bort skämd tonåring

K

KÄRN

hej är mamma på 36 år
HAR STOR PROBLEM MED MIN TONÅRING
hon går ej i skolan och vi har varit i kontakt med skolan så det är inget där ???????
hur ska jag göra? :confused:
hoppas att jag får svar
hopp lös mamma
 
Sv: bort skämd tonåring

Stödföräldrar, byte av skola tycker jag är en bra början. Min mamma och pappa har varit störföräldrar åt en tjej och tyvärr lyckades inte detta=(. Men nu har tjejen kommit till ett "Permanent boende" och kommer hem till sin familj varannan helg eller vad det nu va. Och det går bättre!

Att bryta gamla ovanor är ett måste!
 
Sv: bort skämd tonåring

Du får nog utveckla problemet lite mer.
Har du frågat henne varför hon inte vill gå till skolan?
 
Sv: bort skämd tonåring

Undrar också varför hon inte vill gå till skolan?

Skoltrött?,mobbning?,killproblem?,kompisproblem?,tonårstrött? osv...
 
Sv: bort skämd tonåring

Ja det började i sommras med att hon träffade en kille som ej har det så lätt här i värden mamma som skiter i killen och en pappa som är för snäll :smirk:
och så har vi pratat med skolan och kopisar har hon men vet ej om det är något mer.
man kan ej ha en kamra på henne för då skulle jag veta
hon vill ej prata om det här :crazy:

vi pratade med henne att hon skull gå till kuratorn på skolan.
och ditt gick hon men gav ej något reultat
:cry:
 
Sv: bort skämd tonåring

tonårstrött? killproblem?

det kan vara det?
men vet ej pågrund av att hon har ej varit i skolan så tror jag att det är kopisar också
:confused: :crazy: :eek:
 
Sv: bort skämd tonåring

Men sätt dig ner och verkligen prata med henne.

Försök få en bra relation med henne, intressera dig för vad hon verkligen säger, ge henne tid, visa att du finns för henne.


Jag tycker inte det verkar som om hon är bortskämd, snarare bortglömd.

Varför har killens problem hemma blivit problem för henne?
 
Sv: bort skämd tonåring

Nu skriver jag lite utifrån mig själv och hur min mamma hanterade situationen.
Dock gjorde jag en flytt på 100 mil och började ett nytt liv, vilket inte är aktuellt i denna situationen, men bör nämnas nu när jag skriver.

Jag var väldigt strulig under skoltiden, var nästan aldrig i skolan utan satt och tjuvrökte med äldre killar från grannkommunen eller åkte moppe runt stan och hittade på satyg.

Och om jag var i skolan, så var jag fruktansvärt otrevlig mot lärare, och absolut ingen trevlig person att vara runt.

Detta och mycket mycket mer fick min mamma att slita sitt hår, tills en dag när hon stoppade in mig och en väska i bilen och drog iväg.
Arg som ett bi var jag självklart och vägrade prata med henne annat än när jag frågade vart vi skulle.

Den dagen hade min mamma bestämt sig för att vi bannemig skulle få upp våran bra relation som vi haft tidigare och hon skulel få mig att se livet från en annan synvinkel.

Hon tog med mig på minisemester till Danmark, drog med mig på en massa roliga grejer, tittade på mängder av sevärdheter m.m.

Jag var självklart sur och tvär med en arg rynka i pannan, men mamma fortsatte hålla humöret uppe och puschade mig.
Det var då jag insåg vilken härlig mamma jag har.

Jag kan inte förklara vad som hände, men man kan lugnt säga att poletten ramlade ner.

Känner att det är lite svårt att skriva om det på ett bra sätt så att man kan sätta sig in i situationen, men jag hoppas att någon förstår hennes tankesätt iaf.

Jag vill inte påstå att jag var guds barn efter det heller, men jag fick respekt för min familj, och började engagera mig mer i skolan och framförallt så upplevde jag skuldkänslorna av att ha behandlat min mamma så illa, skyllt alla problem på henne, när det egentligen inte allas var hennes fel.
 
Sv: bort skämd tonåring

Men sätt dig ner och verkligen prata med henne.

Försök få en bra relation med henne, intressera dig för vad hon verkligen säger, ge henne tid, visa att du finns för henne.


Jag tycker inte det verkar som om hon är bortskämd, snarare bortglömd.

Varför har killens problem hemma blivit problem för henne?

:confused:
jag har köpt häst för att hon ska ha något att göra i stället för att springa på staden och sitta vid datorn!
vi åker och simmar 3 timmar på måndagar jag är med i stallet vi hyr ridhus så hon kan utväklas i sitt redande jag pratar med henne. då säger hon att jag bara sjattar. jag bara suger. jag sväljer allt hon säger om mig hon är inte bort glömd hon
ÄRBORTSKÄMD :cry: :confused:

KAN EJ SVARA PÅ DEN SISTA FRÅGAN! ????????
:cry:
 
Sv: bort skämd tonåring

Jag tycker nog att du ska förklara att du inte förstår va som är problemet, och förmodligen kommer du fortsätta tjata tills du förstår... sen skulle jag (om hon inte måde typ psykiskt dåligt av skolan) säga att om hon inte går dit, ja då blir inte träning i ridhuset heller....men de är ju jag 20 år och utan barn ;)
 
Sv: bort skämd tonåring

I brist på roligare satt jag och tittade på senaste avsnittet av "Skolfront" på TV idag och där hade de just ett inslag om långvarigt skolk.
Enligt en forskare så var de vanligaste orsakerna antingen problem med kompisarna, att de var utsatta eller utstötta, eller att de helt enkelt hade det roligare hemma.

En elev som lockats tillbaka till skolan svarade på frågan om varför hon skolkat i drygt ett år och hon sa bara att det var skönt att vara hemma, slippa plugga och slippa kraven. Fast hon tyckte det var rätt kul att vara tillbaka i skolan igen nu. Men förstå att missa ett helt år.....

Om jag minns rätt så sa de att viktigast var att man reagerade så fort som möjligt och inte lät skolket pågå nån längre tid. Det måste till en tydlig markering. Självklart måste man försöka få reda på om skolket har en orsak i skolsituationen, om någon trakasserar eller är elak mot eleven, men det brukar också gå snabbare att lösa om eleven går till skolan än om den stannar hemma.
 
Sv: bort skämd tonåring

Du börjar med att skriva att hon är bortskämd, på vilket sätt tycker du att ni skämmer bort henne ?

Hur gammal är hon ?

Vad gör ni om hon inte går i skolan ? Vad gör HON om hon inte går i skolan ? Vad gör skolan ? Vad gör Soc ? om hon går på gymnasiet är det inte mycket att göra, eftersom det inte är skolplikt i gymnasiet.

Däremot skulle jag aldrig acceptera en tonåring hemma som varken jobbade eller pluggade.
 
Sv: bort skämd tonåring

nja sitter och glor gör hon inte hästen och andra saker är nog bättre en skolan´:eek:
 
Sv: bort skämd tonåring

Du börjar med att skriva att hon är bortskämd, på vilket sätt tycker du att ni skämmer bort henne ?

Hur gammal är hon ?

Vad gör ni om hon inte går i skolan ? Vad gör HON om hon inte går i skolan ? Vad gör skolan ? Vad gör Soc ? om hon går på gymnasiet är det inte mycket att göra, eftersom det inte är skolplikt i gymnasiet.

Däremot skulle jag aldrig acceptera en tonåring hemma som varken jobbade eller pluggade.

15 år snart
hon går iväg på morgonen som vanligt och sen kommer hon hem när vi har gått till jobbet
skolan har ringt många gånger hem och till jobbet så nu har hon börjat att gå hem till mormor också
vi har nog ej kommit till soc en :cry:
 
Sv: bort skämd tonåring

kan du inte köra henne till skolan då?
om jag hade gjort så med min mamma hade jag inte fått något, hon hade tvingat mig till skolan....
om det bara är så att hon tycker skolan är tråkig så får hon väl fortfarande gå dit annas är det kanske dags o verkligen prata med henne om vad felet är funkar det inte att prata med henne själv så ta med henne till kuratorn o att ni båda är där o pratar....
 
Sv: bort skämd tonåring

Hon har skolplikt.

Skolan kommer antagligen att kontakta soc om hon inte kommer till skolan.

Änen gång, på vilket sätt skämmer ni bort henne ?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Helt främmande mark för mig och jag vet inte riktigt hur jag ska berätta. Vår älskade far, svärfar och farfar gick hastigt bort i...
Svar
10
· Visningar
1 212
Senast: Rugge
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 916
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 612
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 904
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp