Börjat att "hets" äta ...

H

Havregryn

Ska jag bli orolig?

Hästen har börjat få Fibergi, vilket han verkligen gillar. Men problemet är det att han inte direkt slänger i sig maten nu mera men han tar inte bort huvudet från krubban alls, utan äter allt i ett och snabbt, riktigs suger i sig maten.

Förut när han gick på annan mat, han tog en tugga, såg sig omkring, tog en tugga till ...

ja var lugn och tig ibland upp till 1 timme för honom att äta 2 kg uppsvällt kraft.

Medan nu äter han 1 ½ kg fibergioch ½ kg havre på ca 20 - 30 min.

Kan man glra npgot åt det eller är det bara att acceptera.

(Nu är det ju inte det enda han får under dagen, men har lagt märke till detta under morgon maten.

Sv: Börjat att "hets" äta ...

20-30 min är väl lagom takt! Har sett hästar äta upp den där mängden foder på 10 min! Du behöver nog inte oroa dig, skulle inte jag göra, såvida han verkar må bra.

Kanske ska pusta ut då?

Ne då inget att han verkar må dåligt utan bara väldigt sug på maten.. men kanske ska se dte positivt, han älskar det han får nu =)

Vill du att han ska äta långsamare så kan du blanda i lite lucern i form av hackat strå. Behövs inte så mycket men gör att hästen tuggar långsammare.

Har hästen fått äta grovfoder i lugn och ro innan kraftfodret ges?

Det kan ha en lugnande effekt på ätbeteendet. Ibland räcker det med att ge grovfodret 10 minuter före kraftfodret, ibland beövs längre tid.

Det ska vara halm redan i fibergin som ska öka tugg "någonting" *le* (är inte helt hemma på dne planen vad det heter just nu. kan det, men inte nu *le*"

Lucern har han fått tidigare men åt lite dåligt, + att den foderstat jag har nu fukar super bra på honom och vill inte lägga till mer.

På morgonen får dom först hö ca 30 min före kraftfodret, och kvälls höet får den ca 10 mn före.

Har nu kollat han lite inför kvälls maten också, och de samma där...

Kanske de att han bara älskar maten så mkt..??

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
4 132
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 021
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka