Sv: Borrelia
Finns det någon här som har någon erfarenhet av borrelia på häst? Behöver lite feedback på om de hade höga värden eller låga? Behandlat eller inte? Symtomer? Hur lång tid innan tillfriskning m.m . berätta alla era erfarenheter.
Verkar som dotterns ponny råkat ut för borrelia. Ska börja behandla honom i dag.
Har det konstaterats att ponnyn har Borrelia och den har symtom så bör den behandlas enligt min erfarenhet.Annars kan du få luriga kroniska problem..
Låga eller höga värden spelar mindre roll enligt min erfarenhet.
Symtom=behandla!
Nej jag är ingen veterinär
men har haft oturen att ha en ponny som åkt på Borrelia från hell.Tre ggr.Eller rättare sagt två ggr men eftersom jag ödmjukt lydde dåligt råd från en veterinär så blev Borrelian inte rätt behandlad först.
Nu hoppas jag att ponnyn svarat på sista tuffa behandlingen(vilket det verkar som tack o lov.)
Har flera bekantas hästar som också åkt på Borrelia.
Endast de som genomgått tuffa 10 dagars behandlingen med samma preparat som används på Elichias har tillfrisknat helt.
En vänninas tävlingshäst fick behandlas två ggr innan den blev fullt frisk,tog två år innan den var i samma kapacitet som innan den blev dålig..Den tävlade dock på hög nivå inom distans.
Annars har jag hört ett halvår kanske,beror precis på hur länge hästen varit dålig innan den får rätt behandling.Olika från individ till individ.
Ju fortare behandlad desto snabbare kan hästen repa sig.
Mitt råd är lyssna på din veterinär men lyssna mest på din häst,den vet bäst hur den mår!
Inte alla står med kraftiga symtom.
Tvekar du det minsta på veterinärens råd och medicinering ,hör dig för efter kunnig veterinär på området,min erfarenhet är att många veterinärer tyvärr är okunniga och dåligt uppdaterade på Borrelia och Erlichias(kallas väl Anaplasmos nu tror jag?)
Skit samma vad fästingsjukdomarna heter korrekt eller hur man nu stavar det,jag har säkert stavat fel..
Min poäng är att det kan vara extremt frustrerande att vara hästägare ibland när fem olika veterinärer har fem olika åsikter.
Sista ordet har alltid hästen ,och hur den mår är det viktigaste,tyvärr får man som hästägare ibland stånga sig blodig i jakten på kompetent och engagerad veterinär.Men letar man lite så hittar man mkt skickliga veterinärer,så ge inte upp !
En svensk undersökning har genomförts där hästar infekterats med Borrelia efter vad jag hört,två dog.samtliga hästar avlivades efter försöket tror det var 4-5 månader efteråt så tyvärr har de inte bevisat att den faktiskt kan bli kronisk vilket vissa veterinärer faktiskt tror.
Vad får din ponny för behandling nu?
Förutom veterinär behandling kan man komplettera med alternativa stärkande behandlingar som akupunktur,örter mm,glöm inte att hjälpa Tarmfloran med typ Probimin el liknande. Tarmfloran slås lätt ut ,eller störs lätt av behandlingen med starka mediciner.
Lycka till .
Och hoppas din ponny snabbt blir bra!