Borrelia titrer !

gylle

Trådstartare
Fick idag ett svar från SVA som naturligtvis gjorde mig jätteglad :banana: men samtidigt förbryllad och undrande.
Kan ju dra historien lite kort.
Efter en knaglig vinter togs tillslut i mars iår B/E prov på min hingst, och svaret visade på mkt höga titrer på Borrelia (enl vet högsta koncentrationen de mäter), behandling sattes in med tetraciklin och jag fick en ny häst. Med tanke på när på året infektionen upptäcktes så har han ju troligtvis gått med den en längre tid alltså sedan sommaren innan. Detta menade vet på gör att det kunde behövas mer än en behandling för att få väck allt. Vi bestämde som så att vi behandlade då i mars köra på som vanligt så länge inga symtom visade problem, därefter ta nytt prov efter minst 6 månader.
Nytt prov togs i förra veckan alltså ca 8,5 mån efter sista behandlingsdag. Vet menade på att vi nu vill se en tydlig minskning i titrerna hellst redan nere på hälften för att anse att vi fått bort skiten. (Enligt vet finns titrerna kvar långt efter infektionen när det handlar om så höga titrer)
Igår kom provsvaret = Inga titrer alls för Borrelia längre.

Även om man blir jätteglad så blir man ju lite förbryllad, med tanke på vad vet sagt, börjar ju direkt fundera på om något av proven kan ha blivit fel.
Är det någon annan som varit med om liknande ? Kan alltså antikropparna försvinna så snabbt ur blodet ?

Sv: Borrelia titrer !

Oj, ingen aning om hur titrar "beter sig" och jag tror risken för felsvar är tämligen låg. Du får nog ringa SVA och fråga dem skulle jag tro.
Vad skönt att han svarade så bra på behandlingen.

Hittade detta på SVAs hemsida:

"Hos människa har det visat sig att positiva antikroppstitrar kan finnas kvar mycket lång tid efter genomgången infektion (flera år). Hos häst vet man inte hur länge antikroppstitrarna kvarstår."

Tydligen kan de försvinna efter 8,5 mån :)

Titer är ett mått på halten av antikroppar i blodet.

Kan inte mkt om titer, men hittade en sida hos SVA;)

Hur tolkas provresultaten?
Antikropparna börjar bildas olika snabbt efter smittotillfället vid olika sjukdomar. Halten stiger då gradvis, för att senare sakta sjunka. En låg titer eller avsaknad av antikroppar på en sjuk häst kan därför tyda på att provet är taget i ett akut skede av infektionen, då antikroppsbildningen just kommit igång. För vissa sjukdomar försvinner därigenom så småningom antikroppsskyddet, för andra finns antikroppar och därmed immunitet kvar hela livet.
Det är svårt att med hjälp av ett enda prov avgöra om antikroppstitern förklarar hästens aktuella symtom. En säkrare diagnos får man genom ett parprov. Det innebär att man tar två blodprov med 10-14 dagars mellanrum. Det första blodprovet tas i början av infektionen då hästen börjar visa symtom, eller då man fått misstanke om att hästen drabbats av en infektion. Det andra provet tas tidigast tio dagar senare. Är det då ingen markant skillnad mellan resultaten betyder det att infektionen inte inträffade nyligen. En markant ökning visar däremot att hästen just varit eller är infekterad.

http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=40

Liknande trådar

Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 365
Senast: TantAgda
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 484
Senast: Puffen
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar