Börja träna Trail?

Totola

Trådstartare
Jag skulle vilja träna trail med min häst som omväxling :) Men när jag väl sätter igång med något vill jag göra det ordentligt så man inte fastnar och lessnar. Vet ni någon tränare i Härnösand/Kramfors/Sundsvallstrakten? Eller tränare som kommer upp?

Eller några saker att tänka på och roliga övningar?
Jag har ridit lite western (har en kompis vars mamma tidigare var westerntränare) men just trail har jag inte så bra koll på. Det verkar intressant eftersom min häst har lite anlag för just att finna sej i skumma saker ;) gå på presenningar, broar och sånt är inga problem. Vad brukar ingå i ett trailprogram? Och vad ska hästen kunna rent dressyrmässigt för att man ska kunna tävla?

Jag vill inte rida pleasure/reining osv. för det är lite FÖR western för mej :p jag vill egentligen ha högre form på min häst eftersom han trivs bättre med det och behöver ha bakbenen och bogen ordentligt på plats, särskilt i traven då han brukar vilja sätta bakbenen för mycket utåt. Så i vanliga fall rider vi akademiskt. Men man vill ju variera :) Finns det andra roliga klasser inom western? Brukar man tävla i Barrel Racing i Sverige?

Tack på förhand :bow:

Sv: Börja träna Trail?

Tipsa gärna om övningar men inte tränare.

Tränare söks på annonssidorna eller länksidorna.

Anna-Karin
Moderator

Ni kanske kan PM:a mej om tränare isåfall ;)

Men en lite mer träningsfråga då:

VAD fokuserar man på inom westernridningen? Och då framförallt Trail. Att hästen ska vara lugn och ha rel. lågt huvud vet jag. Och att det finns vissa moment då, men det skulle vara roligt att veta hur ni tränar för att få alla bitar på plats.? Och vilka bitar det är man är ute efter då ;)

Och vad gör man på trail at hand som jag såg i en annan tråd?

Hej tar ett litet snabbt svar..

Hästen ska vara harmonisk snarare än lugn.. Och gå i en lägre form men trots detta fortfarande använda bakdelen som den drivande delen. Den får inte bara gå på och gå på frambenen.. lät konstigt men du kanske förstår hur ja menar? Hästen måste alltså jobba med rygg och bakben!

I trail handlar det mycke om hur man rider på hinder.. det handlar om fokusering på vad man håller på med, nogrannhet och en bra komunikation mellan häst och ryttare. Ryttaren ska visa att han/hon kan ta sig genom konstiga hinder utan att det blir en massa ryck och slit osv...

Här kom lite iaf vad det går ut på.. nu är det sov dax för mig!

Tack för ditt svar!

Så formen är också viktig i Trail?
Jag tittade lite på vilka hinder som ingår, fyrkanten, finns det olika nivåer på hur liten den är eller är det alltid samma? Och om det är olika nivåer, har det med hur svår klass det är eller kan tävlingsledaren bestämma det själv?

Och vad gäller L-et/bommarna som brukar finnas md, finns det alltid samma mönster eller bestämmer tävlingsledaren det också? Ska man alltid rygga igenom och gå sidepass över? (Har inte lärt in sidepass än så det blir en liten utmaning ;) )

Obligatoriska hinder enligt wras regelbok 2003-2004 är som ju kan vara bra/roliga att öva på:

Grind, öppna, passera, stäng
Rida över minst 4 bommar (avstånd i skritt 37,5-60 cm, trav 90-105, galopp:180-210 cm)
Ryggningshinder. Mellan rummet mellan bommarna ska vara minst 71 cm. Det kan vara att du ska rygga igenom och runt minst 3 markeringar, rygga igenom ett L,V, U el likn figur av bommar.

Valfria hinder, men inte begränsat till bla:

Dike el liten damm
Serpentiner
Förflytta föremål, tax en regnkappa
Rida över en bro (minst 90cm bred och 180 cm lång)
Fyrkantshinder beståande av 4 bommar, mellan 1,50 - 210 cm.
Sidepass

Detta är lite grann av alla hinder som kan finnas! Bara att öva på! :)

Angående formen på hästen så blir du faktiskt diskvalificerad om hästen har nosen bakom lodplan i mer än 5 steg. Fatta vilken superbra regel! Den borde dressyren anamma!

Ha kul! :banana:

Ajajaj, då kommer jag bli diskad direkt :p min häst fuskar genom att dra in nosen när han blir trött :p Är lite orolig för galoppbomsbiten också eftersom kusen gått mycket hoppning och nog snarare skulle hoppa cavaletti/bocka över bommarna :D

Men vi får väl träna på och se hur det går ;) På vanligt tränsbett brukar han inte dra ihop sej heller, snarare gå överdrivet framåt/nedåt mot handen. Kanske får skippa tävlingbiten då och göra upp lite skojbanor hemma istället :p känns så dumt bara när man utesluter sej själv från träningar för att man tror att man inte kommer klara någon del, i det här fallet mest galoppbiten.

Ja formen är viktig. Det är viktigt att hästen arbetar rätt och rör sig bra.
Fyrkanterna kan vara olika stora på olika nivåer men nivån avgörs av vilken tävlings status det är (träningstävling/D-tävling/C-tävling/B-tävling/beginner/open/amature/novice amature osv) Men sen är det offtast dommaren som ritar upp banan och då dommaren som bestämmer hur svårt det ska bli.

Man kan bygga trail banor i all oendlighet.. allt går att variera hur man ska göra. Tävlade en trail förra veckan tex och där fanns det inget L med. Inte häller någon vänding i en fyrkant eller sidepass. Därimot skulle vi galopera igenom fyrkanten. Backning va tre konoer som vi skulle backa i serpentiner. Sen va det mycke bommar i skritt trav och galopp. bla en serpentin med bommar som skulle ridas i trav.
Ett L går att rida på många olika vis!! Både rida över, sidepass, backa, vända, igenom osv.

Sånt som alltid finns med är backning, bro, bommar och grind. (rätta mig någon om ja har fel)
VAd hästen bör kunna dressyr mässigt är väldigt beroende på vilken nivå man vill tävla..

Det finns många roliga klasser innom western! Kolla www.wras.nu så kanske du får en lite mera överblick över vilka klasser som vi tävlar i.. :)
Därimot va det år sen ja såg barrelrace sist. Nu är jag iofs mäst på QH shower... kolla med klubben där du bor om dom har några som rider barrel race!!!

sasucatu skrev:
Angående formen på hästen så blir du faktiskt diskvalificerad om hästen har nosen bakom lodplan i mer än 5 steg. Fatta vilken superbra regel! Den borde dressyren anamma!

Njaaa, där vet jag inte om jag kan hålla med.
Hästen kan nämligen gå i en avslappnad form i ett utbildningsstadium fast den går med nosen lite innanför lod. Det viktiga är ju bakdelen och ryggen. Inom dressyren tycker jag snarare det fokuseras för mycket på huvudpositionen och för lite på avslappning, rygg och bakbensaktivitet, för de flesta som tävlar dressyr är spända i ryggen (även när den är uppe) och då kommer de inte under med bakbenen på ett elastiskt bärande sätt heller.

Det optimala är ju att ha hästen ngt framför lod MEN på just min häst märker man att han inte riktigt orkar mer än en bit i taget för när han går så och bra med övriga kroppen orkar han helt enkelt inte så länge. Men när han väl kommer fram med nosen brukar han dessutom självmant höja formen och få en mycket fin dressyrform med avslappnad rygglinje, använder bakbenen bra osv (inte det optimala inom western kanske, men men...) :angel:

Det är också den biten jag inte riktigt gillar med western. Där fokuserar man också en del på huvudpositionen. Men åt andra hållet. Att den inte får gå för högt osv. Men om hästen inte är byggd i nedförsbacke utan har en högt ansatt hals och exteriör som gör att den går bäst i hög, ganska samlad form är det ju inte bra.. Och så sliter det en del på frambenen att gå i låg form. Helt enkelt för att manken inte kan höjas och ge bogfrihet.

Ok, tack för hjälpen :)
Är det galopp med i de lägsta klasserna? Resten tror jag som sagt inte kommer bli några problem, krävs lite träning bara.

håller fullt med dig... ang de där sista med formen. Det har blivit väldigt in snöat på LÅG form. Och alla hästar kan inte gå med nosen i backen...... Ja håller en del ridlektioner och har kommit fram till att det mest optimala är att strunta i huvudet. Okej inte strunda men inte hänga upp sig på det. För när hästen jobbar rätt och använder sin bakdel så kommer huvudet av sig själv och då är det bara att korrigera det dit man vill ha det aningen en högre form om man vill det eller en lägre osv. Men när man sitter och rider som många gör så får vi dom klassiska framtunga hästarna. Och det är western mycke kännt som "dom där framtunga hästarna som bara går på utan gnista" Trist men sant..

Nu vet jag tillräckligt för att kunna säga att det behöver inte vara så.. För det är faktist så att hästarna ska gå i en form som passar dens kropp!!!

Ja det är galopp i dom lägsta klasserna OM det inte står att det bara är skitt och trav. Det finns klasser på dom lägre nivårerna som har bara skritt och trav men då framgår det av proppen!! =) Så det är bara hålla koll på proppar och sen åka när man hittar något passar och har tränat!!

Jaa.. Sant :crazy: det har ju lite sån stämpel.. Själv gör jag inte ett sk*t för att höja eller sänka formen om jag ska vara ärlig, hästen får bestämma det själv. Även vart han ska placera huvudet för jag bara ber om avslappning i halsen och bra spårning och undersättning med bakbenen sen sköter han resten själv. Rider man utan stöd i tygeln blir det lätt så :p
Å andra sidan är det då jättekul när hästen väljer en "bra" huvudposition och form för då vet man att den är tillräckligt stark och att man ridit bra och dessutom slipper man en massa onödiga spänningar :)

Ja det skulle vara kul :) vi får intensivträna under sommaren så ska jag kolla med ridklubben om de skulle kunna ordna lite träningstävlingar ;)

du kan ju även kontakta din närmaste western klubb och fråga när dom annordnar trail träning och små tävlingar! =)

Ja, det ska jag göra. Det tokiga är att närmaste westernklubb ligger sisådär 3 mil bort vilket kan tyckas nära men det är åt "fel" håll, så det känns längre för min stackars pappa som brukar få skjutsa fastän han bor i en annan stad :crazy: Ska kolla upp det iaf.

Jag har hört från en domare att hon tycker att det är viktigt att hästen ser sig för, alltså tycker hon att det är bättre att hästen sänker huvudet och tittar på tex bron och sedan går upp än en häst som bara stapplar på upp på bron som om den inte fanns.

Ja man kan till och med få + för att hästen stannar upp och tittar. Inte står och kollar. Men tittar till lite innan den går. Om en häst tex bara trampar iväg över bron utan att ens reagera på att den gått över den.. dvs inte ens märkt den så kan de bli -.

Dommaren ska se att det är ryttaren som rider trail banan och inte hästen som går den av egen maskin! =)

Haha det låter bra :D min lilla kuse går nämligen förbi och över nästan allt i naturen bara man övertalar honom :p Vissa saker kräver mer övertalning (som häromdagen när vi skulle gå förbi en brandbil med bara nån halvmeters marginal på sidan) men en liten träbro ska nog inte vara några problem ;) men eftersom han är lite skeptisk till en början kanske man helt enkelt inte får överträna så han tar det för givet utan tittar och känner efter på underlaget?

Bommarkan bli lite svårare, för visst tittar han vart han går, men han har inte så bra koll på bakfötterna så det är lätt att han trampar på bommarna. Kanske man ska höja upp bommarna på träning så det blir obekvämare att kliva på dom? I traven behöver vi nog lära oss att det INTE är hoppning som gäller för då blir tokern så pigg och hoppar över dom sista bommarna :D

Hur ska man förresten öppna grinden på ett bra sätt? Har förstått att man ska blockera grinden för boskapen, men hur gör man det på ett smidigt sätt? Och får man avdrag om man t ex står för långt ifrån grinden och får sträcka sej eller avdrag för något annat?

Liknande trådar

Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 199
Senast: Void
·
Western Har tänkt lite och bestämt mig för att börja rida western, då jag tyckt det varit lockande länge :laugh: Men då stötte jag på några...
Svar
2
· Visningar
1 157
Western Har sett liknande tidigare trådar men har inte riktigt fått svar på mina frågor. Har under en längre tid varit sugen på att prova...
Svar
5
· Visningar
1 429
Senast: Jagoda
·
Western (Det blev visst långt, jag hoppas ni orkar läsa och ge mig lite tankar!) Jag står inför ett litet problem, ett rätt så trevligt...
Svar
5
· Visningar
1 265
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka