Borsta svansen, Lr inte!?

T

tjej14

Ska man borsta hästens svans. Har hört att man inte ska det för det försvinner för mkt tagel då. Men kan man borsta den om man har pälsglans kanske? ;)

Min häst HATAR verkligen ljudet från sprayflaskor etc. Något tips för hur jag kan vänja honom vid det ? :)

Sv: Borsta svansen, Lr inte!?

Inte vet jag, har aldrig provat. Fruktansvärd antagligen :d men det var min ridlärare som sa det till mig och jag blev lite fundersam :)

Jag borstar bara hästarnas svansar någon gång i veckan/tävlingar...
Lånade ut en ponny för några år sedan, när han kom tillbaka var den fina tjocka svans han hade haft, jätte tunn:( antagligen borstat den väldigt flitigt, så någon sanning ligger det nog i det;)

kom just hem från stallet efter å ha glans-spray:at min hästs svans :p den borstas flitigt nästan varje dag med piggborste, men jag är rätt noga med å inte slita i den, glansspray är GULD!

tips ang. sprayflaskan... gör sprutljud å typ tshcchhh tschhhyyyy sen sprutar du... det är bara å spruta tills han slutar fjanta.. det e ju inte så att han DÖR...

ta en blomspruta å spruta i luften framför honom så han ser att det inte e läskigt (sikta bort från honom asså) :)
sen lite på halsen eller benen... bara å lära sig!

jag sprayar min häst svans ett par gånger i veckan o borstar den varje dag, den är som silke, lossnar max ett hår varje gång jag borstar :D ta pälsglans på en svamp oom det absolut inte går att spraya svansen. Men eftersom hästen inte känner när du sprayar svansen brukar det gå bra. Min var livrädd när jag fick honom men envishet ger resultat, nu kan jag spraya hela hästen :)

Hejsan!

Borstar min hästs svans med en vanlig hår-bårste. Tycker att det slits av färre hårstrån på det viset, kanske har fel, men det känns så.

Dessutom är jag noga med att ta glans-spray istället för att rycka och slita. I pannluggen där det också behövs lite spray ibland (min häst har stubb-man) brukar jag ta i handflatan och dra i luggen eller så spayar jag direkt på brsten, ALDRIG i huvudet.

Jag borstar ganska sällan. Reder ut varje dag med fingrarna. Om jag borstar så har jag en vanlig hår borste eller en vanlig ryktborste och pälsglans i. Piggborste i svans och man är ganska förbjudet på mina ston.:devil:

Jag borstar ganska sällan. Reder ut varje dag med fingrarna. Om jag borstar så har jag en vanlig hår borste eller en vanlig ryktborste och pälsglans i. Piggborste i svans och man är ganska förbjudet på mina ston.:devil:

äh, kör med glansspray så ska du se att stona blir glada ;)

du har väl ardennrar??? tänk en nyborstad fluffig svaaans :love:

Jag borstar nästan aldrig min hästs svans men den hade inte tagit skada av det. Den växer som ogräs, har växt 10-15 cm sen i somras:o

Men det tar nog ingen skada att man reder ut den varje dag med fingrarna, sen kan man borsta den men en mjuk bortse. Sen kan man säkert ta pälssglans nån gång i bland om man vill borsta igenom den ordentligt.

det jag gör när jag borstar min hästs svans är att ta ett grepp längst ner och kamma ut topparna sen tar jag en slinga i taget och reder ut med fingrarna som jag sedan borstar ut sen när hela svansen är fri från knutor borstar jag igenom hela.

Oj vilket tålamod du måste ha. haha:p

Ska testa tipsen om sprayet åxå tack!:D

jag använder pälsglans (rikliga mängder :angel: ) varje gång jag borstar medryttarpållans svans.
sen tvinnar jag svansen hårt, börjar längst ner med ca 5-10 cm otvinnat, drar igenom det med piggborsten, sen tvinnar jag upp 5-10 cm till, borstar igenom det, etc etc, tills hela svansen är borstad. max 2-3 strån sitter i piggborsten sen och hennes svans är både tjock och snygg!

ang. sprayljudet är ju bara att träna.. ta en sprayflaska med vatten så slipper du slösa pälsglans i början. spraya lite då och då, men inte på hästen, utan i luften. tillslut bör ju hsäten vänja sig, om man ser till att själv vara lugn och helt enkelt visa att det inte är otäckt.

funkar inte det, så kan du prova med bomull i öronen... även om det är "beröringen" som är otäck (är ju så för vissa hästar) så har dom ju inte världens känsel i svansen direkt... :p

Om man använder en rotviska kan det inte vara så farligt! Det gör jag..:angel: Men många använder piggborste och då försvinner typ hela svansen efter ett tag! (*host* lite överdrivet kanske :smirk: )

Borstar min hästs svans med en vanlig hår-bårste. Tycker att det slits av färre hårstrån på det viset, kanske har fel, men det känns så.

Det tycker jag också, så helt fel har du nog inte. ;)

Jag borstar Lidos svans varje dag, men reder först ut den med fingrarna för att få bort allt spån som han lyckas trassla in varje natt. När det är gjort borstar jag igenom svansen med hårborsten och det är inte många strån som åker av då. Personligen är jag inte så förtjust i pälsglans, jag tycker svansen blir så äckligt smord då... :crazy: Så ingen pälsglans i min pålles svans! :D

Min häst hade inte så mycket svans, men den blev ganska fin med åren. Jag satte i pälsglans när den var nytvättad(givetvis med balsam ;) ), redde ut den försiktigt med kam, och så blev det lite glans emellan tvättarna (tillhör inte dem som schamponerar så ofta). Dagligen reddes den med fingrarna och lite kam i topparna vid behov. Inte mångade tappade hårstrån där inte.
Ulrika

Jag borstar aldrig min pollas svans, inte ens om jag ska träna. Hon har en liten och tunn svans som ändå har växt ganska mycket sen jag fick henne. Klipper den bara ibland men sedan låter jag den växa.

Ända gången den borstas är när hon ska tävla och det är väldigt sällan. Och då brukar jag bara "borsta" den med fingrarna. Tar väll ett tagt men den blir tjock och fin då.

Jag borstar svansen på hästarna kanske...1 gång varannan månad om ens det, man ser när det behövs, annars tycker jag man skall låta svansen vara så mycket som möjligt då det sliter att borsta den. Dessutom - om jag borstar den använder jag aldrig piggborste eller liknande, använder bara en ryktborste med mjuka nylonstrån. Sen brukar jag toppa svansen lite ibland.

Svansarna borstar jag en gång var fjortonde dag, eller så. Däremellan reder jag ut dem med fingrarna.
När jag borstar gör jag det efter att ha tagit på glansspray och låtit det torka, och använder sedan en grov borste med naturborst.

Immer

Borstar aldrig mina hästars svansar; reder ut dom med fingrarna istället och har pälsglans i nästan varje dag, e väldigt rädd om deras svansar!

Att borsta med piggborste sliter en hel del. Bättre att ta en rotviska eller reda ut med fingrarna. Det gör jag. Använder pälsglans regelbundet och borstar med en såndär "hårborste" för hästar inför träning/tävling.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 358
Senast: Stergo
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
750
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har införskaffat mig en hårfager häst. Jag skulle vilja ha tips på hur man underhåller denna så bra som möjligt för att den ska bli...
Svar
17
· Visningar
1 409
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar