Börja träna Trail?

Sv: Börja träna Trail?

bron kan se olika ut.. den kan vara en "kulle" eller bara som en pall dvs 1dm över marken och då är det mörkt under och de kan många hästar tycka är konstigt. Man bör träna den ganska mycke men även träna på att dom får titta till innan dom går.

Ett av dom bästa sättet att lära hästar att gå över bommar är att gå över bommar. I alla gångarter. Samt att man kan höjja dom lite om hästarna slarvar så dom lär sig lyfta på benen.

grinden får man absolut inte släppa utan måste ha en hand på den hela tiden. ett bra sätt är att stanna någon meter från grinden. sidepassa fram till grinden så hästen står med hvudet vid "öppningen" och sen öppnar man grinden backar ev något steg. öppnar grinden från sig och flyttar framdelan med. sen gäller det att öppna grinden så mycke att man får igenom hästen men inte mer ;-) Då får hästen gå runt själva grindenoch sen sidepassa och backa så man hamnar rätt när den ska stängas. att avsluta med ett steg i sidepass ifrån grinden brukar vara rätt bra också för att markera att nu är vi klara. Allt ska se smidigt och lätt ut. samt det är bättre att det blir nogrant gjort och tar lång tid än att det blir slarvigt och går fort!

Sv: Börja träna Trail?

Tror förresten inte det spelar någon roll hur bron ser ut, min häst reagerar ändå lika. När man har kommit förbi "ska jag verkligen..?"-stadiet går han över allt.

Liknande trådar

Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 199
Senast: Void
·
Western Har tänkt lite och bestämt mig för att börja rida western, då jag tyckt det varit lockande länge :laugh: Men då stötte jag på några...
Svar
2
· Visningar
1 157
Western Har sett liknande tidigare trådar men har inte riktigt fått svar på mina frågor. Har under en längre tid varit sugen på att prova...
Svar
5
· Visningar
1 429
Senast: Jagoda
·
Western (Det blev visst långt, jag hoppas ni orkar läsa och ge mig lite tankar!) Jag står inför ett litet problem, ett rätt så trevligt...
Svar
5
· Visningar
1 265
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur