Borsta tänderna????

K

Kiira

Finns det någon som gör det på hästen?
Har aldrig hört om det men började fundera (helt fel antagligen...) för man borstar ju sina egna tänder, och vissa borstar ju sina hundars tänder...så varför borstar man inte hästarnas tänder?
Man ger dom ju betfor som är sött och vissa ger ju socker och annat godis. Borde vara skadligt för tänderna i lika stor utsträckning som för oss. :confused:

En liten funderung bara...
kanske någon som har svar?

/kiira

på min häst så skulle det iaf vara en omöjlighet. han skulle säkert äta upp tandborsten :D
har faktiskt aldrig kommit på idéen att borta hästens tänder, men det är en intressant tanke :rofl:

Hej
Hästarnas saliv skiljer sig från människans, ( enzymer) och socker är då inte lika "farligt" för en hästtand som en människotand. Gräs innehåller socker.

Att tänderna är bruna och gula på en häst är bara bra, det skyddar tanden.

Äldre hästar (20+) kan man borsta tänderna på eftersom det kan bli "fickor" mellan tänderna och (maten)gräset hamnar där och orsakar tandröta(hände på min Connermara).
Jag använde en liten mjuk diskborste och Aloe Vera tandkräm ,eftersom man inte behöver spotta efter man använd det, + att det INTE inehåller fluor.

I normal fall gör man det ju inte.

Min kusin hade dock en häst som fick tandsten (tror jag det var) och fick rekommendationen av veterinären att "borsta" tänderna några gånger i veckan. Alltså inte med tandkräm ( :p ) utan med en tandborsta (hårdare variant av detta) och vatten.

Han lärde sig snabbt vad det var och det tog inte lång tid innan han snällt accepterade det. ;)

Det bästa om man är osäker på just sin häst pga missfärgade tänder el liknande är att fråga tandläkaren när denne kommer till stallet! De brukar ge rekommendationer på behandling!

jag har blivit rekommenderad av vet. att göra det på min häst, utan tandkrän ;).
han har en sprucken tand (bara halva är kvar) och som tidigare var inflammerad.
jag ska borsta den för att hålla bort smuts osv och det har artat sig bra så förmodligen kommer vi inte behöva ta bort tanden.

det är en framtand på underkäken.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 052
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 410
Senast: Linda_A
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka