Borsta hästen

M

Mildis

Hej!

Jag undrar vad ni har för borstar till de hästarna som gärna blir skitig...?
För mig kan det ta ca 30 min för att borsta hästen, då jag är så noga (hatar när det är skitigt, jag är lite pedant:angel: )... det är väldigt jobbigt då när man kanske har brottom eller när man ska rida ut med andra och de blir klara på 10 min :eek:, vad ska man göra? Tips? Vissa orkar därför inte vänta på en och det är lite jobbigt och då blir man stressad, även om man har lång tid på sig!
Alla andras hästar ser så rena och fina ut och så känner man som om man själv kommer där jätte skitig och dan... Det som är jobbigt då är att det inte finns någon spolspilta och man vill ju inte riktigt duscha hästen ute nu i det här vädret... Snälla ge mig tips!

// Matilda

Sv: Borsta hästen

Antingen får de gå med på att det tar tid, eller så får du låta hästen ha lite smuts runtom sadeln.. Släng annars på ett täcke dagen innan när du vet att du kommer ha bråttom eller att andra har bråttom. Då slipper man den mesta smutsen :)

Jag kör först med en piggborste på hästen där den har lera, sen drar jag över med en rotborste och sedan ryktborsten nogrannt.. klart på 10 min..

Känner igen det där, alla andras hästar blir renborstade jättefort och en själv har itne äns gjort halva hästen innan de fått på sadeln.

Om det är regnigt och blött ute ha ett regntäcke på hästen. Då blir det ju smuts på täcket istället och det är ju bara att tvätta:D.

1. Piggborste och ryktsten. 2. Ryktskrapa och vanlig ryktborste- Massera i runda rörelser med ryktskrapan på de mjuka delarna (EJ på ryggrad, ben och sånna stället). Då kommer det som ligger djupast ner fram, som inte syns när man itne klappar hästen så det dammar så fint, sedan borsta bort det med ryktborsten. 3. Rotviska för en fin slutfinish. Då blänker hästen så fint.

Bara?? :D

nä ärligt talat har jag ett litet tips, fukta borsten så fastnar dammet på borsten. Blir hästen blöt har du för mkt vatten, värt att prova iaf

Jaa, fukta borsten när hästen är lerig. då blir det verkligen inte geggamoja. (ironi).
Att fukta blir inte bra. Det ser bara glansigt och snyggt ut, men i själva verket är det för vattnet gör att pälsen ser mörkare ut. Blir itne snyggt när det torkat.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård