Borrelia !!!

gylle

Trådstartare
På en ingivelse skickades det häromdagen iväg blodprov på E/B på hingsten, egentligen så var det bara ett halmstrå. Han har ju dragits med muskelproblem från sin kastanjförgiftning (om det nu var därför inget E o B prov är taget tidigare dumt nog). Har haft en del knepiga ledreaktioner på sista tiden (ökad värme, men liten svullnad som försvinner direkt igen och dyker upp lite som det känner för utan att jag kunnat se ett mönster att det varit efter hårdare ansträngning), på sista tiden även varit spänd och öm i sdelgjordsregionen, vissa dagar kickar han efter en när man sadlar. Ena dagen pigg som den unghäst han är i ridningen för att nästa dag kännas som 30 år i stället. Ena dagen arbetar han ett hårt pass utan att svettas för att nästa dag bli rejält svettig för mkt mindre. Blitt grinigare och grinigare speciellt på morgnarna. Så när min hemma vet var ute häromdagen och vaccinerade fruntimmerna så fick hon slänga iväg ett blodprov på honom samtidigt. Beställde även tid på en klinik för en hel genomgång av honom och tänkte mest att vi kan ju utesluta det i förväg så är det gjort. Idag kom provsvaret höga titer för Borrelia (nästan 200 (80 är positivt)). När skall det ta slut med oturen för denna stackars kille.
Väntar på samtal från vet så att vi kan köra igång behandlingen, det jag funderar mest på är just nu har jag en klart problem i en framkota (har för en gång skull haft värme och liten svullnad i 2 dagar nu så där är något). Skall man behandla påverkade leder nu för att påskynda läkningen eller skall man hoppas på att detta försvinner ihop med Borrelian ? Hur har ni andra gjort som påvisat Borrelia och också haft ledreaktioner ? Är ju tacksamt om man kan få väck all skit så snabbt som möjligt (ser hela hans kvalsäsong få vingar och flyga sin väg nu). Är så j****a trött på detta nu. Var säkert för att jag innan var så nöjd att jag inte haft en enda skadad häst på 5 år, hann inte tänka tanken förrän de två äldre tävlingshästarna skadade sig rejält (en bäckenfraktur och en som vurpade och vrickad alla 4 benen), ett tag efter vurpar en tredje häst på ett hinder och får en rejäl sträckning i en bog som tog 4 månader innan den var bra och sedan har vi då lillkillen som har hunnit med en förgiftning, 2 muskelbristningar i halsen (troligen av förgiftn), en rejäl sträckning i ryggen, en knäckt sadelbom på bruksprovet (vilket gav rejält ryggont) och så nu som grädden på moset en rejäl Borrelia infektion. När skall det ta slut ?? Funderar skarpt på att börja med kaninuppfödning istället.

Sv: Borrelia !!!

Hej! Min pålle hade borreliainf. för nästan 8 år sedan, men den upptäcktes väldigt sent. Blev behandlad i lederna i lite mer än ett år innan tanken på blodprov kom upp (var kanske inte så vanligt då)

Iaf, så när blodprovet visade positivt så behandlades han, vad jag kommer ihåg, bara för borrelian. Detta var ngn gång i feb-mars och under sommaren så gick han på bete men reds igång samtidigt, vet var ut och kollade ngn gång. I början på september så var han helt friskförklarad! Efter att han varit så halt vid första besöket på kliniken 18 mån tidigare att vet ville avliva han där och då. :o

Sv: Borrelia !!!

OK tack för ditt svar. Tetraciklinbehandlingen är nu påbörjad (klart en fördel att nästan bo granne med vet). Hon tyckte att vi avvaktar med lederna (vilket för övrigt var nästa knepiga reaktion när jag tog in honom ca 2 timmar innan hon kom så var han fortfarande varm i det frambenet men kall i alla andra, när hon kom så var han för första gången varm i alla fyra benen och man kunde inte urskilja att han skulle vara mer varm i just det frambenet) Vet menade på att vi sätter ändå inte in några fler medeciner samtidigt som tetracyklinet det är att utmana ödet för mkt med tanke på magen, så nu skall han få detta varje kväll under denna veckan så får vi se om det ger med sig eller han behöver hjälp på traven med något ben. Det får helt enkelt ta den tid det tar bara han blir frisk och slipper att ha ont. Skall bli spännande att känna hur han känns sedan, vi har ingen som hellst aning om när han fått denna infektion.

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra sommaren fick jag en stor röd ring på en som visuellt konstaterades som borrelia. Gick till läkare, fick utskrivet kåvepenin i 10...
Svar
19
· Visningar
4 358
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Skall försöka göra en lång historia kort utan att förlora viktiga bitar. Ni får fråga om jag missat nåt. Mitt sto började i somras... 2 3
Svar
56
· Visningar
6 454
Senast: Balahé
·
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
867
Senast: Piek
·
Hästvård Trots ett helt liv med häst både privat och yrke så har jag aldrig kommit i närkontakt med hovböld.. Nu skulle jag vilja veta hur...
Svar
12
· Visningar
5 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka