Börjat skygga för andra hästar... :(

JustMe

Trådstartare
Min dressyrhäst går jätte bra när vi är själva. Men nu har hon börjat skygga för andra hästar. Speciellt vid galopp möten... Jag har tänkt att det går över och försöker att bara rida framåt och låtsas som ingetting. Men det har pågått en längre tid nu... Hon hoppar åt sidan, bockar ibland, blåser upp sig. När det är många i ridhuset är hon väldigt uppjagad är som en bomb att sitta på, inte roligt för varken henne eller mig... :( Har någon något tips???

Sv: Börjat skygga för andra hästar... :(

Jag vet precis hur jobbigt och svårt det är :(
Klipper in vad jag skrev i en annan tråd som handlade om i stort sett samma sak:

Jag har stor erfarenhet av detta, min kuse har i stort sett alltid varit rädd för att möta andra hästar och har vänt och kastat sig eller bokstavligt talat klättrat på väggarna när han har blivit rädd.
Planera din ridning så du aldrig hamnar trängd vid väggen är mitt bästa tips för det läge du är i nu.
Och försök hålla dig undan om det är för livat på framridningar - svårt, jag vet, men man brukar ofta kunna hitta någon fläck där man kan vara lite mer i fred.
Jag tror inte att det är bättre i längden att hålla på att bråka på hästen och tvinga den, risken är att den kommer att tycka att situationen blir än mer obehaglig.

Jag "löste" problemet genom att bli bättre på att rida. Jag har lärt mig att ha hästen på mina hjälper precis hela tiden, så att han aldrig får chansen att fundera över saker som andra hästar. Han är inte helt oberörd vid möten alla gånger, men han accepterar och går dit han ska ändå numera. Satte man upp en orutinerad ryttare på honom skulle beteendet med all sannolikhet dyka upp fortare än kvickt igen. Jag tror inte att man kan få bort beteendet helt, men man kan lära sig att hantera det på ett bra sätt.

"Hemligheten" är således att rida hästen på hjälperna hela tiden. Hitta ett system för hur du lösgör din häst och får den avspänd och kommunicerbar när ni är ifred, så kommer det att vara mycket lättare att göra samma sak när ni är bland andra hästar.

Här är för övrigt länken till hela tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1089866

Tycker ditt svar var bra!

Min häst är likadan, han kastar sig helt utan förvarning åt motsatt håll, spelar ingen roll om den andra hästen är 40meter bort eller inte ens går rakt mot honom! Vissa dagar är han mer extrem än andra, skulle någon vara lite högljudd och hård mot sin häst flippar han helt och då är det nästan bara att gå ut därifrån som gäller för han blir för uppjagad och helt blockerad... I början på tävlingsäsongen är det värst! jag var iväg på första tävlingen nu och han stod och studsade på bakbenen, klättrade på sargen osv. Inte roligt alls!
Men det som hjälpt för mig, fungerar inte alltid men oftast är precis som PrinceFair skriver, han måste vara mellan mina hjälper och FRAMFÖR mig hela hela tiden så han inte får chansen att göra något annat, det är svårt och jag har tränat på att få honom att lyssna på mig hemma när jag möter någon tex. om det är jag och en till i ridhuset och det är lugnt!

Min häst blir värre ju mer känslig han blir för hjälperna, ju mer pigg och laddad han är och ju mindra han ahr varit iväg...

Min (eller den jag tävlar med) är likadan, har varit det sen vi köpte honom till ridskolan, 2003, men var mycket värre i början. Han går ju på ridskola så 10 andra hästar i ridhuset är ju hans vardag, problemet blir när man är i olika varv. Så länge alla går åt samma håll går det bra. På tävling är det ju jättejobbigt när man inte vet vart de andra tänkt rida osv. Ibland brukar jag förvarna de andra därinne och säga att jag gärna rider innanför, även i vänstervarv då det blir värst om jag rider vid väggen. Vid möte försöker jag som de andra skrivit, kräva lite extra uppmärksamhet, rida nån rörelse, gärna lite ställd ut mot väggen och att jag inte blir spänd själv och låser armarna, utan snanare lättar av lite grann. Sen är det mycket planering som gäller, titta vart de andra rider, välja vägar där man inte krockar osv. Värst är mörka hästar och hästar som beter sig konstigt. Om någon typ "bråkar" med sin häst på framridningen är det INTE roligt!! :(

Lycka till!

Jag tror. precis som de andra, att hästen kräver att du rider HELA tiden.

Men om det bara är saker som rör sig som är problem så kan det vara bra och kolla om hästen har börjat se sämre. Sånt händer ju det med, tyvärr.

Min dressyrhäst går jätte bra när vi är själva. Men nu har hon börjat skygga för andra hästar. Speciellt vid galopp möten... Jag har tänkt att det går över och försöker att bara rida framåt och låtsas som ingetting. Men det har pågått en längre tid nu... Hon hoppar åt sidan, bockar ibland, blåser upp sig. När det är många i ridhuset är hon väldigt uppjagad är som en bomb att sitta på, inte roligt för varken henne eller mig... :( Har någon något tips???

Råd har du redan fått, men har något hänt? Har något skrämt hästen så att den börjat med detta? Min blev väldigt skärrad vid möten ett tag efter att en dåre utan kontroll över sin häst red rakt på oss i ridhuset så att min häst flög bakåt och skadade sej. Efter det tog det lång tid innan det gick att möta en galopperande häst igen. Men det gick över så sakta.

Tack för alla tips! :)
Stämmer att jag måste rida hela tiden. Hon är en jätte snäll och samarbetsvillig häst. Men så fort jag glömmer av att rida för ett ögonblick så glömmer hon av att jag sitter på ryggen och kan hitta saker att bli rädd för.
Jag kan inte komma på ngt som kan ha skrämt upp henne... Har funderat på om det kan bero på att jag heldre flyttar på mig än att bli påriden av närgångna ryttare (man är ju rädd om sin häst) på framridningar. Att hon kanske uppfattat mig som rädd när jag flyttar på oss...
Vissa hästar är läskigare än andra... Mörka hästar är nog värst för henne också!
Jag har ridit lite med halsförlängare nu det sista och hon har varit lugnare då. Men jag gillar inte att ha hjälptyglar å grejer. Känns som att det är obehagligt i munnen på henne... :( Tänkte att jag kanske kunde använda det bara en kort period tills hon lugnat sig lite... Försöker vänja henne lite försiktigt med dom andra hästarna. Inte för många med en gång! Vissa dagar värre ja... Hon skötte sig jätte bra idag!!! :)
Kom gärna med mer tips!

Planera din ridning. Lägg en volt i god tid om ngn kommer i galopp.
Bli inte inträngd i ett hörn. Upp med blicken alltså:D

Slappna av o gör inget större av det- så går det över. blir du spänd- ja då säger du att det är farligt.

Min häst får problem med hästmöten varje år på senvintern. Men i hans fall är det för att han börjar få vårkänslor och blir allmänt mycket mer laddad. I hans fall räcker det att släppa honom i ridhuset så att han får sträcka ut och bralla lite på bra underlag. Sen fungerar han fint igen.

Det är inte så med din också? Att den bara tar mötena som förevändning för att flippa lite för att den är så full med energi? Eller känner du att det är äkta osäkerhet och rädsla? Beror det på äkta rädsla så är det nog bara utbildning som gäller så att hästen klarar att genomföra möten av ren lydnad trots att den känner obehag.

Tror att det är en blandning av rädsla och för mkt energi. Hon har extremt mkt energi men är väldigt samarbetsvillig och lydig. Sen helt plötsligt kan hon få ett utbrott många gånger helt utan förvarning. Tror att det kan vara så att hon vill springa av sig precis som du säger. (Det märks att problemen är värre när det är isigt och hårt i hagen) Jag har inga möjligheter att släppa henne lös i ridhuset. Brukar longera henne när hon är för pigg så hon får göra av med lite energi innan jag sitter på ryggen. Ibland känner jag att hon är rädd på riktigt- Då känner jag hennes puls slå väldigt starkt, hela hästen pulserar. Tror att hon är låg i rang och min andra häst kan vara lite elak mot henne i hagen. Aldrig skadat varandra med hon får springa undan ibland. Funderar på om det kan bero lite på att hon är van att fly undan andra hästar...
Tränar regelbundet för duktiga dressyrtränare.

Har också haft en mötesrädd häst. Lite lömsk dock, ibland gick det bra, knappt nån reaktion,ibland kunde han tvärgira i landningen efter ett hinder, för att nån skritta längre bort i ridhuset. För min grundade det sig i att han var väldigt ranglåg, och verkade inte "förstå" hästspråket, och fick ofta stryk av andra hästar när han inte flyttade sig för deras varningar. Så han antog att alla hästar skulle ge sig på han.
Blev dock bättre med bomull i öronen och huva, blev väl lite mindre skrämmande när han inte hörde grusskvätt och så.

har ingen universallösning, du har ju fått endel bra tips redan:)

kl

Ingen annan som faktiskt blir nervös och osäker när dessa problemen uppstår? Känner mig som den sämsta ryttaren i världen.
Min gör likadant och vi försöker träna bort det. Vissa dagar är bättre än andra men resultatet blir att jag blir nervös och blir dragandes i innertygel = skit dålig ridning och en om möjligt ännu fegare häst. Egentligen har jag bra balans och brukar reda ut det när det väl händer. Probemet är att ridningen blir så dålig av att jag sitter och "väntar in problem! hela tiden. Så roligt är det inte med 180 graders vändningar. Min gör det inte alltid precis vid mötet utan kan ibland göra det helt utan förvarning med om en häst är på väg mot en ca 50 meter bort.

Jo, när hon är som värst så blir jag nervös och rädd... Inte så lätt att rida framåt när man är rädd att hon ska explodera nästa steg vi tar framåt... :(

Sätt upp en annnan duktig orädd ryttare o se skillnaden.

Den känner antagligen att den måste ta ansvar för situationen- ond cirkel.

Hästar som först är rädda kan bli "dumma" om man inte bryter betéendet.

Den vet inte bättre o därför måste du ta över.

Planera din ridning. Lägg en volt i god tid om ngn kommer i galopp.
Bli inte inträngd i ett hörn. Upp med blicken alltså:D

Slappna av o gör inget större av det- så går det över. blir du spänd- ja då säger du att det är farligt.

Nähä, det är ju det enda jag ägnar mig åt när jag rider med fler än 1 häst :cool: :D

Mitt lilla djur (som blir 7 i år) är dels inte så van vid att trängas i en manege/med andra hästar, han har inte tävlat mycket alls och inte tränat så mycket mer än själv privat heller. Han är av naturen reserverad och "lättskrämd" och vintertid väldigt taggad. Och att komma bort (även bara till hemmaklubben på träning) upplever han nog med en känsla av "skräckblandad förtjusning" om jag ska försöka tolka honom. Dessutom är han riden 99.99 % av sitt liv i skogen, där är det framåtskutt längsvägen som gäller, på en ridbana vet han inte vart han ska ta vägen riktigt.

Han blir helt klart bättre när han kommit till ro i arbetet, OM man inte utsätter honom för obehagliga möten under tiden. Hade han träffat andra hästar och gått i manege varje vecka hade nog reaktionerna minskat ännu mer från gång till gång.

Lösningen för oss är att dels skritta fram för hand så att man kan rida på kort tygel direkt sedan. Sedan skritt på kort tygel tills han lugnat ner sig och börjat bli någorlunda mellan hand och skänkel, halt om han blir för stökig - han har halter välinpräntade som att bara stå tills han slappnar av. Sedan samma i traven, gå ner till skritt eller halt om han börjar stöka för mycket igen. Helst fatta nån kort galopp åt varje håll oxå. Allt detta väl avskillt från framridning/andra hästar som rids i högre gångarter. Med "för stökig" innebär när man behöver börja ta för hårt i honom, då blir det bara ännu värre. Han kan hoppa och skutta och vara allmänt galen utan att man går över gränsen, precis som han kan skritta på till synes "snällt" men ändå ha passerat gränsen för flyger han i luften så finns liksom ingen broms då.

Sedan brukar vi överleva att gå in på framridningen :D Samma arbete där.

För vår del handlar det inte så mycket om att "rida till 110 %" så hästen inte tänker på annat (obs vår del - vilket inkluderar mig, inte så duktig :D) för han gör inget dumt för fem öre. Han är rädd men reagerar starkare när han är laddad - för han är egentligen stressad/rädd och kutar/hoppar av den anledningen. Så det bästa är att så fort man ser att det bli minsta tajt bryta av/sakta ner/stanna och ev väja så han inte känner att "hjälp, de springer NER MIG!". Ju fler lugna möten desto fortare går det över varje gång.

Och visst är det skillnad på hästar och hästar. Dock verkar min inte ha någon spec färg, däremot STORLEKEN (han är liten 156:a som går bland stora hästar). Och om hästens ryttare är arg, hästen är arg eller på annat vis gör känsloyttringar så känns det som att min hästs hjärnkontor arbetar till 110 % för att reda ut hur farligt ekipaget är eller inte. Och jag supportar honom hellre till att fundera ut det och komma underfund med att det är okej, än att nonchalera och bara rida på. Jag har testat några gånger och man kan väl säga att det inte gav önskat utfall = helstirrig och tokrädd häst som inte ens kom ihåg matte på ryggen till slut.

Senast i helgen var vi 4 hästar, varav 3 liknande min på en yta av ca 25*25 m inklusive 3 framhoppningshinder. Men det gick bra tack vare att alla 4 höll stenkoll på varandra. Ryttaren på den i min häst ögon "farligaste" hästen var helschyst och försökte hålla sig undan från tajta möten precis som att jag oxå höll extra koll på henne. Underbart när man kunde ge varande en chans att rida fram så gott det gick :laugh:

Ang att bli rädd. Jag har numera ALLTID halsrem och handtag på sadeln när vi lämnar hemmet (dvs inte hemma i skogen). Det är liksom lika bra att de finns där om de behövs. Dock behövdes de mer när hästen var yngre, för att låta honom knata på framåt utan att störa, nu måste jag rida lite mer och då gör de inte så mycket mer nytta än när jag i början försöker skritta på lång tygel - en hand på handtaget :D

Har tagit hand om henne sen hon va föl som min egen häst.... men jag är inte ägare till hästen. Funderat på att fråga en tuff elit hoppryttare jag känner om hon kunde testa att rida henne när det är mkt hästar i ridhuset för att se om hon reagerar på samma sätt för henne. Men får inte låta någon annan rida henne för ägaren pga hon är så extremt känslig...

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar