt och dyrt :( Jag borde fixa en ny för den jag hade innan jag fick tandställning passar ju såklart inte längre. Men ett tips är att det finns sådana man värmer själv på apoteket för ett par hundralappar och jag har kört med en sån sedan jag tog av tandställningen.

Fast om inte avgjutningarna stämmer längre stämmer ju inte bettskenan heller (som är gjord efter avgjutningarna). Den ändras ju inte över tiden. Jag märker att om jag inte haft bettskenan på ett tag så sitter den lite knepigt först, men tänderna flyttas tillbaka, så sitter den bra igen efter några nätter.

Luff; du anar inte hur lätt det är att lägga bort skiten. Varje kväll när jag borstat tänderna och går mot sängen med bettskenan i handen lägger jag den ifrån mig för att *kolla barnen, vattna en blomma, hämta en bok mm* och sen "Var fan är bettskenan?"(som nu förtiden går under namnet bettskenshelvetet eftersom den alltid är borta). Oftast hittar jag den samma kväll, men ibland tar det tid. Den kan kila in sig mellan säng och madrass, hamna i lådor mm, så jag är inte förvånad om TS hittar sin bettskena om ett tag på ett högst märkligt ställe.

Jag har tappat bort min bettskena ordentligt två ggr (och även haft sönder en, den sprack när den ramlade från nattduksbordet). Första gången den försvann var den borta i ett halvår. Den hade ramlat ned i en påse med tygblöjor som vi skulle lägga undan. Så när påsen togs fram för att ge bort till en nybliven förälder hittades den. Jippi!
Andra gången var den borta kanske ett par månader. Hittade den under min dotters Pippihus... Jag funderar på att låta GPS-märka skiten.

TS: Lycka till, hoppas du hittar den!

Fast om inte avgjutningarna stämmer längre stämmer ju inte bettskenan heller (som är gjord efter avgjutningarna). Den ändras ju inte över tiden. Jag märker att om jag inte haft bettskenan på ett tag så sitter den lite knepigt först, men tänderna flyttas tillbaka, så sitter den bra igen efter några nätter.
!
Nej precis, bettet kan ju ändras om man inte använder skenan på ett tag om man tex tappar bort den. Så då hjälper inte de gamla avgjutningarna.

Nej precis, bettet kan ju ändras om man inte använder skenan på ett tag om man tex tappar bort den. Så då hjälper inte de gamla avgjutningarna.

Tja, fast i så fall hjälper det inte att hitta bettskenan heller då?
Det beror ju alldeles på hur länge den är borta. 6 månader funkade fint för mig.

Jag har tappat bort min bettskena ordentligt två ggr (och även haft sönder en, den sprack när den ramlade från nattduksbordet). Första gången den försvann var den borta i ett halvår. Den hade ramlat ned i en påse med tygblöjor som vi skulle lägga undan. Så när påsen togs fram för att ge bort till en nybliven förälder hittades den. Jippi!

Jag tror att jag har förträngt vad min dåvarande tandläkare sa när jag ringde henne och berättade att min dyra bettskena tyvärr blivit förstörd, kunde hon möjligen försöka rätta till den? Hon frågade vad som hade hänt och jag tvingades berätta att jag i en anfall av överambition hade tänkt rengöra den genom att koka den. :banghead:

@cambodia
Maken har också haft en sådan dyr från tandläkaren, numera kör han med en från apoteket som kostade runt 400 sek om jag inte missminner mig. Du anpassar den själv efter ditt bett.

Åh nej @mandalaki, har också tänkt tanken att koka den men hindrat mig själv som tur var! Pinsamt!
@Luff Som @Stinaelin säger, det är inte svårt att tappa bort den! Det har hänt förut och den har dykt upp, men nu är det lögn i helvete! Jag skulle resa bort, tänkte vara duktig och ta med den för en gångs skull, packar ner den men ångrar mig och lägger den någonstans för att packa ner den igen senare...
Den var aldrig med på resan, det är jag säker på. Jag tror jag la den i lite papper för att sen lägga den i väskan, så värsta scenariot är ju att jag råkat slänga pappret med skenan i.
Jag vill dock tro att den snart dyker upp på något märkligt ställe men behöver den ju så vill inte vänta för länge heller...
Blä!!
@Plankton Och han tycker den fungerar lika bra?

Vet inte hur det är med drulleförsäkringen, har också tänkt på den... får kolla upp det! Tveksam om jag har någon dock...

Ja, han är lika nöjd med denna. Lite bökigt att få passformen första gången men misslyckas man är det bara att gör om

Du har ju gjort ett avtryck hos tdl men minns jag inte helt fel så behöver de ej spara de modellerna, andra modeller ska enligt lag sparas i två år

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka