Börja tävla?

E

ElviraB

Jag har ett 17-årigt fjordsto som jag hade tänkt börja tävla så smått kanske... hon är väldogt mycket körd men jag är lite oerfaren. vet nån hur man kan hitta en hyfsad tränare som ordnar lektioner eller kurser? Eller om det ordnas enklare tävlingar i västra götaland...?
Räcker det att andvända en lite enklare bröstsele till körningen med rockard (precision och dressyr)?

Om du ska tävla så måste man ha en vagn men svängel och en sele med draglinor. :)

Gå med i en klörklubb som finns nära dig. Där får du reda på tävlingar osv och kan ta kontakt med körtränare.
Om du ska tävla måste du ha fram och baksele. Självklart kan du köra i en rockard om det finns skaklar och svängel på del :D
Lycka till! :)

men..vad är en svängel och vad andvänds den egentligen till?
och varför måste jag ha draglinor till tävlingar i precision och ev. dressyr?

måste jag verkligen ha en baksele, räcker det inte med svanskappan?

Jag kan inte svara för alla tävlingar (om det skulle finnas några undantag..) men alla de tävlingar jag har ställt upp på har man varit tvungen att ha baksele. Den gör ju trots allt nytta... Hur gör du med draglinorna annars? Var sitter remmen som håller upp dem om du inte har någon baksele? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 916
Senast: Freazer
·
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 881
Senast: Cambrie
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 030
Senast: AW
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 690
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar