C

caspar

Finns det någon här som har någon erfarenhet av borrelia på häst? Behöver lite feedback på om de hade höga värden eller låga? Behandlat eller inte? Symtomer? Hur lång tid innan tillfriskning m.m . berätta alla era erfarenheter.

Verkar som dotterns ponny råkat ut för borrelia. Ska börja behandla honom i dag.

Sv: Borrelia

Finns det någon här som har någon erfarenhet av borrelia på häst? Behöver lite feedback på om de hade höga värden eller låga? Behandlat eller inte? Symtomer? Hur lång tid innan tillfriskning m.m . berätta alla era erfarenheter.

Verkar som dotterns ponny råkat ut för borrelia. Ska börja behandla honom i dag.
Har det konstaterats att ponnyn har Borrelia och den har symtom så bör den behandlas enligt min erfarenhet.Annars kan du få luriga kroniska problem..
Låga eller höga värden spelar mindre roll enligt min erfarenhet.
Symtom=behandla!
Nej jag är ingen veterinär:angel: men har haft oturen att ha en ponny som åkt på Borrelia från hell.Tre ggr.Eller rättare sagt två ggr men eftersom jag ödmjukt lydde dåligt råd från en veterinär så blev Borrelian inte rätt behandlad först.:mad:
Nu hoppas jag att ponnyn svarat på sista tuffa behandlingen(vilket det verkar som tack o lov.)

Har flera bekantas hästar som också åkt på Borrelia.
Endast de som genomgått tuffa 10 dagars behandlingen med samma preparat som används på Elichias har tillfrisknat helt.
En vänninas tävlingshäst fick behandlas två ggr innan den blev fullt frisk,tog två år innan den var i samma kapacitet som innan den blev dålig..Den tävlade dock på hög nivå inom distans.
Annars har jag hört ett halvår kanske,beror precis på hur länge hästen varit dålig innan den får rätt behandling.Olika från individ till individ.
Ju fortare behandlad desto snabbare kan hästen repa sig.
Mitt råd är lyssna på din veterinär men lyssna mest på din häst,den vet bäst hur den mår!
Inte alla står med kraftiga symtom.
Tvekar du det minsta på veterinärens råd och medicinering ,hör dig för efter kunnig veterinär på området,min erfarenhet är att många veterinärer tyvärr är okunniga och dåligt uppdaterade på Borrelia och Erlichias(kallas väl Anaplasmos nu tror jag?)
Skit samma vad fästingsjukdomarna heter korrekt eller hur man nu stavar det,jag har säkert stavat fel..:o
Min poäng är att det kan vara extremt frustrerande att vara hästägare ibland när fem olika veterinärer har fem olika åsikter.
Sista ordet har alltid hästen ,och hur den mår är det viktigaste,tyvärr får man som hästägare ibland stånga sig blodig i jakten på kompetent och engagerad veterinär.Men letar man lite så hittar man mkt skickliga veterinärer,så ge inte upp !

En svensk undersökning har genomförts där hästar infekterats med Borrelia efter vad jag hört,två dog.samtliga hästar avlivades efter försöket tror det var 4-5 månader efteråt så tyvärr har de inte bevisat att den faktiskt kan bli kronisk vilket vissa veterinärer faktiskt tror.

Vad får din ponny för behandling nu?

Förutom veterinär behandling kan man komplettera med alternativa stärkande behandlingar som akupunktur,örter mm,glöm inte att hjälpa Tarmfloran med typ Probimin el liknande. Tarmfloran slås lätt ut ,eller störs lätt av behandlingen med starka mediciner.
Lycka till .
Och hoppas din ponny snabbt blir bra!

Glömde svara på symtom..Min erfarenhet av Borrelia är att den kan visa sig väldigt olika beroende på hur länge hästen gått med infektionen i kroppen.
Vissa tappar bara orken,andra kan få konstiga hältor.Andra kan plötsligt bli stående akut med hög feber och svullenhet mm.
Vissa hästar blir stela och ömma i kroppen utan anledning,kan komma och gå i perioder dvs ena dan gå fint för att en annan dag vara som förbytt ,synen kan påverkas,vissa blir korta i rörelsemönstret,"klumpiga",ibland tom vingliga , svullna i kroppen,glanslös päls.Påverkat allmäntillstånd.
Min ponny som precis är nybehandlade såg ut som om nån pumpat in luft i kroppen på honom,svullen i hela kroppen mest runt huvud och skap(trodde först det var en allergisk reaktion, men icke)
Onormala gulaktiga slemhinnor ,visar obehag vid beröring,går undan från kompisarna,sur och upplevs plötsligt som en mkt "gammal häst".
Ömma hovar/sulor och även överkänslig vid beröring på kroppen.Humörsvängningar(tänk pms typ,plötsligt en ilsken häst utan synbar anledning..)
Vissa individer kan tappa hull och bli svårfödda.
Symtomen kan variera från individ till individ och även i styrka på symtomen..

Som jag sagt förut,vi känner våra hästar bäst ,det vissa anser vara milda symtom kan hästen uppleva som mkt besvärande,vi som ser en häst dagligen vet också när hästindividen avviker från det normala!
Det en veterinär kan tolka som en "mkt lugn och trevlig individ" kan i verkligheten vara en häst som är mkt loj.
Min ponny brukade innan han blev sjuk gärna leka Täby galopp och springa och busa som en idiot,först nu efter behandlingen har han igen hängt på lillsyrrans tokrace i hagen igen,lätt att tolka hans tidigare lugn som att han mognat och blivit vuxen och tröttnat på att leka..så var inte fallet:D när han e frisk så är han busig och halvknäpp i huvet precis som matte.:rofl:

Började behandla honom i går med Tetracyklin i pulvverform. Ska behandlas i tre veckor, men man ska se resultat redan efter en vecka, Var hos veterinären för en vecka sedan för problem med vandrande hältor och stelhet i kroppen, då togs blodprov på honom och det visade något förhöjt värde, när vi var på koll i fredags så var han ännu sämre, därav behandling nu.

Nya prover togs som vi får besked på i slutet på veckan. Håller tummarna för att han ska bli bra nu. Kan det ta lång tid från fästingbett till symtom?

Min veterinär sa att hon har aldrig haft så mycket borrelia som i år.

Ger honom proeqo för magen.

Tack för all info, mycket bra förklarat.

Jag känner endast till EN veterinär som behandlar i 10 dagar. Men då måste man köra dit hästen eftersom behandlingen är så kraftfull att man vill ha konstant övervakning.

Jag fick ringa runt som en tok innan någon vet. ens kom ut. Min unghäst låg utslagen med 40,5 graders feber, inga andra symptom. Enligt två vet. skulle jag vänta eftersom det "omöjligt" kunde vara borrelia/ erlichias/ anaplasmos, då hon "endast" hade feber.

Anledningen till att jag envisades och tillslut tog ut distriktarn på helg, kvällstid för blodprov, var att 4 andra hästar i stallet hade drabbats på ett år!
Mycket riktigt, det var borrelia/erlichias. Min lilla var så dålig och dessutom inte transportvan att jag valde att absolut inte transportera henne 20 mil till 10-dagarsbehandlingen.
Hon fick behandling av distriktarn i 5 dagar (han hade så klart sina skäl till att vägra längre behandling än så) och är nu friskföklarad. Om det kommer tillbaka återstår just nu bara att se. :(

Jag har en tysk veterinär och tydligen ett preparat från Tyskland, Jag har tyvärr inte namnet på det.

Borde ju wara rena döden med tc po... Är du säker på att det är tc? Borrelia behandlas ju ofta med penicillin. Kan du inte kolla namnet, snälla!

Gissar att det inte är tetracyklin utan diflucan po – populärt i Tyskland mot Borrelia. HH

Tetracyklin är ett bredspektrumantibiotika. Inget nytt läkemedel.

Jag har nu fÅtt reda pÅ att preparatet heter pulmodox vet.

Och Diflukan torde vara helt verkningslöst mot Borrelia då Borrelia är en spiroket (rätta mig om jag minns fel, TantEster) och Diflukan är verksamt mot svampar...

Anaplasma = Ehrlichios

Borrelia är en helt annan sjukdom, så skriw inte / mellan dem!

Jag vet det. Häststackarn hade konstaterad erlichias(=anaplasmos) och även skyhöga värden på borrelia. Därav mitt /, sorry om det var oklart.

Hon blev behandlad med tetracyklin vad jag kommer ihåg iaf.

Vi har haft 1 omgång borrelia och 2 omgångar ehrlichia på min förra häst.

Hennes symptom under borrelian var väldigt långdragen, var först orken som försvann. Sedan kom känslighet i hela kroppen, var som hon hade ont i varenda muskel och i sista skedet innan vi behandlade blev hon verkligen jätte hängig och åt dåligt. Hon hade då höga värden och enligt veterinären hade hon antgligen gått med detta ett bra tag, hon gissade på år. Hon blev bra väldigt fort efter behandling men kom inte i full kondition förrän 6-8 månader efter behandlingen.

Jag har en väldig lång erfarenhet av dessa fästingsjukdomar då vi kämpade i 9 år med detta. Slutade med att hon nu i april fick somna in efter att hon fått en svår nervskada, vet inte om det är pg. behandlingarna eller sjukdomen.

Lycka till med din ponny!

Hur snabbt märkte ni någon effekt på behandlingen? Och på vilket vis?, Nu har han fått Pulmodox vet i 9 dagar. ska ha beh. i totalt 21 dagar. Min veterinär sa att hon haft ovanligt många borreliafall i år.

Vi tycker att han verkar lite piggare men det är kanske bara inbillning.

Och Diflukan torde vara helt verkningslöst mot Borrelia då Borrelia är en spiroket (rätta mig om jag minns fel, TantEster) och Diflukan är verksamt mot svampar...

Nej, det Diflucan som går att hitta i swenska FASS har den werksamma substansen flukonazol som är werksam mot swampinfektioner. Kanske finns nåt med liknande namn utomlands som HH syftade på?

Äwen Pulmodox finns registrerat i Swerige men inte för djurslaget häst. På licens kanske det är ok att anwända. Personligen tycker jag att tetracyklin är en onödigt tuff behandling mot just Borrelia, eftersom bakterien faktiskt är penicillinkänslig.

Det kan ta tid innan hästen blir bättre, äwen om man dödar smittämnet så kwarstår sas skadewerkningarna en tid.

. Personligen tycker jag att tetracyklin är en onödigt tuff behandling mot just Borrelia, eftersom bakterien faktiskt är penicillinkänslig.

Det kan ta tid innan hästen blir bättre, äwen om man dödar smittämnet så kwarstår sas skadewerkningarna en tid.
Hur många Borreliahästar har du personligen behandlat?

Pencillin är tyvärr för mesigt enligt min erfarenhet.. teori och praktik är två helt skilda saker.

Visst är Tetracyklin tuff behandling men Borrelia som får härja fritt i hästens kropp är desto mer allvarligt!

Borrelia är inte att leka med,jag anser att du gör mer skada än nytta med att behandla Borrelian med vanligt pencillin,du lägger locket på och det lindrar ngt men det tar inte död på borrelian ordentligt.

Jag har sett så många misslyckade pencillinbehandlingar på Borrelia så jag blir riktigt förbannad!
Hade de fått rätt behandling från början istället så hade hästarna tillfrisknat mkt tidigare ..
Om vissa veterinärer följde upp sina behandlingar och kanske tog till sig kunskap från andra mer erfarna veterinärer inom området så skulle färre hästar dras med problem pga felaktigt behandlad Borrelia!

Jag tar hellre riskerna med tetracyklinbehandling och ger hästen en ärlig chans att bli fri borrelian en gång för alla.
Aldrig mer att jag tror på en veterinär som tror det räcker med simpel pencillinbehandling,det har kostat mig mkt ,många pengar men värst av allt onödigt lidande för min häst!
Och tyvärr är jag inte ensam om den erfarenheten..

Senast ändrad:

Vår ponny verkar mycket piggare och gladare men har ju bara behandlat 12 dagar så vi har ju ca 10 dagar till att behandla, Vi tänkte åka tillbaks till veterinären om ca två veckor och kolla upp honom. Han såg ut som om han var mellan 90 och döden innan han fick behandling, halt från o till på alla fyra och stel i hela kroppen och mycket trött, därför skönt att se att han piggnat till.

Vi hoppas så på att han ska bli bra.

hur långt tid efter bahandling har ni börjat skritta? Och hur har hästen känts då?

har effekten på behandlingen kommit snabbt?

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
455
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka