Borrelia på ponnyn

vicsan

Trådstartare
Min ponny har varit väldigt slö och oengagerad den sista månaden. Hon vill knappt gå framåt. Hon påpinner lite om en fånghäst men har varken puls eller är varm om hovarna, ingen feber. När jag leder henne så får jag dra fram henne. Ridningen så är det knappt styrfart. Hon är 5 år men påminner mer om en pensionär. Nu funderar jag på om hon kan ha fått borrelia. Har nån här erfarenheter av borrelia på häst eller andra ideer på vad det kan va för fel på min ponny?

Sv: Borrelia på ponnyn

Dotterns d ponny var knepig för två år sedan, seg, trött stel och som en zombie plus att han såg halt ut på benen, ett fram en dag ett bakben nästa dag. Men visade ingen hälta alls vid böjprov. Vet misstänkte borrelia och tog prov.

Och han hade borrelia, medicinerade honom ca 3 veckor och redan efter ca en vecka så såg vi att han började leva upp lite igen. Hade sen efter ca 3 månader liten släng men repade sig igen. Sen har han inte haft besvär av det.

Lätt att kolla. Lycka till.:)

Liknande trådar

Hästvård Dotterns ponny vred sin ena framsko under en uteritt så utsidan lossnade och fick in sidokappn i lamellranden. Jättehalt där och då...
Svar
1
· Visningar
920
Senast: moster_punk
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 283
Senast: valley
·
Hästvård Hej, Är det någon som har erfarenhet av anaplasmos föredetta erlichias fästingsjukdomen? Min häst har fått denna hemska sjukdom. Han...
Svar
18
· Visningar
2 486
Senast: Santoxen
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 426
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX