Börjar bli lösgjord, men hittar inte gångarterna istället...

pinky

Trådstartare
Nu behöver jag lite råd och kanske lite "statistik" från er som är mer erfarna!:D

Elvira (3 år) börjar få lättare och lättare att bli avspänd och lösgjord i arbetet nu, både uppsuttet och avsuttet, men hon verkar få andra bekymmer istället som jag inte vet hur jag ska tolka. Kanske är det något fel?:crazy:

I går longerade jag henne en stund ute innan jag satt upp och red några varv i ridhuset. Traven såg fin ut, hon längde på halsen och bjöd fint framåt mesta tiden i båda varven, men vänstergaloppen fungerade bara inte!

I vänster varv ökade hon bara på traven istället, och istället för att fatta galopp slängde hon upp höger framben (typ "spansk skritt-lyft", fast i trav) i varje steg som om hon försökte fatta -fel, visserligen- galopp, men att kroppen inte lydde riktigt.
Hon såg bara mer och mer frustrerad ut, så till sist lät jag henne slippa och bytte varv istället. Höger galopp fungerade mycket bättre!

Gick in i ridhuset och släppte henne lös, och efter några desperata försök med bl.a. korsgalopp så fick hon till vänstergaloppen. Man såg hur hela hästen lyste upp när hon lyckades.;)

MEN, trots att hon haft dessa galopproblem tidigare, när hon växt mycket och liknande, och absolut inte verkar ha ont eller liknande, så blir jag ändå lite orolig. Hon har haft en liten spänning i en bogmuskel under hösten, men den verkar vara i princip borta nu efter lite massage och stretching.

Jag uppfattar det mest som att hon blir lite för avspänd och inte riktigt kan styra kroppen som hon vill, men brukar unghästar bete sig så när de börjar hitta knappen "lösgjord"?
Vad annars kan det bero på?
Kan det vara bogen som spökar?
Finns det några övningar som hjälper henne, eller ska jag bara försöka boka in massören så snart det går?

Sv: Börjar bli lösgjord, men hittar inte gångarterna istället...

Pratade om detta med min tränare, och hon var inte ett dugg orolig utan trodde att det bara var lite bristande koordination.

Andra tankar, någon?

jag tänker att hon växer och hennes kropp förändras mycket, klar det inte är så lätt alla gånger, jag hade inte varit orolig utan låtit henne få tid, hon är ju så ung än, jag hade väntat med att gallopera uppsutten tills hon hittat balansen själv

Min 3-åring beter sig likadant. Har samma funderingar som du. Han har varit väldigt kantig och stel i perioder (växtvärk?) och dessutom röntgad och utredd för ½ år sedan. inget som tydde på hälta eller så. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Problemet syns mest på volt (rundpaddock) och bara i vänster varv.
Kan det vara styrka och kordination som saknas? Han har tagits väldigt långsamt. Precis inriden nu och rids 1-2 gånger i veckan ute. (mkt trav och galopp), ca30 min. totalt inkl uppvärm avslut. (skritt leds) Han har inte direkt dessa problem ute även om han föredrar högergalopp.
Vad tror ni?

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 703
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar