Början till senskada?

M

Morgondagg

Ny här, första tråden. :)

Har en fundering kring min hästs ben. Hittills har hon haft perfekta ben men de senaste månaderna har jag börjat undra. "hålorna" mellan senorna, främst på frambenen är inte lika markanta som tidigare. De finns dock där klart. Hon känns mer eller mindre likadan på båda fram och det är främst övre delen mot knät som det känns som om de växt. Det är alltså inte galligt utan mer jämntjockt. Hon ömmar inte vid palpation, har tryckt rejält hårt på och runt senorna och delat på ytliga/djupa böjsenan, är inte varm och det är ingen skillnad före eller efter ridning. Det är mer något som känns som om det kommit smygande. Märker ingenting i ridningen.

Vad tror ni? Några idéer? Tacksam för alla tankar! :)

Jag vet inte vad det skulle kunna bero på, men låter väl inte som en senskada ??:confused:
Kan du inte ringa och prata med en veterinär om det? Han kanske kan ge ett utlåtande per telefon vad han tror om det?
Lycka till!!

Kan det vara att din häst har börjat gå på gräs. Benen kan ju tjockna lite när man byter foder.....

Bara en tanke ;)

Hon har gått på gräs sen i april så det känns inte som om det skulle vara det. Kan inte dra mig till minnes heller att hon kännts såhär förr om åren.

Igår när jag kom till stallet och det regnat hela dagen var hon precis som vanligt i benen, alltså utan den här tjocknaden. Vet att hon även varit det andra dagar när det varit aningen kyligt och framförallt fuktigt. Blir inte klok på detta. Om någon annan skulle känna på hennes ben skulle de säkert inte reagera men jag som känner på hennes ben varje dag märker ju den där lilla skillnaden. Vill ju ta det försiktigt och inte riskera att förvärra en ev skada. Senskador är ju inte kul.
Funderar på att åka in och ultraljuda henne, bara för att vara på den säkra sidan. Det kostar ju dock en del. :crazy:

antingen är det en senskada eller inte, det är inget som växer fram! om hästen ömmar så ska du ta den till veterinär på direkten!

Jodå, en överansträngningsskada kan allt smyga fram. Då blir det ju små blödningar i senan hela tiden som en och en kanske inte påverkar men om de inte får läka ut kan skapa problem vilket de sällan får göra eftersom man inte uppmärksammar dem. Det är det jag funderar på och undrar om någon kanske vet hur det i så fall skulle yttra sig. Första symtomen?

En senskada pga trauma dvs slag eller att den går av i ett moment den ser man ju direkt däremot.

Hon ömmar INTE vilket förhoppningsvis är ett gott tecken. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 894
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: ll.96
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 054
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka