bort skämd tonåring

Sv: bort skämd tonåring

Hon har skolplikt.

Skolan kommer antagligen att kontakta soc om hon inte kommer till skolan.

Änen gång, på vilket sätt skämmer ni bort henne ?

hej igen

idag fick jag henne till skolan
som bonus gick vi och tog en fika på staden
till din fråga om påvilket sätt vi skämmer bort henne på så har jag försökt att skriva ner lite här

om man säger NEJ så tar hon det som ett JA
pengar till klädder och smink det dugger ej med xtrapriser
sjusar henne när hon behöver
hon vill ha så mycket om hon ej får det så gapar och skriker att hon ALDRIG får det utan att alla andra får.och sen går hon till pappa eller mormor och får det

och så är det mera som jag ej vill skriva här!

hopplös mamma :confused:
 
Sv: bort skämd tonåring

Varför följer ni inte henne till skolan? Ända in i klassrummet? Visst, det är pinsamt då man är 14, men hon har ju ett val. Säg till henne att om hon inte är i skolan alla lektioner nästa vecka kommer du att följa med henne på morgonen. In i klassrummet.

Sen måste du ju jobba med kommunikationen med dottern. Och med skolan. Någonting är ju snett. Du öser prylar över henne men ni kommunicerar ju inte. Att muta med fika på stan om hon är i skolan en dag är en usel lösning. Vad ska du ge henne om hon går idag?

Och varför har du så dålig kommunikation med pappan och mormor? Ni måste ju vara enade.

Sluta ge henne en massa pengar till kläder och smink om hon inte presterar något.
 
Sv: bort skämd tonåring

Kan hon skita i skolan mer än hon redan gör? Hon är ju inte ens där?
Det är väl dags att tjejen lär sig att det finns konsekvenser av ett handlande.
 
Sv: bort skämd tonåring

Kan hon skita i skolan mer än hon redan gör? Hon är ju inte ens där?
Det är väl dags att tjejen lär sig att det finns konsekvenser av ett handlande.

hej hej

vi har hotat med att vi kör henne till skola och det hjälpte ETT TAG ca 2 veckor sen var hon i samma banna igen.
hon har fått KVARSITTNING 1-2 dagar i veckan men stiker i från det också :( hem alltså till hästen
jag för stå att ni blir för bannad på mig och tycker att jag gör fel med att ta henne på fika och litte utav allt men jag står just nu med tummarna i handen vill bara ha tips :confused: :confused:
 
Sv: bort skämd tonåring

Men KÖR henne till skolan då !
inte bara hota !
Det är INGEN vits med ett hot man inte genomför.
 
Sv: bort skämd tonåring

vi har hotat med att vi kör henne till skola och det hjälpte ETT TAG ca 2 veckor sen var hon i samma banna igen.

Det var ovanstående citat jag reagerade på !
Det lät som om ni hotade att köra henne till skolan men inte genomförde hotet om hon struntade i skolan !

Men det är bra att ni genomför det ni säger att ni gör som en konsekvens om hon inte går i skolan.
 
Sv: bort skämd tonåring

nu sitter jag här som 16 årig och ger ett råd (jag känenr mig klok..)

Skriver lite hur min rara pappa gör :smirk:

Jag rider, gör jag inte läxan eller presterar dåligt i skolan så rycker hästeriet - simpelt *tacka f*n för att jag går till skolan :D*

Han hotar ALDRIG, visserligen är han sträng osv. men hans taktik är att OM jag missköter mig kunna påminna att såhär är det lille vän.

Säg till din dotter att sköter du inte skolan så får ????? ta hand om hästen sålänge alt. låna ut eller skaffa medryttare? tills hon fixar skolan då får hon tbx hästen.


det funkade på mig, från4:a IG resten G till 4:a G och resten VG på 1½ år :D

försök bli hennes kompis, vinn hennes förtroende det tar tid jag vet men ni måste försöka kunna lita på varandra

skämm (ja jag anser faktist att du skämmerbort din dotter lite) inte bort henne, vill hon någonstanns ska hon klara av det själv (det hjälper en SÅ oändligt mycket sedan att faktist kunna fixa saker själv.) Ska hon till stan och ta en fika, ber hon om skjuts fråga istället om det går bussar så kan du betala.

Att hota med att ni kör henne till skolan om hon fortsätter att missköta sig skulle till och med få mig (som tidigare skolkis) att missköta mig :smirk: det är inget hot alls.

Mitt tips är att hitta det hon tycker om och säg att det försvinner om hon inte sköter sig.

Lycka till
 
Sv: bort skämd tonåring

Hej!

Jag är dock bara 19 år, ingen tonårsmamma med andra ord ;) Men har själv haft lite liknande problem. Jag hade häst och hästen lockade mer än skolan. Dock var det inte allt.. Jag skolkade en del i högstadiet, dock var jag aldrig hemma under dagarna och skolan tog inte heller tag i något.

Hur som helst så tror jag absolut inte att du ska hota med hästeriet. Det gjorde mina föräldrar, under en lång period, (dock var det bråk hemma då, som inte hade med skolan att göra). Men hotet om hästeriet gjorde det bara värre för mig. Då hade jag ingen tillflyktsort alls och jag tappade orken att vara i stallet - pga rädsla att mista det. Hästarna var ju det stället jag hade kunnat må bra på. Att ge din dotter konsekvenser kan vara bra, om du utför konsekvenserna direkt! - men innan du gör det, tycker jag att du ska försöka ta reda på vad problemet härstammar till. Att försöka förstå varför det är som det är osv.

Försök få henne att gå till kuratorn, eller liknande. Kanske hon har någon vuxen, som bara hon pratar med och inte du, i stallet eller nånannanstans, som hon verkar litar på? Om det finns någon sådan, kan det vara bra om du ber den personen försöka komma i kontakt med din dotter. Utan att du sedan "lägger dig i", utan lämpa över lite ansvar till den personen. Det var så det började för mig, jag hade en i stallet jag kunde lita på till 100% och jag visste att min mamma el. pappa inte var där och snokade. Det är alltid lättare att prata med någon utan en roll som tex kurator, först. Ordet kurator kan låta hemskt, innan man vant sig att det faktiskt är bra att prata med någon. Be folk hålla ögona öppna och be dem att våga fråga henne om hur hon mår! Dem kan behöva fråga det flera gånger om - men varken du el. dem får ge upp! Det kommer säkert ta tid innan hon vågar lita på någon..

Försök även du prata med henne, låt det inte omvandlas till bråk. Utan sitt ner, berätta lite om ditt liv (ifall du har liknande tidigare problem). Tillåt henne känna att du ger henne ditt förtroende - då kommer hon troligen kunna ge hennes förtroende till dig fortare!


Kanske inte så mycket råd egentligen. Men ge inte upp och gör inte något förhastat. Låt det krypa fram, ge henne tid och förståelse! Visa att du bryr dig, krama henne, säg att du älskar henne. Visa att du älskar henne med saker som inte kostar! För hur det än är så är kärlek mycket viktigare än saker och pengar.


Lycka till :)
/Frida
 
Sv: bort skämd tonåring

hej hej
hon har fått KVARSITTNING 1-2 dagar i veckan men stiker i från det också :( hem alltså till hästen
:

Nu har jag ju inga tonårsbarn men skulle jag ha gjort så när jag bodde hemma så skulle min pappa sagt "skiter du i skolan så säljer vi hästen". Nu hade jag ju ingen egen häst när jag var i den åldern men jag "bodde" ändå i stallet och tog hand om andras, reglerna var så att så länge jag skötte skolan med allt som hör därtill så var det fritt fram att vara i stallet, misskötte jag mig så blev det inget stall.
Vill man inte sälja hästen så kan man säga att "vi lämnar ut den på foder tills skolan går bättre".

Dock så tycker jag det först behövs benas ut varför hon inte vill vara i skolan? mobbning/utfrysning (ja det kan förekomma utan att lärarna ser, de har ju ganska många elever att hålla reda på), vänner som "pushar" att hoppa över en lektion (som lätt blir en hel skoldag), skoltrötthet, uppgivenhet ("det går ändå så dåligt att det är lika bra att skita i alltihop"), hemförhållanden m.m
Sätt dig ner och prata med henne, jag var otroligt snäsig och otrevlig mot mina föräldrar när jag var i 14-15 års åldern men vi hade "familjeråd" 1 ggr i veckan då vi satte oss vid köksbordet allihop och gick igenom vad som skulle hända kommande vecka (aktiviteter m.m) och om vi hade något som vi ville ta upp. Det blev alltså en ordentlig ventilering 1 ggr i veckan och det behövdes även om jag tyckte det var både fåningt och jobbigt och jag var både arg och ledsen om vartannat under dessa "familjeråd" men det var ganska skönt att få sagt allt som man hade inom sig när hela familjen var samlad för då lyssnade alla och alla fick veta hur det var samtidigt utan att jag skulle behöva gå till var och en och berätta hur jag kände.
 
Sv: bort skämd tonåring

:)TE=FriidaB;10171405]Hej!

Jag är dock bara 19 år, ingen tonårsmamma med andra ord ;) Men har själv haft lite liknande problem. Jag hade häst och hästen lockade mer än skolan. Dock var det inte allt.. Jag skolkade en del i högstadiet, dock var jag aldrig hemma under dagarna och skolan tog inte heller tag i något.

Hur som helst så tror jag absolut inte att du ska hota med hästeriet. Det gjorde mina föräldrar, under en lång period, (dock var det bråk hemma då, som inte hade med skolan att göra). Men hotet om hästeriet gjorde det bara värre för mig. Då hade jag ingen tillflyktsort alls och jag tappade orken att vara i stallet - pga rädsla att mista det. Hästarna var ju det stället jag hade kunnat må bra på. Att ge din dotter konsekvenser kan vara bra, om du utför konsekvenserna direkt! - men innan du gör det, tycker jag att du ska försöka ta reda på vad problemet härstammar till. Att försöka förstå varför det är som det är osv.

Försök få henne att gå till kuratorn, eller liknande. Kanske hon har någon vuxen, som bara hon pratar med och inte du, i stallet eller nånannanstans, som hon verkar litar på? Om det finns någon sådan, kan det vara bra om du ber den personen försöka komma i kontakt med din dotter. Utan att du sedan "lägger dig i", utan lämpa över lite ansvar till den personen. Det var så det började för mig, jag hade en i stallet jag kunde lita på till 100% och jag visste att min mamma el. pappa inte var där och snokade. Det är alltid lättare att prata med någon utan en roll som tex kurator, först. Ordet kurator kan låta hemskt, innan man vant sig att det faktiskt är bra att prata med någon. Be folk hålla ögona öppna och be dem att våga fråga henne om hur hon mår! Dem kan behöva fråga det flera gånger om - men varken du el. dem får ge upp! Det kommer säkert ta tid innan hon vågar lita på någon..

Försök även du prata med henne, låt det inte omvandlas till bråk. Utan sitt ner, berätta lite om ditt liv (ifall du har liknande tidigare problem). Tillåt henne känna att du ger henne ditt förtroende - då kommer hon troligen kunna ge hennes förtroende till dig fortare!


Kanske inte så mycket råd egentligen. Men ge inte upp och gör inte något förhastat. Låt det krypa fram, ge henne tid och förståelse! Visa att du bryr dig, krama henne, säg att du älskar henne. Visa att du älskar henne med saker som inte kostar! För hur det än är så är kärlek mycket viktigare än saker och pengar.


Lycka till :)
/Frida[/QUOTE]



hej hej :banana:
det första du säger är att man ej sak hota med hästen har ej gort det
jag ska nog fråga henne om hjälp av en annan tjej nogra dagar i veckan om det är det som behövs???
jag tror att det är killen som problemet ligger i ( kan ju ej vara säker idet)

tack alla ni som har svarat

mvh kärn :)
 
Sv: bort skämd tonåring

hej hej :banana:
det första du säger är att man ej sak hota med hästen har ej gort det
jag ska nog fråga henne om hjälp av en annan tjej nogra dagar i veckan om det är det som behövs???
jag tror att det är killen som problemet ligger i ( kan ju ej vara säker idet)

tack alla ni som har svarat

mvh kärn :)

Jag förstod att du ej har gjort det, men som jag förstod rätt av vad några andra skrev så tyckte dem att du skulle göra det. Ville bara då förklara att det troligen inte är bästa lösningen :)

Förstår inte direkt vad du menar med: jag ska nog fråga henne om hjälp av en annan tjej nogra dagar i veckan om det är det som behövs???, om du menar med hästen - så tycker jag att det kan vara en bra idé! När du vet, säkert, vad problemet är och om hon går med på det. Annars kanske hon känner sig ivägknuffad. Då kanske hennes tillflyktsort försvinner. Jag vet ingenting om det jag skriver, men jag kan tänka mig in i hur jag har känt kring detta. Så det jag skriver behöver inte vara sant när det gäller din dotter.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Helt främmande mark för mig och jag vet inte riktigt hur jag ska berätta. Vår älskade far, svärfar och farfar gick hastigt bort i...
Svar
10
· Visningar
1 212
Senast: Rugge
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 916
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 612
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 904
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp