Borsta tänderna?

Geysir

Trådstartare
Jo, jag är ju rätt nybörjare, men jag försöker lära mej... Igår träffade vi en kiropraktor som blev helförtjust i Geysir:cool: Fick omdömet - inte ont nånstans, mjuk och fin:love: Däremot hade han tandsten som kiropraktorn tog bort, tack tack. Nu undrar jag; brukar ni borsta tänderna på era hästar? Kan det vara dumt? Eller är det som jag tror, bättre att borsta nån gång då och då för att förhindra tandsten - näe jag ska inte använda tandkräm eller eltandborste:banana:

Sv: Borsta tänderna?

Har kanske inget direkt svar, däremot vet jag att det hjälper inte att bara borsta någon gång då&då, utan ska man borsta för att förhindra tandsten ska det vara varje dag. Eller ja, så är det iaf på hundar och mäniskor, borde väl vara ungefär detsamma på hästar? :)
Och nej, jag har aldrig borstat tänderna på en häst ^^

Min undran blir ju direkt: Hur i hela friden ska du nå å borsta alla tänder?:eek:

Jag skulle inte vilja stoppa in hela min arm för att nå de innersta kindtänderna, men visst skulle det kanske va bra att borsta framtänderna?;)

Hur kunde kiropraktorn se det? Var denne i munnen med stege och munrulle, eller?
Nej tandsten måste tas bort av veterinär/tandläkare, på annat sätt får man inte bort det. MEN ett tips för att undvika tandsten, ett bra grovfoder och även om man kan ge dem lite slanor eller ungträd att gnaga på i hagen.

De enda tänder där det är vanligt med tandsten är betarna o där ser man det ganska lätt samtidigt som det oftast inte är ngt problem.
PL

Jag har aldrig borstat min hästs tänder och skulle aldrig få för mig att göra det heller.

Däremot pillar jag bort lite löst sittande tandsten med finrarna emellanåt (mellan tandläkarbesökenm, där de rengörs grundligt från tandsten såklart) En del sitter ju hårt, men vissa är lite mjuka i kanterna så att man kan pilla loss dem.