Borsta tänderna?

Geysir

Trådstartare
Jo, jag är ju rätt nybörjare, men jag försöker lära mej... Igår träffade vi en kiropraktor som blev helförtjust i Geysir:cool: Fick omdömet - inte ont nånstans, mjuk och fin:love: Däremot hade han tandsten som kiropraktorn tog bort, tack tack. Nu undrar jag; brukar ni borsta tänderna på era hästar? Kan det vara dumt? Eller är det som jag tror, bättre att borsta nån gång då och då för att förhindra tandsten - näe jag ska inte använda tandkräm eller eltandborste:banana:

Sv: Borsta tänderna?

Har kanske inget direkt svar, däremot vet jag att det hjälper inte att bara borsta någon gång då&då, utan ska man borsta för att förhindra tandsten ska det vara varje dag. Eller ja, så är det iaf på hundar och mäniskor, borde väl vara ungefär detsamma på hästar? :)
Och nej, jag har aldrig borstat tänderna på en häst ^^

Min undran blir ju direkt: Hur i hela friden ska du nå å borsta alla tänder?:eek:

Jag skulle inte vilja stoppa in hela min arm för att nå de innersta kindtänderna, men visst skulle det kanske va bra att borsta framtänderna?;)

Hur kunde kiropraktorn se det? Var denne i munnen med stege och munrulle, eller?
Nej tandsten måste tas bort av veterinär/tandläkare, på annat sätt får man inte bort det. MEN ett tips för att undvika tandsten, ett bra grovfoder och även om man kan ge dem lite slanor eller ungträd att gnaga på i hagen.

De enda tänder där det är vanligt med tandsten är betarna o där ser man det ganska lätt samtidigt som det oftast inte är ngt problem.
PL

Jag har aldrig borstat min hästs tänder och skulle aldrig få för mig att göra det heller.

Däremot pillar jag bort lite löst sittande tandsten med finrarna emellanåt (mellan tandläkarbesökenm, där de rengörs grundligt från tandsten såklart) En del sitter ju hårt, men vissa är lite mjuka i kanterna så att man kan pilla loss dem.

Men... det är ju inget man ska leka med själv, så sitter det hårt (dvs. så det inte lossnar när du pillar med fingret) så låt det vara tills tandläkaren fixar det. Tandköttet kan bli inflammerat och man får vara försiktig så att man inte skadar dem. Absolut inga främmande föremål och inte det minsta våld. Lossnar det inte så får det sitta helt enkelt.

Anledningen till att jag gärna tar bort lite mellan besöken är att min häst får väldig konstig tandsten med matrester och hår bla. inblandat :crazy: Troligtvis därför sitter den inte så hårt i kanterna heller. När det är nykommen och "ren" tandsten utan matrester i är den ju väldigt kompakt och sitter hårt.

jo, jag bara sa när han var klar med konstaterandet av hur fin Geysir är att han har lite speciella tänder - han ser ut som en gammal hockeyspelare - så då kollade han i munnen och såg tandsten på tänderna längst fram. Vi var hos tandläkaren för nån månad sen och han sa inget då och det är inget jag tänkt på att kolla:o
Tack alla för svar förresten:bow:, och han har att gnaga på i kväll/natthagen, det är skog där och det finns nog inte många träd som trivs så himla bra längre... men vi ska bygga ut skogsdelen

Eftersom hästar inte har samma kariesproblematik som t ex oss människor finns det ingen anledning att borsta tänderna. Som skrivits tidigare har de sällan problem av den lilla tandsten de får heller (och det som ses på framtänderna är oftare cement...).

Ägna den tiden åt att borsta tänderna på er hund eller katt, där gör det nytta!

Jag var på ett djursjukhus och kollade en av min hästars tänder för inte så längesedan, han hade också en del tandsten på framtänderna och framförallt betarna.

Veterinären sa att det inte var något hästen har ont av, men att det kan vara bra att "borsta" tänderna då och då med en diskborste (framförallt betarna för dem används inte på samma sätt, och det var där min häst hade rätt rejält med tandsten).

han, kiropraktorn alltså, sa att det var ovanligt med tandsten i den omfattning Geysir alltså hade... och tandläkaren sa inget för typ tre eller möjligtvis fyra månader sen, men kan man verkligen göra skada med en mjuk tandborste på framtänderna undrar jag? jag kommer naturligtvis att vara superförsiktig - han ska ju för sjutton gubbar bli morbror IGEN vilken dag som helst nu - där fick jag det sagt åxå:banana:

Jag tror verkligen inte det skadar om du borstar tänderna på honom... Så borsta på du :)

Min häst får en del tandsten på betarna. Tandläkaren rensar noga när vi är på besök hos honom och däremellan pillar jag bort tandstenen själv. Inget svårt alls, även om man inte får bort det som sitter stenhårt (haha).

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 844
Senast: lewellyn
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 054
Senast: Heulwen
·
Övr. Hund Nu var det ungefär ett halvår sen vi va o tog bort tandsten på Arne, och efter det har han varit så kass på att tugga på ben! Han tuggar...
Svar
13
· Visningar
1 355
Senast: Miiip
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 143
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar