Borttappad bett/tandskena...

Jag har lämnat min på ett hotellrum på bilsemester, när jag upptäckte det var jag x mil därifrån i en annan delstat.
Inte svårt alls!

hehe, jag har gamla avgjutningar av mina tänder hemma. Både över- och underkäke. Vet dock inte om tandläkaren skulle godkänna att göra en ny utefter de mallarna.. Men de gav frikostigt bort modellen i alla fall!

Enl journallagen
Hur tänker du då? En journal innehåller bedömningar och behandlingar, beskrivningar av sjukdom, medicinska undersökningar samt åtgärder och alternativ. Röntgen och fotografier hör även till journaldokument men som i det här fallet - är det snarare underlag för en bettskena, och som framgått av tråden så är det ju sånt som förändras och behöver göras om så någon bettskena kan nog inte återskapas med grund av journalanteckningar och dokument - som passar idag.

Hur tänker du då? En journal innehåller bedömningar och behandlingar, beskrivningar av sjukdom, medicinska undersökningar samt åtgärder och alternativ. Röntgen och fotografier hör även till journaldokument men som i det här fallet - är det snarare underlag för en bettskena, och som framgått av tråden så är det ju sånt som förändras och behöver göras om så någon bettskena kan nog inte återskapas med grund av journalanteckningar och dokument - som passar idag.
Jag jobbar inom tandvården och enl lag ska modeller sparas i 2 år! Men som jag skrev tidigare så tror jag inte detta gäller studiemodeller för bettskenor

@daymint har inte det med försäkringskassan att göra? Så att de kan kolla att det tandläkaren uppgett stämmer så det vet om de ska betala ut pengar eller inte? Och nej jag har också för mig att just studiemodeler till bettskenor sparas nog inte

Du har inte svalt den då? :D:p

Jag hade bettskena i några veckor, jag vaknade upp hela tiden efter att jag drömt att jag tuggat på en riktigt smarrig köttbit, nog sagt att det såg ut som en hund tuggat på den ;). Skulle inte förvåna mig om jag faktiskt hade svalt den någon gång också.

Du har inte svalt den då? :D:p

Jag hade bettskena i några veckor, jag vaknade upp hela tiden efter att jag drömt att jag tuggat på en riktigt smarrig köttbit, nog sagt att det såg ut som en hund tuggat på den ;). Skulle inte förvåna mig om jag faktiskt hade svalt den någon gång också.

Åh, hemska tanke! :p:confused: (gah, får inte bort den sista smileyn)
Nej, jag kan med säkerhet säga att jag inte svalt den, haha, den är rätt stor!

jag hade fel inte enl journallagen, men tdl bör spara modeller i 2 år vid större behandlingar
Jag tänkte väl det. Och "bör" är ju en tolkningsfråga då, om man inte är lagslagen. Vad innebär "modeller" i detta, är det ritning eller en fysisk modellskena?

Så dessa 'bör' alltså en tandläkare spara på i två år? I praktiken, görs det?
När min tandreglering var klar fick jag alla modellerna i en ask med mig hem och de upplyste mig om att de inte förvarade det mer iom att jag var färdigbehandlad och jag fick göra vad jag ville med dem.
För vanlig bettskena har jag bett att få dem med mig hem när jag hämtat bettskenan så då har de inte sparats. Då jag bara varit patient kan jag inte ge något generellt svar :)

När min tandreglering var klar fick jag alla modellerna i en ask med mig hem och de upplyste mig om att de inte förvarade det mer iom att jag var färdigbehandlad och jag fick göra vad jag ville med dem.
För vanlig bettskena har jag bett att få dem med mig hem när jag hämtat bettskenan så då har de inte sparats. Då jag bara varit patient kan jag inte ge något generellt svar :)
Jag frågar då en vän har gjort en kostsam reglering med skena, och bara ett halvår senare så äter hunden upp skenan. Vännen kontaktade tandläkaren häromdagen, som då dels inte hade någon modell kvar, dels har förklarat att användningen av skenan justerar bettet så även om de haft modellen kvar skulle den inte gått att använda, så de insisterar på en helt ny modell. Lika kostsam som den som gjordes för ett halvår sedan.

Jag frågar då en vän har gjort en kostsam reglering med skena, och bara ett halvår senare så äter hunden upp skenan. Vännen kontaktade tandläkaren häromdagen, som då dels inte hade någon modell kvar, dels har förklarat att användningen av skenan justerar bettet så även om de haft modellen kvar skulle den inte gått att använda, så de insisterar på en helt ny modell. Lika kostsam som den som gjordes för ett halvår sedan.

Alltså jag fattar inte.

Samma modell ger väl samma utseende på bettskena som den man har. Bettet har anpassats till en bettskena som kommer från den modellen. Det borde ju bli precis samma bettskena som man tappat bort/hunden ätit upp.

Eller vad är det jag inte fattar?

Alltså jag fattar inte.

Samma modell ger väl samma utseende på bettskena som den man har. Bettet har anpassats till en bettskena som kommer från den modellen. Det borde ju bli precis samma bettskena som man tappat bort/hunden ätit upp.

Eller vad är det jag inte fattar?
Bettet anpassar sig inte till skenan, det fungerar inte som tandreglering. Varje gång jag behöver ny skena så görs nya avtryck (både uppe o nere, fast skenan är bara i överkäken), bettet o tänderna förändras med tiden.

Bettet anpassar sig inte till skenan, det fungerar inte som tandreglering. Varje gång jag behöver ny skena så görs nya avtryck (både uppe o nere, fast skenan är bara i överkäken), bettet o tänderna förändras med tiden.

OK, men då skulle man i så fall även behöva byta bettskena hela tiden? Jag har haft samma i minst 5 år. Så om jag gjorde en ny på samma modell skulle det vara som att fortsätta använda min gamla. Eller?

(Och jag tror faktiskt att bettet visst anpassar sig efter bettskenan, men kanske inte som tandreglering. Om jag har varit slarvig och inte använt min bettskena på ett tag, spänner den något men det blir bättre efter några dar. Jag tolkar det som att tänderna flyttar sig en aning. Inte att bettskenan ändrar sig.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka